Frågor täcke, klippning

Sv: Frågor täcke, klippning

Ja precis. Håller man dem ej överhettade får de lika mycket päls med eller utan täcke om de har fri tillgång på mat och är friska.

Men sätter inte hästarna den päls de behöver för att hålla sig varma ?
Om en häst har täcke på sig så behöver den ju inte sätta lika mkt vinterpäls, som en häst utan täcke ? Om man börjar täcka i tid då.
Om 2st hästar med samma förutsättningar o allt...
om häst nr1 har täcke på sig, sätter den då fortfarande lika mkt vinterpäls som häst nr 2 utan täcke? Då överhettar ju hästen nr1 sig själv typ...
Var har du fått källorna ifrån :)

Mvh Toker

Men sätter inte hästarna den päls de behöver för att hålla sig varma ?
Om en häst har täcke på sig så behöver den ju inte sätta lika mkt vinterpäls, som en häst utan täcke ? Om man börjar täcka i tid då.
Om 2st hästar med samma förutsättningar o allt...
om häst nr1 har täcke på sig, sätter den då fortfarande lika mkt vinterpäls som häst nr 2 utan täcke? Då överhettar ju hästen nr1 sig själv typ...
Var har du fått källorna ifrån :)

Mvh Toker

Både ja och nej.

Eftersom pälssättningen sker efter ljuset sätter de ny päls även om de har täcken.

Dock sätter de flesta hästar (i sverige) sådan päls att de ska klara mer än -10 men det är sällan -10 i september oktober. De sätter för säkerhets skull päls om du förstår hur jag menar. Även om de får tillräckligt med grovfoder.

Men de som tack vare täckning har kortpälsade hästar har dem alltid för varma i juli-september. För är hästarna överhettade fungerar inte de normala kroppsfunktionerna, så som pälssättningen.

Källor:
Vanliga böcker i hästhållning.
Tex hästhållning i praktiken
hästens beteende
hästen som hobby
med fler.

Njae, desto större skillnaden är mella sommar/vinter desto större skillnad mellan sommarpäls/vinterpäls. Dock är det klimat relaterat också. Men ljuset styr pälssättningen. Dock är det så att sätter man på täcke ändrar man inte närklimatet för hästen. Ljuset styr fortfarande pälssättningen.

Jo det gör man ju. Sätter man på en häst ett täcke så hindras en betydande del av kroppsytan att absorbera/påverkas av UV-strålningen. Antar att det är UV-strålningen som är av betydelse och att det inte räcker med vanliga lampor. Det skulle ju betyda att en häst med täcke skulle skulle sätta vinterpäls tidigare eller tjockare/längre än en utan täcke. Eller så är det så att ljuset tas upp i ögat och nervimpulser skickas till hjärnan(hypotalamus?) och att förändringarna i dagsljusets längd stimulerar byte av päls. Har ingen aning om ögat registerar UV-ljus på det sättet dock.

Kan det inte vara så att ljuset styr när hästen ska byta päls?
Får inte ihop det annars men det kanske finns nån mekanism, skulle gärna veta vilken i så fall:confused:.

Människor och hästar fungerar inte likadant nej. Då hade behövt täcke så fort det var under 20+. På hästar håller inte fettet i sig värmen. Hästar förbränner fett för att hålla värmen. Om en tjock häst skakar förbränner den underhudsfettet så att kroppsvärmen hålls. Om man fortsätter att ha en fet häst i sådan miljö magrar den. Så fungerar inte människor. Du kan inte banta genom att ha för lite kläder på vintern.

Människor kan omvandla lagrat fett till värme genom skakningar men glykogenet är nog det som går åt först. Så teoteriskt kan man banta så men tror inte att det är särskilt trevligt, hälsosamt eller effektivt.
Samma sak gäller nog hästen men den har ju inget eget val oftast, möjligtvis att de är effektivare på att omvandla fett till energi. Hur stor glykogenreserv hästar har vet jag inte.

Isolering handlar inte om att hålla kvar värme utan att reflektera värmestrålningen. Vet inte vad som skulle vara skillnaden på underhudsfettet hos hästar och människor där. Båda lär ju ha adipocyter men triglycerider i iaf. Kanske har hästar mer "brunt fett" dvs. fett som nästan uteslutande använd till värmeenergi tvivlar dock på att det ligger lagrat som underhudsfett.

Tvärtom. I princip inga normala oklippta hästar fryser så länge det är vindstilla och nederbörds fritt.

Håller med.

Men om det blåser eller regnar/snöar kan de hålla värmen genom att äta/röra sig eller ha täcken.

Det var det jag menade.

Vill du inte tro på det är det din sak. Men det är i alla fall bra att läsa den. Hela.

Jag tror inte att de har fel. Blir bara lite trött på folk som tror på allt de hör och läser utan att va det minsta kritiska. Har läst den tidigare när det kom upp här på Buke men det var nog innan jag visste ett skit om hur en vetenskapligartikel ska vara uppbyggd.

Men hur många är det som har täcke på hästarna i juli ? börjar väl typ med täcke i slutet av augusti- början av september beroende på hur varmt det fortfarande är ...
Det är väl pälsfällningen som styrs av när det blir ljusare/mörkare...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama