P
PonnyBus
Jag fattar verkligen inte.. Alla strävar ju efter att man ska vinkla något? Slå mig ett par gånger men jag fattar inte, vad exakt i baken är det dom ska vinkla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur gör man då?
Tycker att det börjar med att man kan kontrollera var hästen sätter sina bakhovar,- för att sen gå vidare upp genom kroppen fram till bettet.
Att den trampar på bak mot bettet. då blir det cirkelenergi.
I modern dressyr vill man först att den ska skjuta på / trampa under sig för att sen sakta få den att få in rumpan oxå-
Då kommer den att "sätta sig" lite o därmed få lite samling.
Man måste göra detta under ÅR av träning, för hästen är inte egentligen gjord för detta. Den kan överbelasta sina leder i bakbenen o få skador där istället.
Håller medMan måste träna detta under en längre tid eftersom hästen inte samlar sig så långa stunder i taget naturligt - och naturligt så har hästen inte heller någon ryttare på ryggen. Så, samlar sig gör den naturligt, men när vi rider dressyr så samlar vi den under längre intervaller än den skulle göra själv, naturligt. Därför behövs det mer muskler, vilka tar månader/år att bygga upp, beroende på hur hästen har tillgång till "självmuskling" i tex kuperad terräng i lösdrift och hur aktiv hästen är i hagen.
Men då låter det bättreAtt den skall vinkalom bäckenet är den biomekaniska beskrivningen vsd som sker när hästen är korrekt på tygeln - jag vill då hellre säga "på hjälperna"
Håller med om det ni säger, att bäckenomvinklingen ska komma som en naturlig följd av att hela överlinjen sitter ihop, och att hästen med bibehållen stark överlinje kan placera hovarna på rätt ställen. (framåtbjudning är väl alltid a o o, utan blir det likssom inget att jobba med!)En häst som inte jobbar bakifrån kan inte vidarekoppla kraften från bakbenen via bakdel/ bäcken till rygg o hals.
Alltså sitter allt i var bakhovarna sätts o bäckenet är en följd av detta.