Sv: Vintertäcken.
Vad är det för häst? Är han frusen av sig? Vad är det för temperatur i stallet nattetid om vintern? Är han helklippt eller finns det partier med vinterpäls kvar?
Som bas föredrar jag att ha ett lätt fodrat regntäcke, bra såhär om hösten när det är regnigt och muggigt väder. När kylan sätter in, ett väderavvisande utetäcke med 200-250g fyllning. Ett tjockare väderavvisande utetäcke med ca 300g fyllning eller mer för dagar när det är extra kallt. Om det är sjuhelvetes kallt och äckligt kan man ha 200g täcket och 300g täcket på varandra. Beror på vad man har för häst och vad den behöver, men i stort sett ett lätt fodrat, ett mellanfodrat och ett tjockt. Själv har jag dessutom ett 300g täcke med helhals som förhindrar att snö och annat blåser in under täcker vid bogen exempelvis, användbart när det är snöstorm som värst och riktigt blåsigt.
Om det är varmt i stallet är det inte ens säkert att hästen behöver täcke där. Men ett ulltäcke är annars användbart (ull värmer bättre än fleece och bomull och värmer även om det blir blött). Är hästen extra frusen eller det är väldigt kallt i stallet (uteboxar t.ex.) kan ett 200g-300g innetäcke vara värt att ha. I en box kan hästen sällan röra sig tillräckligt för att hålla värmen av sig själv vilket gör att vissa hästar rent av fryser mer i stallet än i hagen. Värt att tänka på. Om det är ett litet stall ska man dock tänka på att hästarna värmer upp utrymmet rätt bra. Det kan vara kallt när man tar in dem på kvällen, men temperaturen kan stiga fler grader under natten inne i stallet beroende på hur stallet är byggt och hur ventilationen ser ut.
Fast sen beror det helt och fullt på vad hästen behöver. Precis som det inte är kul för hästen att frysa är det inte kul att stå och vara för varm. Var uppmärksam på om hästen verkar för varm. När man sticker in handen under täcket ska de vara en behaglig temperatur, det ska inte kännas som en bastu och om hästen svettas under täcket utan att den sprungit är det definitivt för varmt!
Ang täckeskvalité tycker jag man ska använda tyg som är så tätt som möjligt. På många täcken står tygtätheten utmärkt med "D" och ju högre tal desto tätare och hållbarare är det, för det mesta. Ett täcke med 1200D är för det mesta bättre än ett täcke med 800D t.ex. och yttertyget står emot både väta, vind och busiga hagkompisar bättre.
För övrigt är det viktigt att välja ett täcke med bra passform då hästen har det på sig många timmar om dagen och ska kunna röra sig utan att täcket är i vägen. Vilka täcken som passar vilka hästar är inte hugget i sten och inget jag har koll på, men vissa märken tenderar att oftare passa vissa typer av hästar. Det är också viktigt såklart att täcket är lagom långt. Ett för kort täcke kan spänna och strama runt hästen och inte ge tillräckligt skydd medan ett för långt tenderar att glida bakåt och dra runt bogarna vilket kan orsaka skav.