Vinkla bäckenet på islandshäst

LinnK

Trådstartare
Jag är verkligen urkass på att rida känner jag.
Känns som jag ALDRIG kommer bli bra på det här.

Har haft mycket funderingar nu när jag inte kunnat rida på flera månader pga sjukdom och har lite funderingar jag undrar om.

Jag rider islandshäst och båder ser och vet att folk sitter annorlunda på storhäst vs. Islandshäst.

Ställde frågan till en storhästryttare och en islandsryttare och fick
heeelt olika svar, så därför frågar jag er,
som ju rider samma sorts hästtyp som jag själv.

Hur gör ni när nu vinklar bäckenet när ni rider?
Hur (om/när)använder ni höfterna?
Hur KÄNNER man att man använder bäckenet rätt?

Hur vinklar ni tex höfterna när ni
-driver?
-är neutrala?
-Samlar?
-Bromsar?

Hur använder ni era höfter?
Gör ni halvhalter genom att vinkla bäckenet/använda höfterna?

Har ni tips på hur man kan bli lösgjord och medveten om sitt bäcken och sina höfter?

Mig veterligen har jag bara varit medveten om att jag har ett bäcken ens när jag hade sprickor i det efter en ridolycka..

Hur tungt sätter ni er i sadeln vid uppsittning?
Hur tungt sitter ni vid ridning?

Om jag inte SITTER så har jag svårt att slappna av och kommer då istället upp en bit ovanför sadeln vilket inte är bra, men däremot är jag också rädd att om jag gör som jag gör nu - så blir hästen framtung.
Hur ska jag göra?

Ni får skratta hur mycket ni vill åt mina dumma frågor.. ;)

Sv: Vinkla bäckenet på islandshäst

Man får försöka tänka att man ska sitta precis som man står. För mig är det inte någon skillnad i hur jag sitter om jag rider en "vanlig häst" eller en islandshäst. Vinklar jag mitt bäcken bakåt vill jag att hästen svara genom att göra detsamma, dvs samla sig. Om jag sitter neutralt, dvs rätt upp och ner, vill jag att hästen ska fortsätta att jobba som den gör. Om jag vinklar bäckenet frammåt innebär det en avlastning för hästens rygg och antagligen förlorar man samlingen. Om man har en följsam häst så följer den ju din kropp.

För att driva frammåt siiter jag neutralt (rätt upp och ner) och gör en lättare drivning med sätet eller smackar. Vid övergång från skritt till trav tänker jag uppåt och ger kommando för trav (en smackning) och lägger till inner skänkel när innerfram är i "mitt läge". Vid galoppfattning lättar jag lite på det sittben som ska släppa fram frambenet och ger ev kommando för galopp (smackning). Vid övergång skritt till tölt har jag förberett genom att samla hästen (vinkla bäcken), ev genom öppna eller sluta och ger röstkommando för tölt samt en lättare drivning med sätet. När hästen gör det jag ber den om sitter jag neutralt.

För att bromsa/sakta av stoppar jag hästens rörelse genom mitt säte.

Det jag beskriver gäller om man rider en följsam häst och man själv är väldigt kroppsmedveten. Har man en unghäst som man ska utbilda eller en gammal häst som inte är så känslig för sitsen, får man börja på deras nivå och jobba mot större känslighet.

//Julia

Tack snälla för ditt svar! :bow:

Jag har lite bråttom nu så jag hinner bara skum-läsa,
men ska läsa mer när jag kommer hem igen.

Fast jag hör många som säger att deras islands-sits inte funkar på storhäst och tvärtom, att man måste sitta mer "inte på rumpan" på islandshäst för att det inte ska gå i 200 blås framåt ungefär.

Det värsta är att när jag börjar fundera på nåt sånt här,
så kan jag inte sluta att bryta ner allt i små moment och fundera på,
vilket leder till en sån prestationsångest att jag blir jätteledsen.

Vissa saker när jag rider, tänker jag ju inte ens på att jag gör, så det måste jag ju ha gjort med bäckenet/vikten?
Men nu när jag börjar tänka på det så känns det så svårt alltihop.

Men jag vill gärna se fler svar hur andra gör :)

Angående storhästridning så red jag på s-h-ridskola och hade en vidrig ( less på ridskola ) häst. Jag frågade då om jag fick rida islandshästridning på honom och gissa vad som hände. Han blev så snopen att han gick jättefint sen på lektionen. Långa läder och ingen drivning med skänklarna utan med rumpan.

Kan det vara så att du tänker för mycket och känner in för lite? Din bästa läromästare är hästen - lyssna på den och inte vad din hjärna säger att du måste göra eller vara. Vad händer när du gör si och när du gör så? Öva gärna och känn in på en pilatesboll.
Varför inte börja med att bara skritta på lång tygel och känna in var hästen flyttar och sätter sina bakben (motorn). Ta tid på dig, stressa in, prova att blunda, känn efter. Bry dig inte om alla måsten utan känn bara och följ hästen rörelser. Visst kan det låta löjligt simpelt men vet man inte var hästen har sina bakben så har man ju igentligen ingen koll på motorn eller hur;).
Du verkar väldigt medveten men tänker nog som sagt alldeles för mycket och styrs av prestationsångesten. Släng allt det där i soptunnan och gör som islänningarna - gå på känslan - känn in och våga prova dig fram. Var inte så rädd för att göra fel.
Så fort du börja känna dig stressad eller pressad så gör halt, ta ett djupt andetag och börja inte skritta förens du släppt den negativa känslan och slappnat av och återigen är mottaglig för hästens signaler och rörelser. Annars kan du aldrig komma till ridning, för då rider du med hjärnan och inte med kroppen.

Det är absolut inga dumma frågor, jag har själv funderat en del kring detta. Jag tyckte Die_Frau kom med ett bra tips, försök läs av hästen och tänk inte så mycket, sitt ner som du brukar och känn efter - hur sitter du? Snett? För mycket på främre sittbenet eller de två bakre osv?

Jag är själv stel i högersidan, har mkt mer muskler där och spänner mig lätt. Nu när jag stoppat om sadeln och hästen gått hos kiropraktor försöker jag verkligen känna efter hur det känns, sitter jag verkligen snett nu? Mer än tidigare? Är man vänstra axel lägre än den andra? Har jag samma längd på båda tyglarna? Osv.. Om jag ändrar och sitter över på vänster, sitter jag rakt över sadeln då eller är den fortfarande sne?

Skönt att veta att man inte är ensam! Ibland känns det så hopplöst, man fokuserar för mycket på att man är t ex för sne och då blir det genast ett större problem.

Usch, detta inlägget blev ju helt lulligt! :crazy:
Hoppas du förstår något!

Ni får skratta hur mycket ni vill åt mina dumma frågor.. ;)

Känns som att det där säger allt om ditt självförtroende:crazy:
ALLA ryttare jobbar på sin sits, det finns ingen som får allt gratis och en god sits är inget beständigt utan måste jobbas på konstant.
Det som gör att många proffs har en sån bra sits är just för att de rider så mycket och måste anpassa sig till flera olika hästar. De får alltså väldigt mycket sitsträning. Vi vanliga dödliga lägger oftast för lite tid i sadeln och oftast rider vi samma häst dag ut och dag in.

Jag tror faktiskt inte att du ska fundera på tekniken alls i detta läget utan släppa alla måsten precis som Die_Frau, Salka m.fl. tipsat om.
Du måste känna in och prova dig fram och börja från grunden i skritt OCH viktigast av allt ge inte upp, sitsträning är ett livsprojekt och framstegen kan både vara små och stora precis som bakslagen.

Har du läst Sally Swifts böcker om centrerad ridning? De är ju alldeles underbara och många av de tankar och övningar som finns i de böckerna kan man låna utan att sluka hela konceptet med centrerad ridning.

Men först och främst TRO PÅ DIG SJÄLV och din förmåga, du kan utveckla och förbättra din sits och du är redan på god väg. Men ger du upp och tror att du är ett hopplöst fall så fort det bär i emot... ja du resten kan du nog räkna ut själv;). En stolt ryttare får sin häst att gå med stolthet och glädje.

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, jag tror du är MYCKET duktigare än vad du utger dig för att vara :)

Håller med alla föregående inlägg.
Jag rekommenderar verkligen att ta lektioner för en centrerad ridningsinstruktör, där kan du jobba enbart med sitsen hur mycket som helst.
Senast igår fick jag känna på hur det funkar att vinkla om bäckenet, och hur hästen följde min omvinkling under en lektion. Efter att ha tjatat på mig utan märkbart resultat, pratade hon om energin i hästen, och vart jag tyckte att den tog vägen. Jag svarade att den (sorgligt nog) gick nedåt/framåt, så hon fick mig att fokusera på att få energin uppåt/framåt i stället (för femtielfte gången...). Hästen svarade genast med att släppa loss världens energi, manken kom upp och fick en häst som växte upp i min rumpa!
Det som hände var att jag vinklade om bäckenet mycket mer än jag tidigare vågat prova. "Sitta på bakfickorna" kanske man kan säga. Dock utan att hamna i stolssits, utan fortfarande avslappnade skänklar, och axlarna framför höfterna.
Du är absolut inte ensam om att fundera och tvivla, jag har försökt jobba med detta i flera år, och ibland släpper en pusselbit och ramlar på plats, ibland fattar jag ingenting. Då är en bra tränare guld värd.
Kör på, och våga prova olika sätt.

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 549
Senast: Stekspaden
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig tidigare råkat ut för någon ridolycka på det här sättet som jag gjorde nu, och jag är smärtsamt medveten om att jag inte...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka