"Vinkelmätning"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
M

md5krist

\"Vinkelmätning\"

Det finns ett system för att mäta diverse vinklar hos hästar och utifrån detta beräkna hur stor talang hästen har för olika dicipliner. Analysmetoden är utarbetad av veterinär M. Holmström.

Ja, det är ungefär vad jag vet. Är det någon som är mer insatt i detta?

Vi har precis köpt ett avelssto och hon var tydligen analyserad enligt detta systemet. Hon har värden betydligt över elithästarnas snitt i både hoppning och dressyr tydligen. Nu var det ju inte därför vi köpte henne (köpte henne för hennes härstammnings skull). Men det låter ju inte som om det är någon nackdel åtminstone :).

Men det vore intressant att veta mer analysen och hur tillförlitlig den är, så vet ni något är all info välkommen...

Re: \"Vinkelmätning\"

Just den metoden vet jag inget om. Däremot kan jag några vinklar och mått som jag lärt mig på olika exteriörkurser. :)

Jag har vad som stod i en gammal flyingekatalog som jag kan skanna in och maila till dig om du vill...
Men nånannan har kanske bättre fakta.

En "Flyingedagarna-katalog" eller deras stora hingstkatalog då, eller? Om det var för några år sedan borde jag ju kunna ha den liggande själv. Annars vore det jättesnällt om du ville skicka det när du har tid. Men jag ska som sagt titta om jag hittar den själv först.

Jag hittade detta, men det står ju inte så mycket där tyvärr.
http://www.tv4.se/visa/?ID=317918

Det är en av hingstkatalogerna från början av nittiotalet.
Ber mannen min skanna in det så fort han kommer hem!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka