Vinterfodrar på sommaren?

the_connemara

Trådstartare
Fler än vi som får ta in och fodra 4 ggr/dag NU pga torkan?

Båda hästarna har glatt ätit hö tom på morgonen i några veckor nu :crazy: Allt gräs är gult....

Sv: Vinterfodrar på sommaren?

Vårat bete räcker än, men det börjar bli lite.. blir det inte regn snart så måste vi köpa hö :crazy:

men kan inte hästarna äta de torra gräset, asså ja menar hö är väll tort gräs :crazy::confused:

Det torra, gula gräset innehåller nästan ingen näring till skillnad från hö.
När gräset blivit gult och dött har all näring försvunnit ur strået. När man slår höet finns det näring kvar.

När gräset blivit gult och dött har all näring försvunnit ur strået. När man slår höet finns det näring kvar.

ahaa okej.... tack för svaret :D ;)

Dessutom hann vårat gräs typ bli 2 dm långt innan vattnet helt var slut och det blev gult :(

Undra om höet kommer räka hela vinter om man måste börja stöd fodra redan nu :crazy: varför kan det inte börja regna lite ?!

Vårat bete räcker än, men det börjar bli lite.. blir det inte regn snart så måste vi köpa hö :crazy:

Vi hade ju en helt regndag i Lund (pluggar där, hästen står i Falkenberg, Halland) men det hade aldrig hästen. Nu har det kommit någon miniskur de två sista dagarna men det väter ju inte ens hela markytan.

Vi hade dokc tur och mamma hade precis köpt ett helt lass hö innan det blev så illa med torkan så vi har bra med hö. Men det är trist =/

Undra om höet kommer räka hela vinter om man måste börja stöd fodra redan nu :crazy: varför kan det inte börja regna lite ?!

Dessutom går det ju inte att fodra vuxen häst med förstaskörden här, den togs för länge sedan bara för att inte det skulle dö det oxå. Här hoppas bönderna på regn och en god andra skörd. Annars är det seriös kris :eek:

Jag stödfodrar lite, mest för säkerhetsskull men det handlar bara om ett par 3-4 kg om dagen till min häst (som i normala fall äter 10-12 kg). Här är det ingen större brist på bete, men fördelen här är att det är mest lermark - det är ju bra nu när det är så torrt, men när det är blött ute, är det inget vidare.

Nä det är samma här, det lilla lilla regnet som har kommit här märks knappt av... det dunstar nog innan det har nått marken.. dansar regndansen varje dag och trampar på alla spindlar jag ser (:eek:) men inte hjälper det :cry: mycket trist
vi vattnar iaf med vattenspridare varje kväll... men vet inte om den lilla hjälper så mycket heller.. men det gör ju ingen skada iaf..

så.. jag testar att dansa lite regndans här med och hoppas att det hjälper!
:banana::banana::banana::banana:

Vi har egen brunn så vi kör omvända, duscha max varannan dag :angel:

Ingen som vågat kolla hur mycket vatten det är i brunnen men än har det funnits kvar :bow:

Men idag regnade det lite, och är molningt och kallare så marken är tom fortf blöt :)

Jag har redan börjat fodra som om det vore mitt i vintern.
Betet är visset och verkar inte växa trots en och annan skvätt av regn.

Vi behöver en rejäl rotblöta och sedan lite sol för att rädda det här årets foder till hästarna.

Jag är oroad....på gränsen till panikslagen!

Samma här. Vi har dock ingen mark själva att odla/skörda men jag är lessen för traktens bönder och rädd för det kommande året... :crazy:

Vi har haft tillräckligt hela tiden, till tre vuxna lättfödda hästar. Det är stora naturhagar som inte har gödslats eller annat på åratal. De har haft så det räcker och blir över precis som vanligt fastän gräset har varit torrt. De får bara lite kraftfoder med sina tillskott i en gång om dan.

Nu har det också regnat ordentligt här och nu hör man nästan hur gräset växer!!

Dessutom går det ju inte att fodra vuxen häst med förstaskörden här, den togs för länge sedan bara för att inte det skulle dö det oxå.
Varför kan du inte använda förstaskörden? Analysvärden vi fått hittills av den extremt tidiga skörden visar på en energi/proteinkvot på runt 7 och ganska höga fiberhalter. Däremot blev det bara 60% av normal skörd. Jag upprepar med en dåres envishet att man inte kan gå efter almanackan när det gäller vallskörd. Det är mognadsgrad, väder, gödning och vallfrösammansättning som styr vallskörden.

Jag upprepar med en dåres envishet
Bara att fortsätta för det verkar nästan omöjligt få folk att förstå att det inte är samma värden från samma fält varje gång.
Så man kan ju undra vara dårarna finns?:angel:

Varför kan du inte använda förstaskörden? Analysvärden vi fått hittills av den extremt tidiga skörden visar på en energi/proteinkvot på runt 7 och ganska höga fiberhalter. Däremot blev det bara 60% av normal skörd. Jag upprepar med en dåres envishet att man inte kan gå efter almanackan när det gäller vallskörd. Det är mognadsgrad, väder, gödning och vallfrösammansättning som styr vallskörden.

JAG är inte insatt men alla i min närhet säger så. Och det är inte MIN skörd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka