Vinglig häst.

GardenAngel

Trådstartare
Jag rider en häst som blir väldigt vinglig och ostadig, speciellt i galoppen. Ägaren tycker inte att hästen är vinglig, men hon har berättat att jag inte är den första som påpekar det.

Vad kan jag göra för att få hästen mer balanserad när jag rider den?

Moderator får gärna flytta tråden om det passar bättre på en annan plats.

Sv: Vinglig häst.

Muskler och kroppsmedveetenhet är nog det enda som hjälper, hur gammal är hästen? hur mycket riden är den? Min fyraåring är oxå jättevinglig men det tror jag ger sig med tiden

Det finns en liknande tråd på dressyrforum, och där talas det om att en välutbildad/skolad häst kan känna av hjälperna på ett finare sätt än tex en ridskolehäst, och då kan den tolka ditt kroppsspråk/dina hjälper på ett "ärligare" vis...
Min tanke om detta är att det stämmer väl in på mig och min häst - hon var jättevinglig, tills jag fick hjälp av duktig instruktör, som ser vad jag gör med min kropp!
Så, jag tycker att man ska vara tacksam att få rida en känslig häst, för då får man tydligare kvitto på vad man själv gör.
Sen kanske det har helt andra orsaker för ert ekipage varför det blir vingligt...

Det du skriver kan nog stämma in ganska bra på denhär kusen. :)
Hon är 13 år och har ridit LA - MSV. Så hennes utbildning är det inge fel på. Och hon är väldigt känslig.
Kan vara så att jag som är van vid tjocka ridskolehästar gör för mkt. Och att ägaren inte upplever hästen som vinglig eftersom hon har hittat "de rätta knapparna".

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
711
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 582
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama