vinglig häst, melanom?

ejjin

Trådstartare
jag har en gammal skimmel valack på snart 24 år. för ett par timmar sedan när jag gick ut till honom kunde han typ inte gå framåt, utan "vinglade bara omkring" som en fylle gubbe. Han är bättre just nu, men ej helt bra. Vetrinären var här, och vi kunde konstatera att de var ej kolik, fång, Ehrlichia, borrelia. Vet. nämde ngt om att de möjligtvis kan vara typ ett virus elr något sånt på balans systemet. sen sa han att vi skulle vänta och se och åkte. Men sen, kom jag på att hastigt sa något om att de skulle kunna vara melanom.
Min häst har alltså dessa vanliga "skimmel knölar" som kan leda till melanom, men de e ju inte alltid de gör de. men 80 % av alla äldre avblekbara skimlar får de ju.

Min undran är alltså, när en häst får melanom, kan symtomen vara att den blir vinglig? eller är det ngt annat symtom den får då? inte expert på detta, så rätta mig gärna. Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: vinglig häst, melanom?

Hur kunde ni utesluta Ehrlichia/Anaplasma?
Det kollas upp via ett blodprov..
En undran bara då jag själv har en häst som fått diagnosen Anaplasma (Ehrlichia) och det er verkligen inget jag önskar någons häst att få :(
Lycka till, Hoppas han blir bättre snart.

hm, enligt veterinären, så va de för att han inte hade de andra symptomen som brukar vara då, tex feber och allt de här, bara vinglandet lixom. Men säker är man ju aldrig, kanske något jag borde kolla upp noggrannare..

Tack så hemskt mycket!

Det kan vara väldigt luddiga symptom på både ehrlichia och borrelia, inte säkert ens att man misstänker att hästen är sjuk. De kan äta och vara pigga och verka glada men ha ont i leder (tror jag det var). En god vän var med om detta med sin häst.

Håller med ! Mitt sto har haft Erlischia 2 ggr, olika symtom . Senast var det svullna ben och vinglighet ena dagen, nästa såg hon helt ok ut . Ingen Feber .
Första gången hade hon jättehög feber men inga andra symtom .

Hej från Hambo

okej, tack så mycket för er svar. jag ska kolla upp detta lite mer :)

Dom kan få tumörer som sätter sig i hjärnan pga melanom men det är ovanligt, tror hellre på virus.

Slinger drabbas oftast unghästar men kan också vara värt att kolla upp.

Slinger kan även uppkomma efter ett trauma som exempelvis att hästen har trillat av någon anledning och vridit till huvudet. Vet en fin tysk hopphäst som gick omkull efter ett hinder och landade illa med huvudet invikt....

Till TS:
Har du sett om din häst har/har haft någon svullnad någonstans, exempelvis under magen och bort mot bakbenen ?

En häst jag kände fick blev vinglig ibland och det visade sig sen att den hade "förändringar på njurarna". Den avlivades till slut.
(Det var inte en skimmel.)

Läs dagens Ridsport. Kan han vara så påverkad av solen?
Hästen i tidningen var ju verkligt dåligt däran.

Det skadar ju inte att sätta in en tredagars behandling mot erlichia, även om febern saknas. Som sagt, symptomen kan vara diffusa. Låter lite märkligt att veterinären uteslöt allt det där bara sådär?

Allt är melanom, frågan är om det är malignt eller benignt. Oftast det sista, alltså godartad.

Det KAN plötslig börja växa på ställen där det påverkar hjärnan, men det är mkt sällsynt och då beror det oftast på ngn annan form av tumör. Eftersom just melanomen sitter i huden och beror på överproduktion av melanin.

Cushing kan ge vinglighet. vanligt på gammla hästar men har den inga andra symptom så tveksamt det också.

Viruset EHV-1 däremot ger vinglighet, svaghet i bakdelen och i allvarliga fall gradvis förlamning tills hästen dör.

Togs inga blodprov???

Tack för alla svar. Har aldrig fått reda på vad det var som hände. (Tyckte själv att vetrinären va lite knepig) men nu är det ju ett bra tag sen, och det har inte hänt något, eller samma sak sen dess. Han är precis som vanligt, frisk, ( verkar vara i alla fall,) pigg och glad.
Klart att det kan vara något på insidan som inte märks, men nu är han i alla fall precis som han brukar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 279
Senast: Nikan
·
Hästvård Jag har en 17-årig arabvalack, skimmel. För ett år sedan fick han åka in till Ultuna akut för att han inte drack/kissade. Förutom andra...
Svar
4
· Visningar
3 789
Senast: Centaur
·
Hästvård Idag mötes jag av en bekant syn när jag kom till hagen. En häst med toppade öron som ville iväg till betet (står halva dygnet utan gräs...
Svar
15
· Visningar
10 358
Senast: Emmsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka