Vinkla bakben, bäcken och allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

PonnyBus

Jag fattar verkligen inte.. Alla strävar ju efter att man ska vinkla något? Slå mig ett par gånger men jag fattar inte, vad exakt i baken är det dom ska vinkla?

Sv: Vinkla bakben, bäcken och allt.

De ska vinkla i princip alla leder bak. Ju fler desto bättre! :p Nä, men nästan. Hästen ska främst vinkla bäckenet bakåt och vinkla bakbenen och svikta i dem. Tänk böjgång som någon tysk sa tror jag.

Vinkla bakåt kan väl inte stämma? Du måste mena vinkla framåt? Annars blir det väl ännu svårare för hästen att jobba rätt?

Den ska vinkla i alla leder bak, för att "sätta" sig och belasta/bära mera än framdelen i samling. Med raka leder så hamnar större delen av vikten fram.

Leta fram hästens höftknöl, höftleden kan vara knepig att hitta så många tittar på hästens bärbensknöl (motsvarande våra sittben), knä och has.

Bäckenet hos hästen ska vinklas bakåt så bärbensknölen pekar mera mot marken än bakåt/uppåt.

Så som jag tänker blir det bakåt. Kan inte förstå hur det skulle bli rätt om hästen vinklar bäckenet framåt. Då svankar ju hästen? :confused:

I modern dressyr vill man först att den ska skjuta på / trampa under sig för att sen sakta få den att få in rumpan oxå-
Då kommer den att "sätta sig" lite o därmed få lite samling.

Man måste göra detta under ÅR av träning, för hästen är inte egentligen gjord för detta. Den kan överbelasta sina leder i bakbenen o få skador där istället.

om hästen vinlar om bäckenet - så tar det med sig resten av bakbenets leder.

prova på dig själv dra upp kisseriet till hakan medan du går.

detta är inget självändamål, utan en liten bäckneomvinkling är förutsättningen för att få skjutkraft - som senare kan bli bärkraft.
Det har okså med ergonomi att göra. Den muskel som vinklar om bäckenet välver också ryggen upp mot tyngden/ryttaren så att hästen kan bära på ett mer hälsosamt sätt.

Tycker att det blir missvisande om man inte rider AR att häste ska vinkla om bäckenet först.
hur gör man då?

Tycker att det börjar med att man kan kontrollera var hästen sätter sina bakhovar,- för att sen gå vidare upp genom kroppen fram till bettet.
Att den trampar på bak mot bettet. då blir det cirkelenergi.

Jag fattar inte

hästen måste vinkla om bäckenet för att inte gå med sänkt rygg

Det har inget med ridstil att göra, möjligen utbidlningsskalan.

du får ingen takt på en häst med sänkt rygg - den är heller inte lösgjord

hur gör man då?

i princip har du ju svarat på det här

Tycker att det börjar med att man kan kontrollera var hästen sätter sina bakhovar,- för att sen gå vidare upp genom kroppen fram till bettet.
Att den trampar på bak mot bettet. då blir det cirkelenergi.

jag skulle uttrycka det att man har hästen rak - så den tar i lika med båda bak - och fördelar vikten jämnt mellan frambenen - då bär hästen och du får ett sug i bettet

Att den skall vinkalom bäckenet är den biomekaniska beskrivningen vsd som sker när hästen är korrekt på tygeln - jag vill då hellre säga "på hjälperna"

I modern dressyr vill man först att den ska skjuta på / trampa under sig för att sen sakta få den att få in rumpan oxå-
Då kommer den att "sätta sig" lite o därmed få lite samling.

Man måste göra detta under ÅR av träning, för hästen är inte egentligen gjord för detta. Den kan överbelasta sina leder i bakbenen o få skador där istället.

Man måste träna detta under en längre tid eftersom hästen inte samlar sig så långa stunder i taget naturligt - och naturligt så har hästen inte heller någon ryttare på ryggen. Så, samlar sig gör den naturligt, men när vi rider dressyr så samlar vi den under längre intervaller än den skulle göra själv, naturligt. Därför behövs det mer muskler, vilka tar månader/år att bygga upp, beroende på hur hästen har tillgång till "självmuskling" i tex kuperad terräng i lösdrift och hur aktiv hästen är i hagen.

Finns det ingen som har en bild, både anatomisk och en som jämför när hästen har "vridit" om bäckenet och ett när det inte har det?

Man måste träna detta under en längre tid eftersom hästen inte samlar sig så långa stunder i taget naturligt - och naturligt så har hästen inte heller någon ryttare på ryggen. Så, samlar sig gör den naturligt, men när vi rider dressyr så samlar vi den under längre intervaller än den skulle göra själv, naturligt. Därför behövs det mer muskler, vilka tar månader/år att bygga upp, beroende på hur hästen har tillgång till "självmuskling" i tex kuperad terräng i lösdrift och hur aktiv hästen är i hagen.
Håller med

Samling är naturligt. men inte under 45 minuters nötande på grön häst. Det skulle inte gå heller. jag tror inte det är så lätt att kräva för mycket samling. de brukar vara ganska bra på att säga ifrån då de blir trötta i bakbenen/bakdelen/ryggen och så har man vikten fram igen. eller tappar muskelkedjan så det känns fel.

Hehe, utan rygg och i dragkamp. men nog är bäckenet omvridet...
DSC_01250078.jpg

Att den skall vinkalom bäckenet är den biomekaniska beskrivningen vsd som sker när hästen är korrekt på tygeln - jag vill då hellre säga "på hjälperna"
Men då låter det bättre:)

En häst som inte jobbar bakifrån kan inte vidarekoppla kraften från bakbenen via bakdel/ bäcken till rygg o hals.
Alltså sitter allt i var bakhovarna sätts o bäckenet är en följd av detta.

Ang fotot. Du har fått med ryggen - länden välvd - men hästen är inte bekväm/avspänd/lyhörd för "handen", vilket resulterat i att manken inte har kommit upp riktigt och då får man inte till välvningen framtill.

En häst som inte jobbar bakifrån kan inte vidarekoppla kraften från bakbenen via bakdel/ bäcken till rygg o hals.
Alltså sitter allt i var bakhovarna sätts o bäckenet är en följd av detta.
Håller med om det ni säger, att bäckenomvinklingen ska komma som en naturlig följd av att hela överlinjen sitter ihop, och att hästen med bibehållen stark överlinje kan placera hovarna på rätt ställen. (framåtbjudning är väl alltid a o o, utan blir det likssom inget att jobba med!)
Alltså inte bara sätta in raka bakben till stället man tänkt sig. Det som skiljer, förutom synintrycket, är väl framför allt känslan! Mjukheten och svikten!

Att dividera om ordval känns ganska småttigt... Vi beskriver samma sak olika. Punkt.

Men först måste hästen få röra sig som den gör naturligt- SENARE kan man lägga sig i lite grann.

De är ganska knäckande för en häst om man försöker att börja manipulera hur den ska fördela sin kroppsvikt o rörelsemönster.

Tänk på det.
kunde vi prata med dem o förklara varför- ja då är det en annan 5:a

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
349
Senast: Rumpnissen
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka