Vintertäcke?

F

fallingstars

Heej:) När är det dags att lägga på vintertäcket på en häst med hyfsat tjock päls tkr ni?

Sv: Vintertäcke?

Aldrig om hästen har bra vinterpäls och är i gott hull.
Annars är det dags när hästen visar att den fryser och behöver ett täcke.

beror ju på, har den fri tillgång och det inte blåser lr kommer nederbörd klarar de ganska låga temperaturer under -20 garder tror jag ?

Aldrig. Om inte hästen står och skakar då. Då kanske den behöver ett tunnare täcke.

Vet inte var du bor och så men har den hyfsat tjock päls så säger jag som alla andra -aldrig.

jag tänker inte lägga på förrän det är så kallt att han inte är "varm" under sitt nuvarande tjocka regntäcke.... känner alltid hur varm luften är mellan häst och täcke...

Vintertäckerna är ju ganska tjocka så jag tror inte de lär behövas förs de är riktigt kallt eller skitvädr(snöstorm)om din häst har fin och jämn hårrem.
mina 2 går med vintertäcke i stort sett hela vintern från 0till-25 för att ena är klippt och den andra en gammal fryssen man.

Tycker man märker om de behövs eller inte.
Hoppas du fick lite hjälp:)

Känn på hästen! Annars vid spec regn och kanske komb blåst och x antal minusgrader

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 030
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar