Vinslöv...

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Narcissa__Malfoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 133
  • Visningar Visningar 10 815
Sv: Vinslöv...

Tack för förslagen, jag ska meddela mina medföljande att de ska ta gympadojjorna med sig. :devil:

Är där något hinder som är speciellt kul att se som publik?

Och hur är det att hålla tempo, jag antar att hela banan består av svängar in och ut ur skog/på fält. Det verkade inte direkt kuperat, dock såg jag nån sväng som vi kan få svårt att hinna med om vi kommer i 190...... Man kanske ska gasa på fältet och styra i skogen (kan inte begära att jag ska göra 2 saker samtidigt :D

JessicaHH skrev:
Tack för förslagen, jag ska meddela mina medföljande att de ska ta gympadojjorna med sig. :devil:

Är där något hinder som är speciellt kul att se som publik?

Och hur är det att hålla tempo, jag antar att hela banan består av svängar in och ut ur skog/på fält. Det verkade inte direkt kuperat, dock såg jag nån sväng som vi kan få svårt att hinna med om vi kommer i 190...... Man kanske ska gasa på fältet och styra i skogen (kan inte begära att jag ska göra 2 saker samtidigt :D

Vattnet... är nog det enda som är kul...

Banan är snabb, visst får man hålla sej på benen i svängarna men samtidigt är där inga backar alls som tar krafter.
Första gången vår b-ponny gick där red hon i rel. kort galopp (storgalopperande) och fick ändå massa tidsfel p.g.a för snabb tid. Gällde även fullblodet när han gick lätt där förra året. Så håll koll på klockan!

Nämen vad bra! För jag rider alltid för långsamt på träning (fegar fastän jag vet att pålle går bättre i högre fart)...då ska jag tänka på att inte gasa FÖR mycket även om jag behöver öka mitt tempo. Ha, nu känns det mycket bättre!

Tack för tipsen! :bow:

Skvaller..

ett nytt hinder mitt i vattnet (lätt klass). Lite som en mur fast brun.
annars mycket samma hinder. Något hinder till är nytt. :)

Startlistor ute.

Idasagare skrev:
Skvaller..

ett nytt hinder mitt i vattnet (lätt klass). Lite som en mur fast brun.
annars mycket samma hinder. Något hinder till är nytt. :)

Startlistor ute.

Nytt :confused: Det hoppade jag där 1999 i Msv A

Kul att få en så tidig starttid. Kommer få köra hemmifrån klockan fyra för att hinna ner. Trodde de la ut startlistor lite med tanke på hur långt man har att köra, men där hade jag visst fel :crazy:

Nä det gjorde du inte eftersom vattenhindret är nybyggt förra året ;)

Men däremot så var det faktiskt hinder i vattnet redan i våras när jag var där och red.

Jag som blev grinig för att jag får sticka 05.00.....känns inte helt hygglo att vinslövs-ekipage har senare starttid än de som har längre körväg. Nåja, det är väl bara att vänja sig antar jag, de gör säkert sitt bästa för att få ihop det...

Oxå till något annat! Nu när jag sett oss i startlistorna så har jag fått seriös hjärtklappning :eek: och har några frågor till er alla:

*hur långt innan dressyrstart brukar ni dyka upp på tävlingsplatsen?
*vet besiktning innan dressyren, eller hur? brukar det vara kö till det?
*Ser att det är 40 ekipage i min klass - vilket bör betyda att dressyren är klar vid 12, inte sant. När kan då terrängprovet tänkas dra igång - vid 14? Jösses vilken lång dag i transporten....tur han gillar den :crazy:

JessicaHH skrev:
Jag som blev grinig för att jag får sticka 05.00.....känns inte helt hygglo att vinslövs-ekipage har senare starttid än de som har längre körväg. Nåja, det är väl bara att vänja sig antar jag, de gör säkert sitt bästa för att få ihop det...

Oxå till något annat! Nu när jag sett oss i startlistorna så har jag fått seriös hjärtklappning :eek: och har några frågor till er alla:

*hur långt innan dressyrstart brukar ni dyka upp på tävlingsplatsen?
*vet besiktning innan dressyren, eller hur? brukar det vara kö till det?
*Ser att det är 40 ekipage i min klass - vilket bör betyda att dressyren är klar vid 12, inte sant. När kan då terrängprovet tänkas dra igång - vid 14? Jösses vilken lång dag i transporten....tur han gillar den :crazy:

Och jag rider först, med ca 1,5h timmer körning, rider dessutom 2st hästar :crazy:

Nä jag tycker inte det är orättvist på ngt vis utan det är ju upp till var och en att skriva att de önskar sen starttid i sin anmälan. Och det är ju inte så kul kanske att starta först på varje tävling för att man bor nära

Jaså, kan man önska sen starttid? Det var ju bra att veta för framtiden!

Det tänkte jag faktiskt inte på, att man kanske inte vill starta först alltid. Fungerar det på samma sätt i FT som i banhoppning - att man kanske vill starta mot slutet för att bedöma hur man behöver rida för att ta placering? Utgår man då ifrån alla moment eller bara terrängen? (Själv har vi inte kommit så långt i hoppningen, jag planerar fortfarande bara för felfria rundor..)

Fast nu såg jag faktiskt ljuset - pålle är oxå trött på morgonen så han kommer förmodligen vara snäll(are) under dressyren. Ack, det finns ju fördelar med allt! :bump: Men hur i hela fridens namn håller man sig pigg till eftermiddagen? Och speciellt med flera hästar att rida..? Imponerande

:D

Jag brukar göra det när jag åker till Tranemo eller sämsholm en resa på ca 5timmar. Har alltid fått sen starttid då. Ett tips för framtiden :idea:

Det gäller att ha kondis ;) Nä när man rider fler så går det liksom bara på, man tänker inte på att vara trött.

´Visst det är alltid en fördel att inte starta först, dommaren har inte "dömt" in sig och i värsta fall så ändras skala framot efter pauserna.

Sedan kan man ju se vad som händer i terrängen om det är några problem eller om ngt hinder hoppas bra eller dåligt etc.

Jag tycker nog att det är bättre att starta i mitten.

Hmm..intressant. Det finns ju så mycket som man inte lär sig genom reglementet eller på träningar, så det är skoj och lärorikt att diskutera med er här på forumet! Speciellt när det gäller en gren som FT, som har så många moment.

VI har lika lång restid och startar ung. samtidigt. Hur ser din planering ut för förmiddagen, om man får fråga? Jag vill gärna förbereda mig så mycket som möjligt innan eftersom jag vet att mina nerver kommer ta överhanden på söndag :D

olgaklara skrev:
Nä det gjorde du inte eftersom vattenhindret är nybyggt förra året ;)

Men däremot så var det faktiskt hinder i vattnet redan i våras när jag var där och red.

Där är inte naturligt vatten utan de måste fylla på. Du hade tur! :)

fio. skrev:
Nytt :confused: Det hoppade jag där 1999 i Msv A
Vattnet är flyttat och specialbyggt av Mats G. Andersson. Bara 1 dm djupt, ligger på en kulle (!) så man rider upp till vattnet. Byggt som ett y med 10 m på alla håll. Ett hinder som ska vara inbjudande och är det också.. enligt resultaten från förra året.

I detta y ställer de då olika lösa hinder, i år en nybyggd mur.

olgaklara skrev:
Och jag rider först, med ca 1,5h timmer körning, rider dessutom 2st hästar :crazy:

Nä jag tycker inte det är orättvist på ngt vis utan det är ju upp till var och en att skriva att de önskar sen starttid i sin anmälan. Och det är ju inte så kul kanske att starta först på varje tävling för att man bor nära

Ponnydagen startar vi också bland de första men vi har bara 10 minuter körväg. Hon rider också 2 st.

Sen får man hoppas att man inte alla önskar sen starttid. :angel:

Litet dilemma det där. Man längtar tills det är tävling hemomkring men då får man alltid starta först så då är det lika tidigt ändå. :(
Fälttävlan är tidiga morgnar och långa dagar/helger.

Jaa, det verkar till att bara vara att vänja sig vid det hårda livet.
:crazy: Fast det kommer bli jobbig i början tills nerverna släppt så man kan slappna av lite under dagen....

Jag red debutantvattnet i förrgår, det var inga problem ens för titt-och-bus-pålle. Fast söndag är ju en helt annan dag :angel:

Idasagare, hur långt innan dressyrstart brukar ni vara på plats? Undrar om det räcker med kl 0700 när jag startar som nr 2.....

jag brukar vara ca en timma innan start. Då hinner man veterinärbesikta, betala och gå hoppbanan innan det är dags.

Hinner du med att rida fram oxå på en timme?

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska rida fram länge (=mjuk och fin pålle m hyggligt steg som hinner bli tokhet och förmodligen kommer sparka efter domaren..) eller om jag ska rida fram kort tid (=snällglad häst som är mer trippig och stötig men samtidigt bra mycket mer lätthanterlig). Ack vilka dilemman :smirk:

olgaklara skrev:
Nope, jag menade tävlingen de hade i våras. Där var det hinder i vattnet.

Sorry läste slarvigt. De har ju inte permanenta hinder i vattnet utan skiftar och ställer dit inför tävling. I våras var det "tornen", nu är det dags för en förnyelse dvs en ny "mur".

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka