Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man en hund som inte har päls anpassad lika bra för snö och kyla måste man ju ha hundkojan/hundhuset uppvärmt såklart!
Tyvärr är det ju inte alla som inser det självklara i det dessvärre![]()
Nej, du har väl rätt i det tyvärr.
Kl
Någon form av uppvärmning blir det förstås men har inte bestämt hur allt ska vara än. Det är därför jag plågar er med trådar i ämnet. Mycket tacksam för alla som delar med sig![]()
Det betyder mycket att få hjälp att undvika de värsta misstagen.
Behöver man bygglov förresten? (ej tättbebyggt område)
vi ringde kommunen och frågade och det räckte med att vi fick muntligt ok (bor ute på landet) samt att de tyckte att vi skulle kolla med närmsta grannen, i övrigt inga problem.
Vi har en före detta utebox till häst
Utebox!! Det var ju ett tips. Borde gå att hitta begagnat.
Vi bor i samma kommun som du
Då så, då ska det säkert inte vara något problem. Men säkrast är ju alltid att ringa så slipper man fundera.
![]()
![]()
![]()
Trodde du ja! Jag bor inom strandskyddsområde så det visade sig att jag måste ha strandskyddsdispens för att få gå ut och vända mig, typ. I alla fall för att gräva, göra staket och ställa upp en byggnad. Som byggnad räknas allting, även hundkoja, tom en husvagn räknas som byggnad om den står permanent uppställd.
Det går förmodligen bra att få en dispens men det kommer kosta mig 3500 kronor i avgift att få saken prövad trots att allmänhetens och djurlivets rättigheter inte begränsas över huvud taget av vår lilla rastgård.
Men eftersom en hundägare nyss fälldes i domstol för en "olaglig" hundkoja som betraktades som byggnad i lagens mening är det väl dumt att chansa.
Fasen, jag vill följa regler och bestämmelser, varför måste de göra det så krångligt för mig???
Den olaga hundkojan stod mindre än 4 meter från tomtgränsen o då räknas det per automatik som svartbygge om inte grannan gett sitt tillstånd, skriftligt.