Sv: En FÅnghÄst Eller Inte???
Havre ska man väl absolut inte ge till en fånghäst???
Havre ska man väl absolut inte ge till en fånghäst???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att få fram kvoten delar man innehållet smältbart råprotein med energiinnehållet. Om du har 40 i smrp och 8 i energi blir det alltså 40/8=5. Det är ofta lite för låg kvot. idealet är 6. Så ett smbrp på lite över 40 och energi på strax över 7 ger en vettig kvot. Men som sagt, blir kvoten för låg (vilket verkar vanligast) så kan man lägga till lite lucern eller annat proteinfodermedel så blir det en bra kvot. Angårende hagen så skulle jag låta hästen gå i en hage med magert bete (ex skogshage) eller klippa ner en del av hagen för att reducera betestillgången, men det finns säkert flera här som har bättre tips angående hage för fånghästOkej,då förstår jag.Men hur räknar man så man får kvoten 6.Hon sa också att energin ska ligga på runt 8 i värde.Hon tyckte också att om man ska ge kraft så är havre bäst.Havre och betfor sa hon va bäst.Om man nu behöver ge överhuvudtaget.
Om man inte har någon sand,grus hage.Vad kan man göra då under den tiden som hon inte ska gå på bete under invänjningstiden?Några förslag.Det finns en liten mindre hage,med gräs i...om hon skulle gå på den och beta ner,är det farligt att låta henne vara där under tiden då hon inte ska gå och beta.Kommer ju alltid finnas något att noppa i eftersom det finns gräs,men inte lika mycket.
Jag blir inte klok på detta
För att få fram kvoten delar man innehållet smältbart råprotein med energiinnehållet. Om du har 40 i smrp och 8 i energi blir det alltså 40/8=5. Det är ofta lite för låg kvot. idealet är 6. Så ett smbrp på lite över 40 och energi på strax över 7 ger en vettig kvot. Men som sagt, blir kvoten för låg (vilket verkar vanligast) så kan man lägga till lite lucern eller annat proteinfodermedel så blir det en bra kvot. Angårende hagen så skulle jag låta hästen gå i en hage med magert bete (ex skogshage) eller klippa ner en del av hagen för att reducera betestillgången, men det finns säkert flera här som har bättre tips angående hage för fånghäst
Jag har också läst genom många andra här att havre inte är bra,men då kan det ju inte vara någon särskilt bra rådgivare då.Om man måste ge lusern,är det pelleterat eller strå?
Ännu en fråga om fång...
Man ska ju akta sig för detta med vädret också,om det har varit torrt en tid och sedan börjar regna så ska man vara försiktig.Ska man inte släppa ut hästen alls efter en regnperiod?Hur länge ska man vänta tills fruktanet svagats ur gräset så att säga?
Om det helt plötsligt börjar regna då de står i skogshagen,ska man ta ut hästen då?
Hej
Så jag behöver inte oroa mig och va för nojjig då det börjar regna och ta ut hästen direkt.Man blir ju lite övernojjig kan jag tänka.Den skogshagen hon kommer gå i har stått tomt 1 år tror jag.Det är ju inte mycket gräs i den hagen tycker jag men svårt att veta vad är mycket för en häst.
En annan sak jag undrar över som kanske är samma fråga igen :-)
När de betat ner hagen som de ska gå i,och de blir kort gräs igen,är DET farligt då?