Vintertäcken

R

Rio

Hej!
Jag har en fråga här, som jag står helt neutral i, och därför är öppen för diskussion.
Det står en häst i "vårt" stall, en angloarab, han har satt vinterpäls, men såklart inte lika mycket som de kallblodiga hästarna i stallet (som för tillfället är rakade o täckade).
Alla andra har täcken, och de flesta är som sagt rakade, men han går utan täcke, oavsett väder. Här kan det i värsta fall bli nedåt 20-30 grader (denna vinter har nog maxgränsen varit på lite drygt 25 hittils).
Är det någon som vet om en häst av fullblodstyp klarar det, och även om inte kyla är värst, så kan det ju ibland komma nederbörd o blåst samtidigt.
Hästen i fråga rids lagom hårt och är nog i liite överhull, har mat till lunch o så i hagen. Går ute från 7.00 till ca 17-18.00.

Så, någon som vet hur mycket en häst tål?
Täckar ni era hästar som är klippta, eller hur gör ni?

/Sanna

Sv: Vintertäcken

Är den oklippt?
Isf tror jag inte att det är någon fara. Har aldrig sett en häst frysa pga kyla. Men vid 0 grader, nederbörd och blåst brukar mina frysa, även fast som har täcke på tom.

CosmicQueen skrev:
Är den oklippt?
Isf tror jag inte att det är någon fara. Har aldrig sett en häst frysa pga kyla. Men vid 0 grader, nederbörd och blåst brukar mina frysa, även fast som har täcke på tom.

Ja det är han. Men just det att han är utan vid nederbörd o blåst som du skriver, undrar jag om han inte borde frysa då?
Eller?

Ser hästen ut att frysa då? Finns det bara mat så klarar dom flesta hästar sig utan täcken. Är den dessutom van att vara otäckad så är det väl OK.

Min häst är täckesklippt men har ändå täcke. det känns bättre så, men vi människor tar iblnd på våra hästar för mkt för att vi fryser men det är inte att det fryser.

Äger två araber som står på lösdrift,har endast haft täcke när det är runt o grader så det blir regn istället för snö.Men har ännu inte sett att de fryser,så rasen spelar inte någon större roll.

det är svårt att säga, då jag inte ser honom ute i hagen speciellt mycket. Men, när det har varit kraftig nederbörd så har hela pälsen varit genomsur, vilket leder till att han har sett ut att frysa när han sedan har kommit in.
Han har mat ute under lunchen.

I övrigt håller jag med er andra, vi täckar oftar våra hästar alldeles för mycket.

Men jag funderade bara på om det fanns fler människor som håller sina hästar så, eller om de flesta täckar någon gång under vinterhalvåret..

Denna häst har nämligen inga täcken...

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: drysno
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Funkar ett ofodrat regntäcke som vind- och regnskydd för en häst på vintern som har vinterpäls? Jag funderar på att skaffa ett. Inte...
Svar
14
· Visningar
2 126
Senast: Twihard
·
Hästvård Vet att det finns fler sånna här trådar, men de jag läst i tkr jag inte jag hittar något riktigt svar i. Ska nu köpa ny häst och...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar