Vinstmarginalbeskattning?

S

sydney

Vad menas med det? Är det som jag tror att du betalar in skatt på vinst FÖRST när vinsten är gjord (ex. vid försäljning av häst)?

Undrar lite för nu i dagarna fick jag årets besked från skatteverket där de räknat ut hur mycket jag ska betala in i skatt varje månad 2007.
Dvs de anser ju att jag redan nu ska veta vilken vinst jag kommer att göra, vilket jag inte gör alls!
Förhoppningsvis föds det ett antal föl som förhoppningsvis även blir sålda, men OM de inte blir sålda (eller ännu värre är dödfödda) blir det ju ingen större vinst att tala om (har ju även viss uthyrning av box/lösdrift, försäljning av vuxna hästar men inga till salu just nu, samt lite tjänster men intäkterna på det sammantaget tror jag inte gör någon större vinst, utan jag räknar med att det är försäljningen av fölen som ev. genererar i vinst).

Nu ska jag iallafall lämna in hur mycket vinst jag uppskattningsvis kommer att göra, helst skulle jag vilja skatta för min vinst när den är gjord.
Annars kanske jag t ex betalar in 2000kr i månaden hela året, och i slutet av året när man ser att det blir en förlust (eller mindre vinst än väntat) så får man ju givetvis tillbaka sina pengar som man betalat in för mycket, MEN då känner snåla jag att vilken belöning har jag fått för att ha låtit dom förvalta mina pengar i ett års tid? Ngn större ränta är ju knappast att tala om, eller? Jag betalar gärna skatt, men den ska vara rimlig och befogad och jag tycker att det är princip omöjligt att säga hur stor vinsten blir i ett nystartat företag som håller på att byggas upp, med mycket få fasta inkomster och en stor del "osäkra" inkomster, såsom föl.

Jag vet att man kan nolltaxera sig också, men det vill jag inte, jag hoppas på en vinst, och min konsult tycker att det ser bra ut om man betalar in skatt, och det gör jag gärna, men helst när jag gjort en vinst, inte innan!

Hur brukar ni göra med detta? Ser det illa ut om man betalar in lite skatt än om man betalar mer?
Jag kan tycka att det borde se dumt ut om jag skriver att jag förväntar mig en vinst på 100 000 kr och i själva verket går med förlust på 40 000kr. Ingen vidare koll kan man ju tycka då, eller?

tacksam för svar på mitt (som vanligt) mycket långa och säkert skittråkiga inlägg:bump:
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning?

Jag försöker svara på en del av ditt inlägg:
Det du betalar in i skatt varje månad är bara en preliminär skatteinbetalning som baseras på de uppgifter om vinst osv som du lämnat till skatteverket. Om du gör lägre vinst så får du skatteåterbäring senare och om du gör högre vinst så får du restskatt.

Jag tror att skatteverket är mindre misstänksamma mot de företag som tror på vinst och som verkligen redovisar vinst även om den är liten.
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning?

Tackar för ditt svar, så långt hade jag koll.

Du vet inget om vinstmarginalbeskattning?

/Sydney
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning?

Tackar för ditt svar, så långt hade jag koll.

Du vet inget om vinstmarginalbeskattning?

/Sydney

Det finns ju något som heter vinstmarginalmoms. Det innebär att om du som företagare köper en häst av privatperson för att träna den och sälja vidare så lägger du bara på moms på vinsten.

Annars blir det ju automatiskt så om du bokför rätt att det är vinsten och inte försäljninssumman som det blir skatt på.
 
Sv: Vinstmarginalbeskattning?

Du har rätt, jag har kollat med konsulten nu o han bekräftar att det är så.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi sålde en lägenhet med vinst 2017 och i år är sista året som vi kan begära uppskov av skatten. Nu när boräntorna har blivit så höga så...
Svar
4
· Visningar
708
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 221
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 436
Senast: ameo
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 106
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp