vinglig häst med lite dålig uppmärksamhet

Mirre

Trådstartare
Nån som kan ge oss lite träningstips? :)

Har (som de flesta säkert vet) en Clydesdalekille på 8 år.
Lugn och fin och rida men har lite dålig uppmärksamhet på ryttaren.
Han vill gärna gå och titta på allt annat runt omkring istället :D
och vinglar gärna iväg i sin egen lilla värld, hehe
Det är inga problem att få honom att utföra det man ber honom om, även om han inte är spec känslig för skänkeln direkt ;)
Nåt tips om hur jag får honom mer upmmärksam och mer känslig för skänkeln? Och hur jag får honom mer balanserad och inte så vinlig?
Han är inte skolad för fem öre utan bara inriden typ men inte mycket mer. Så han är som en unghäst och rida :D

Sv: vinglig häst med lite dålig uppmärksamhet

Du säger att din häst inte är skolad. Det är förmodligen förklaringen till att han vinglar, är ouppmärksam och svarar dåligt på skänkeln. Det handlar som vanligt om att genom tryck och eftergift förmedla vad du ber om. Sen ska det ju befästas och det tar tid.

Jag är inte skolad för at ge träningstips, men en vinglig häst brukar vara vinglig för att den inte går framåt ordentligt. Då menar jag inte att den skall rusa på något sätt utan bara jobba framåt.

Om hästen är ouppmärksam, så sätt den i arbete, gör nya saker hela tiden kräv dess uppmärksamhet.

Monke :)

Min unga valack var väldigt vinglig och strubblig och ville gärna kolla in alla potentiella faror som kunde lura i dikena.
Det var just detta med tittandet som gjorde honom vinglig och snubblig. Då jag började kräva att han skulle titta rakt fram och se var han placerade fötterna har han snabbt blivit mycket stabilare.
Jag korrigerade konsekvent huvudet och placerade det rakt då han ville titta på annat, samtidigt som jag krävde att han skulle gå fram ordentligt och börja gå kvar med huvudet rakt.
Började också kräva mer eftergift för bettet och jobba mer med ryggen och bakbenen.
Han har lärt sig snabbt och blivit mycke bättre :) .

Oki tack :bow:
jo försöker göra så jag med.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka