Vinterdäck på transporten?

Centaur

Trådstartare
Byter ni däck på transporten?

Har hört att dom däck som sitter på nya transporter är helårsdäck så man kan köra med dom på vintern också, stämmer det?

Har inte dubbdäck på bilen och kör ingenstans med hästen om det är is och snö..

Sv: Vinterdäck på transporten?

Har du inte dubbdäck på bilen så, ja då får du köra med dem OM det är åretrunt däck som sitter på!
Kollade med en verkstad som håller på mkt. med just transporter och fick då detta svaret!

De ska vara märkta, troligtvis med M/S (=mud and snow) eller nån annan form av beteckning.

Jag har dubbade vinterdäck både på bil och hästtransport...! Måste man iväg av nån anledning mitt i smällkalla vintern så kan det vara skönt o veta att man är ordentligt utrustad.

Såhär har jag förstått det:
Har du allrounddäck på bilen kvittar det om du har dubb eller allround på släpet
Har du dubbdäck på bilen MÅSTE du ha dubbdäck på släpet.
Jag valde allround till bilen för att ha valmöjlighet till att köra både dubbat och allround

Nu skall vi se:

Detta gäller vid vinterväglag:

Efter den 1 december så måste du ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Har du då dubbdäck på bilen så måste du ha dubbdäck på transporten.

Har du friktionsdäck på bilen så kan du ha friktionsdäck eller dubbdäck på transporten.

Råder det inte vinterväglag så behöver du inte ha dubbdäck på transporten om du har det på bilen även efter första december.

Skillnaden på innan första december och från och med första december är att du måste ha vinterdäck om det är vinterväglag.

Det är inte helt lätt det där. Titta in på www.vv.se under vinterdäck. Där står det en hel del. Dock är det inte alltid så lätt att tolka. Man får läsa både en och två gånger för att vara riktig säker på att man förstår grundmeningen.

Det absolut bästa är ju att ha samma slags typ av vinterdäck både på bilen och släpet under vintern, fördelen är ju att man slipper bry sig.

Fast sen kan det ju vara som här i Göteborg, +8 grader och det verkar inte som om det skall bli annorlunda i första taget. Hur kul känns det då att åka omkring på dubbdäck?

(att man måste ha vinterdäck vid vinterväglag gäller alltså från 1 dec - 31 mars)

Mvh

Tora

Senast ändrad:

De ska vara märkta, troligtvis med M/S (=mud and snow) eller nån annan form av beteckning.

Jag har dubbade vinterdäck både på bil och hästtransport...! Måste man iväg av nån anledning mitt i smällkalla vintern så kan det vara skönt o veta att man är ordentligt utrustad.

Fast det är inte alla M/S däck som är godkända som vinterdäck här i Sverige. Det finns en lista på vägverkets (tror det var vägverkests) hemsida om vilka som är godkända.

Mvh

Tora

Kopierat från VV's hemsida:

Lathund vinterdäck
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober - 30 april.
Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli
vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Har bilen odubbade däck får släpvagnen antingen ha dubbade
eller odubbade vinterdäck.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet när det
är vinterväglag.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Byter ni däck på transporten?

Har hört att dom däck som sitter på nya transporter är helårsdäck så man kan köra med dom på vintern också, stämmer det?

Har inte dubbdäck på bilen och kör ingenstans med hästen om det är is och snö..

Om du köper ett nytt släp så här års ber du dem om att sätta på dubbdäck istället om det är det du vill ha. Det är en enkel sak att pruta med och ett släp bör ha dubbdäck på vintern enligt mig - oavsett vad du har på bilen.

På tidigare släp har jag haft dubbdäck. Nu har vi det inte, men det är makens vilja, inte min. Hade helst haft dubbdäck på släpet under vintertid.

Däremot är långtifrån alla M/S-märka däck godkända, min bil har t ex haft dylika som INTE varit godkända. Värt att kolla alltså!

Senast ändrad:

vi hår året runt däck på bil o släp, mkt smidigt! Sllan is här o då kör jag iaf inte.

Jag har dubbdäck även på hästtransporten men det beror på att vi bor på en grusväg med killer-backar som det är helt omöjligt att ta sig fram på utan dubb. Vissa perioder går det inte ens med dubbat.

Så ja, jag är en miljöbov...

Har dubbdäck till transporten, kör iväg och tränar även under vintern, och pappa har dubbdäck på bilen...

Ja, jag har dubbade C-däck på transporten (huuu vad de kostade!).

Jag kör inte så mkt på vintern men OM jag måste få iväg någon av kusarna till klink t ex så vill jag kunna göra det utan att fundera på däck osv.

Har dubb på bilen också.

Fast de lär inte rulla många mil :crazy: Iaf inte så länge jag inte har en fyrhjulsdriven bil (och i vinter ska vi ingenstans).

C-däcken var "billigare" än de "vanliga" dubbade 13" däcken som eg ska sitta på transporten.

Men, det är skönt att ha.

Kvider lite eftersom jag i år har köpt nya däck runt om till bilen och som sagt C-däck + fälg till transporten.

Så jag har i min ägo 16 splitter nya däck (och ett gammalt!).

Vi har dubbat på både bilar och transporten, annars kommer man inte från stallplan vintertid knappt... :crazy:

Vi har dubbdäck på både bil och släp.

Liknande trådar

Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Loma
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med vintern i antågande byter vissa däcken på bilen, andra byter skorna på hästen. Att hästen är utrustad med vinterskor och broddar är...
Svar
0
· Visningar
73
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka