Vinterkräksjukan för hund?

MrsScabtree

Trådstartare
Ja som det låter. Mina hundar har de senaste 3-fyra dagarna varit riktigt risiga i magen till och från. Det är bara diarreér och någon enstaka gång har dom även spytt (galla)..Dom äter sådär lagom mycket men är för övrigt precis som vanligt. Pigga och ränner omkring och verkar inte precis må dåligt. Det är snarare så att när dom väl måste skita är det bråttom att öppna dörren!
Vad ska man göra? Är det som ngn påstod för mig en slags vinterkräksjuka fast för hundar? Jag försöker se till att dom tillgodser sig vätska åtminstone med tanke på att de bör förlora en del..Men är det värt att ringa vetrinären angående detta? Börjar ju bli lite ängslig...
 
Sv: Vinterkräksjukan för hund?

Lägger till en följdfråga..Har hundar samma magbakterier som vi har? Och kan man isf ge A fil eller dylikt?
 
Sv: Vinterkräksjukan för hund?

Min systers hund drabbades av vinterkräksjuka för ett par år sedan. Hon var riktigt dålig i magen (sprutdiarre ungefär) och kräktes upptill 5 ggr om dagen, kräkningarna bara liksom upp, en hulkning och det var uppe. Hunden hade ändå ett hyfsat allmän tillstånd.

Jag ringde och pratade med en veterinär som rådde till fasta i ett dygn (har jag för mig), sen börja ge lätt mat. Vi fick tipset om att köpa grötris och koka det i vatten (1 dl till 1 liter+ lite salt), och sen efterhand tillsätta fisk, ex. vis torsk. detta kokade vi ihop och damen fick småportioner flera ggr om dagen. Började med väldigt lite för att se om magen höll för det, sen öka på.

Hoppas de kryar på sig!
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Idag är det tre veckor sedan vi köpte greyhoundtiken som nu är 11 månader gammal. När vi köpte henne vägde hon 20,5 kg till sina 66 cm...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Lupin
·
Övr. Hund Låter som en filmtitel, men för mig börjar det kännas som ett problem? Varje gång min Boxer gör ifrån sig så gör hon det två gånger...
2
Svar
24
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp