Vinterfoder till fånghäst?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag undrar lite över hur jag ska göra till vintern. Jag hade tänkt ge min fångponny hö, lusern och halm som grovfoder i vinter. Jag är helt inne på att det är viktigt att hon får i sig tillräckligt med proteiner. Just nu äter hon en del gräs och även lusern. Eftersom jag har hört att lusern är bra till fånghästar vill jag gärna fortsätta med det i vinter.
Nu till problemet
Vår höbonde har inte hört av sig vilket måste betyda att han ej har huggit sina vallar än. Jag vet att det finns många trådar om höskörd denna sommar. Men jag undrar över hur man ska tänka om man har en fånghäst. Hur är ett hö som är slaget så här pass sent? Innehåller det onödigt mycket farliga kolhydrater för hästarna? Är det bättre att försöka få tag i hö från början av sommaren istället?
Sedan har jag sett en annons om gräsfröhalm. Jag är lite osäker på vad det är för något. Är det något som är bra till fånghästar? Eller är det bara att mata med något som är onödigt?
Hästen är en lättfödd newforest ponny. Hon är just nu i ganska lagom hull men hon bör ej öka något under vintern. Hon kommer att ridas ca 5 dagar i veckan.

Sv: Vinterfoder till fånghäst?

Em förstaskörd slagen nu lär inte innehålla mycket mer näring än "gräsförhalm", dvs nära noll i proteinvärde.
Här är många bönder igång och skördar sin andraskörd redan...

Vad du ska välja att fodra med vill jag inte råda dig till, men jag själv fodrar mitt fångsto (SWB) med gräshö från årets förstaskörd, skördat första helgen i juni. Och hon mår jättebra av det. TIll vintern kommer hon få vara med och äta av hösilagebalen jag ställer ut i hagen på dagtid, och fodras med ovan nämnda hö inne på nätterna.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·
A
Foder & Strö Har nu efter 1 år blivit erbjuden att få köpa tillbaka min gamla häst då hon fick fång förra året.Ett arabiskt fullblodsto som jag bara...
2
Svar
38
· Visningar
2 835
Senast: ainavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka