Vinter och hundgård

Lejonelle

Trådstartare
Hur gör ni som har hundgård under vintern? Hur varmt har ni i koja/hundhus? Hur gör ni med snön? Hur gör ni med vattnet?

Sv: Vinter och hundgård

Vi har hundgårdar i anslutning till ett hundhus. Vintertid håller vi ca. 17-18 grader i hundhuset. Vatten har vi inomhus på vintern - skålar upphängda i hållare så att de inte välter ut vattnet på golvet. På sommaren finns det vatten både inomhus i de här skålarna samt även utomhus i lite större skålar.

På bilden nedan ser man inomhusskålarna ganska bra. De rymmer inte jättemycket men det räcker för en dag och det går inte alls åt lika mycket vatten på vintern, så det funkar bra. Vi fyller på/byter ut vattnet varje morgon när vi släpper ut hundarna.

DSC_3850.jpg

Snön - ja, den har vi inte gjort så mycket med... ;) vi har fått skotta lite runt grindarna så att vi kan komma in i hundgårdarna samt skaka av snö från nättaket på den hundgård som har sådant (där klätterhunden går...) men i övrigt har inte snön varit något problem.

En nyhet för den här vintern var att vi köpte vattentäta liggdynor i form av "säckar" med pile på ena sidan, i dessa dynor stoppar man sen in ett ihopvikt täcke eller liknande, så fick gamlingarna en varm plats att ligga på när de envisades med att ligga utomhus i kylan - de två slynglarna (kullbröder 3.5 år) kan vara ute och röja runt i sina gårdar men de ligger inte gärna ute i snön/kylan men gamlingarna (10 och 8.5) gillar det och eftersom liggborden är ganska snötäckta så ville jag att de skulle ha något varmare att ligga på. Det var väldigt populärt.

Vi har ett hundhus i 'lekstugeformat' där båda hundarna är tillsammans. Lika varmt som inomhus (runt 19-20grader). Vi har ett tak precis vid ingången, och har byggt en altan där också så hundarna utomhus även kan välja att ligga på den om dem vill vara ute. I övriga hundgården ligger snön orörd. Taket och kring öppningen skottar vi.
Vattnet står inne på golvet, har två byttor fyllda. På sommaren kan det stå utomhus också.

DSC_0690.jpg
[/IMG]
En hög säng och en på golvet, den genomskinliga luckan ut ser ni lite till höger...

DSC_0692.jpg
[/IMG]
Ett fönster så dem ser vad som händer:D

Vi har vanliga ouppvärmda hundkojor, knöfulla med hö och ull. När hundarna ligger i dem så värms luften upp av hundarna och sticker man in handen, så är det ganska varmt där inne och hundarna är hur varma och goa som helst inne vid skinnet ;)

Hundarna mina som är ute i hundgård har ju dock sådan päls att de mår bra av att inte ha det för varmt. Ofta ligger de hoplurade ute i snön när det snöar :)

Snön gör vi inget åt alls, annat än skottar framför hundgårdsdörrarna så att det går att ta sig in och ut till (och med) hundarna. Vatten får de när de får mat.

Har man en hund som inte har päls anpassad lika bra för snö och kyla måste man ju ha hundkojan/hundhuset uppvärmt såklart!

Tyvärr är det ju inte alla som inser det självklara i det dessvärre :eek:

Nej, du har väl rätt i det tyvärr.

Kl
Någon form av uppvärmning blir det förstås men har inte bestämt hur allt ska vara än. Det är därför jag plågar er med trådar i ämnet. Mycket tacksam för alla som delar med sig :bow: :bow:
Det betyder mycket att få hjälp att undvika de värsta misstagen.
Behöver man bygglov förresten? (ej tättbebyggt område)

Vi har en före detta utebox till häst som är ombyggd, isolerad och målad, med hundlucka i dörren. Är det riktigt kallt så har vi en byggfläkt som vi ställer in, det håller sig runt 10-15 grader där inne då. Hundbäddar och en soffa med filtar och annat "bomaterial" som dom gottar ner sig i.

Tre välpälsade och en korthårig som klarar sig fint där. Jag skottar bort den värsta snön och trampar upp några små gångar som tiken kan kissa i utan att behöva gå ut i djupsnön.

Har en hink med vatten inne i rummet som vi byter dagligen, och sommartid har dom en hink utomhus med.

Senast ändrad:

Nej, du har väl rätt i det tyvärr.

Kl
Någon form av uppvärmning blir det förstås men har inte bestämt hur allt ska vara än. Det är därför jag plågar er med trådar i ämnet. Mycket tacksam för alla som delar med sig :bow: :bow:
Det betyder mycket att få hjälp att undvika de värsta misstagen.
Behöver man bygglov förresten? (ej tättbebyggt område)

Jag tror att det där kan variera från kommun till kommun. Man ska väl iofs inte behöva bygglov om byggnaden håller måtten för en Friggebod (15 m2 är det väl numera om jag inte minns tokfel) men vi byggde större (ca. 20 m2) så vi ringde kommunen och frågade och det räckte med att vi fick muntligt ok (bor ute på landet) samt att de tyckte att vi skulle kolla med närmsta grannen, i övrigt inga problem.

Hundgården hemma är runt huset, med hundlucka i ytterdörren, skottar gör jag bara så jag kan ta mig in o ut, just nu är det dryga metern snö.

På nattis har hen en egen liten stuga, typ friggebod med hundlucka, jag sätter på ett element när jag lämnar honom o stänger av när jag hämtar.
Vatten får han nytt varje kväll.

Skottar gör nattmatte/husse så att det går att öppna grinden samt framför hundlucka o dörr, resten sköter han själv, fult med väl upptrampade stigar innanför stängslet till hägnet o lite kors o tvärs.
Han sköter det inte helt själv, matte/husses hundar vistas där på dagtid.

Då så, då ska det säkert inte vara något problem. Men säkrast är ju alltid att ringa så slipper man fundera.

:mad: :devil: :mad: :devil:
Trodde du ja! Jag bor inom strandskyddsområde så det visade sig att jag måste ha strandskyddsdispens för att få gå ut och vända mig, typ. I alla fall för att gräva, göra staket och ställa upp en byggnad. Som byggnad räknas allting, även hundkoja, tom en husvagn räknas som byggnad om den står permanent uppställd.

Det går förmodligen bra att få en dispens men det kommer kosta mig 3500 kronor i avgift att få saken prövad trots att allmänhetens och djurlivets rättigheter inte begränsas över huvud taget av vår lilla rastgård.
Men eftersom en hundägare nyss fälldes i domstol för en "olaglig" hundkoja som betraktades som byggnad i lagens mening är det väl dumt att chansa.

Fasen, jag vill följa regler och bestämmelser, varför måste de göra det så krångligt för mig???

Senast ändrad:

:mad: :devil: :mad: :devil:
Trodde du ja! Jag bor inom strandskyddsområde så det visade sig att jag måste ha strandskyddsdispens för att få gå ut och vända mig, typ. I alla fall för att gräva, göra staket och ställa upp en byggnad. Som byggnad räknas allting, även hundkoja, tom en husvagn räknas som byggnad om den står permanent uppställd.

Det går förmodligen bra att få en dispens men det kommer kosta mig 3500 kronor i avgift att få saken prövad trots att allmänhetens och djurlivets rättigheter inte begränsas över huvud taget av vår lilla rastgård.
Men eftersom en hundägare nyss fälldes i domstol för en "olaglig" hundkoja som betraktades som byggnad i lagens mening är det väl dumt att chansa.

Fasen, jag vill följa regler och bestämmelser, varför måste de göra det så krångligt för mig???

Men attans vilken otur.... :( Här har vi bara skog och kohagar runt omkring och jag antar att det gör det hela betydligt enklare.

Jo jag håller med dig, det är dumt att chansa, men ändå.. det gör det ju inte roligare att lägga ut en massa pengar när man ändå inte kan vara säker på att man får tillstånd sen. :mad:

Den olaga hundkojan stod mindre än 4 meter från tomtgränsen o då räknas det per automatik som svartbygge om inte grannan gett sitt tillstånd, skriftligt.

Den olaga hundkojan stod mindre än 4 meter från tomtgränsen o då räknas det per automatik som svartbygge om inte grannan gett sitt tillstånd, skriftligt.

Ja, jag vet. I vårt fall är det inte det som är problemet utan att vi har tomt vid vatten och då gäller strandskydd för att säkra allmänhetens tillgång till stränder. Bara det att allemansrätten i detta fallet inte gäller pga vår rätt till hemfridszon vilket bygglovsingenjören omedelbart kunde konstatera, ändå måste jag söka dispens och betala dessa sura pengar.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 668
Senast: Troll
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka