Vinteravmaskning för föl

K

knyttet

Har tänkt följa rek. för avmaskning av föl och lägga in en avmaskning för fölet i början av jan. Är det verkningslöst om man inte tar de andra hästarna i stallet samtidigt, eller kan man avmaska enbart fölungen?

Sv: Vinteravmaskning för föl

BARA unghästar som ska avmaskas då, sen brukar den ligga i feb, men jag vet inte om man kan ta den i jan med, det kan nog någon annan svara på.

Och det är inte alls säkert du behöver avmaska åringen (ditt föl bli rju åring 1:a jan) heller. Jag tog träckprov på min i feb och hon behövde ingen vinteravmaskning, hon hade redan skapat eget skydd (dvs var maskfri mot den mask man vill ta åt då)

Men soms agt, ska ddu maska ska du bara ta din (och ev andra småttingar då, men inte vuxna)

Det är spolmasken du vill åt på vintern, den har vuxna hästar eget skydd mot och behöver inte avmaskas. För att veta om du ens behöver avmaska är det ju läge för ett träckprov i januari!

Tack för svaren, båda två! :)
Då blev jag lite klokare. Det är ju skönt att inte behöva avmaska allihop, men jag blev lite osäker eftersom man normalt sett avmaskar alla samtidigt. Men träckprov är ju ingen dum idé, har varit slarvig med det.

Upptäckte för ett tag sedan att Lilleman hade spolmask. Träckprov skickat och det bevisade att han hade spolmask. Vad tycker du att jag nu skall avmaska honom med?

Jag tycker ni ska använda Axilur då lilla blodmasken är resistent mot detta medel...därför riskerar mi inte väcka upp dessa i allafall..

Blodmasken är inte HELT resistent mot Axilur. En "vanlig" dos tar ca 50% av blodmaskarna. Men i övrigt håller jag med om att Axilur är trevligt mot spolmasken.

Då var jag på rätt spår då. :bow: Han har dock inga blodmaskar och det är jag enormt tacksam för.

Men den lilla är väl helt immun...inte den stora, men läste nåt från SLU tror jag det var...kanske SVA..äh, nåt av de 2 att den lilla var helt motståndskraftig...

Jag lånar tråden för att fråga hur det är med dom olika avmaskningsmedlen. Man ska byta avmaskningsmedel alltså preparat, men hur ofta? Är det ett år eller? Min unghäst som ska avmaskas nu i nästa vecka har blivit avmaskad med Noromecetin under dessa nio månaderna och får en dos till av samma medel nu i början av februari, kan jag ge honom avmaskning med ett annat preparat inför sommarbetet? Det är ju bara jag som ska avmaska nu. Men när dom andra hästarna ska avmaskas så kanske det är bäst att använda det preparat som dom avmaskas med? Någon som kan reda ut detta till mig.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka