Vinterpäls

Mli

Trådstartare
Ni som har hästar utan täcke på lösdrift, eller iallafall ute mer än hälften av dygnet, har era hästar tappat sin vinterpäls?

Min 3-åring fäller visserligen rejält, men han är fortfarande ordentligt luden. Förra året samma tid hade han enbart sommarskruden på sig.
Ska ge honom en B-vitaminkur, annars får han allt foder osv. som han ska...

Min gissning är att det har varit kallt så långt in på året, att det är anledningen.

Har ni samma "problem"? Vill ju att han ska vara snygg på treårstestet nästa helg ju...

Sv: Vinterpäls

Stallets hästar går ute 12 timmar/dygn under vintertid. Dom är oftast otäckade.
Dom flesta har fällt det mesta av vinterpälsen.

Min går på lösdrift.

Han har fällt ordentligt i två omgångar, men är inte helt i sommarpäls än. Det kommer han nog inte vara förrän tempen är uppe i 20 grader iallafall. Sen beror det ju på vad man menar med sommarpäls också. Han har tjockare päls här i Sverige på sommaren än vad han hade i Frankrike där tempen låg på 40 grader i skuggan typ... Får se om han ändrar tillbaka när jag ska ner igen.

Min häst går inte på lösdrift, men däremot är han ute i hagen lite drygt 12 h/dygn. Han har inte fällt hela vinterpälsen, magen och rumpan är fortfarande lurviga (halsen och bogen är dock sommarfina).

min tvååring går ute ca 12-14 tim/dygn och har varit otäckad, har ingen vinterpäls kvar. hon fick b-vitamin mars och april så det kan jag varmt rekommendera. sedan är det bara att ta fram fällborsten :D lycka till på treårstesten!

Min pålle har lite, lite vinterull runt magen kvar. På halsen, bogarna och bakdelen har han tappat allt. Skulle tro att han har tappat resten inom en vecka.

Det är lika dant med mina två hästar,min shettis har en jämn halvtjock päls kvar, förra året var hon mer eller mindre helt i sin sommar skrud vid den här tiden + att hon börja fälla mycket senare i år än tidigare år, mitt varmblod har tappat det mesta men har lite kvar här och där.

Mina tre hästar går ute dygnet runt året runt utan täcke. Ingen av dom har tappat all vinterpäls. Fjordingen är nog den som tappat mest, men fäller fortfarande väldigt mkt. Minishettisarna har tappat de längsta stråna i pälsen, nu är det "bara" ullen kvar. Ryktar dom varje dag med ryktsten mm för att påskynda, de ser inte särskilt fina ut när pälsen ser ut som den gör.... Mina hästar har fällt i 1 månads tid, minst, och är inte klara än på långa vägar.

Min nordis har varit ute täckeslös dygnet runt nu sedan mitten av april, hon har snart tappat all vinterpäls. Spåren efter vinterns klippning syns inte längre.

Min varmblodsvalack har också släppt lite dåligt. Har stått otäckad på lösdrift hela vintern och har fått dels tät underpäls och så såna dära långa strån. Underpälsen har han släppt först, men den sitter fortfarande kvar på sina ställen. För så sent som en vecka sedan kunde han vara fuktig av att ha stått i "värmen" med sin tjocka päls (han har valt att stå i den oskuggade delen av hagen trots värme).
Alla långa strån är kvar, så han ser lite rolig ut. Men kan äntligen ana sommarpäls på bogen och på magen. Jag ser till att rykta honom väldigt nogrannt åtminstone varannan dag, för om det blir värmebölja vill han nog ha så lite päls som möjligt.

Jag har en teori om att min egna häst inte släppt tidigare för att han inte varit van vid lösdrift och otäckad, så han har kanske "hållt kvar i pälsen" allt vad han kan, av rädsla för att frysa. Någon kommer i alla fall täcka honom till nästa år (och låta honom sova inne om nätterna), oavsett vad vissa säger. Den tjocka vinterpälsen har ställt till det för honom på de varma vårdagarna, då han som sagt ibland varit svettig bara av att stå ute i hagen. Plus att det måste klia något hemskt när all den där pälsen vill av.

Min 16-åriga hbl valack har knappt börjat fälla alls, lite lite på halsen, men inte mer än så....andra pållen har fällt allt...men men.
Han har alltid varit sen med att fälla vinterpälsen, mitten av maj så ;)

Man kan ge dom ultrasan intramuskulärt om man vill "skicka på " fällningen på dom (A o D vitamin) men det går bara genom veterinär.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 074
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 576
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?