Vinterpäls?

matte

Trådstartare
Fick höra att min häst fortfarande är väldigt lurvig.
Hur mycket vinterpäls har era hästar kvar?
Är speciellt intresserad av hästar som går ute mycket utan täcke.
Min går ute 12 timmar om dygnet har fri tillgång på hö, har täcke vid nederbörd och står i kallt stall.
 
Sv: Vinterpäls?

Precis så har mina hästar det också och de är ganska lurviga för att vara denna tid på året men så har det varit ovanligt kallt...
 
Sv: Vinterpäls?

Lika förutsättningar för våra!
Ponnyn är dock inte så lurvig som halvblodet och det skiljer bara ett år på dom, 21 är ponnyn och 22 halvblodet, om nu åldern kan ha något med saken att göra? Halvblodet "blir av med" ½ plastkasse vinterpäls om dagen, ungefär och det är bara mitt på baken han inte är "björnlik" om man så säger....!
 
Sv: Vinterpäls?

Våra lösdriftshästar är allt ifrån "jämnluddiga plyschpållar" till mammutliknande varelser i hagen. De tappar enormt fort just nu.
 
Sv: Vinterpäls?

De har en hel del vinterpäls kvar, ser ut som ja... vet inte vad... svinto-bollar.. :)

Ganska söta egentligen... fäller så in i norden,,
 
Sv: Vinterpäls?

Mina har heller inte börjat fälla än. Inte mycket i alla fall. Normal sett brukar de har fällt vid den här tiden men så har det ju varit en lång vinter också iår
 
Sv: Vinterpäls?

Båda mina har gått i lösdrift fram till för drygt 1 månad sen. Den ena har fällt av så gått som helt och den andra fällde massor i februari, sen slutade han, och har nu börjat fälla igen. Han har alltså fortfarande mycket vinterpäls kvar, men jag hoppas att den är borta inom kort!
 
Sv: Vinterpäls?

Jag har två hästar som har haft det som din häst under vintern, den ena ser ut som en nallebjörn (lurvig alltså), den andra har nästan fällt klart och är blank och fin. Båda har fått B-vitaminer... och så är de 3 år båda två.
 
Sv: Vinterpäls?

Samma "förhållanden" för min fyraåring, som faktiskt nästan fällt klart! Men han är hälften fullblod och har fått foderjäst (b-vit) hela vintern, om nu det har nån betydelse.
Gammelhästen i stallet (20 år) är fortfarande på lurvstadiet:smirk: .
 
Sv: Vinterpäls?

mina tre pållar går ute dygnet runt & 3-åringen har en del kvar, dock hade han aldrig ngn enorm vinterpäls (alla har gått utan täcke)

travarna har snart tappat det mesta :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 279
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp