Vinglig-blödning som trycker

Kirre

Trådstartare
Min lilla tjej hittades vinglig vid intag i lördags kväll. Förutom lätt instabilitet och dragning åt höger är hon ua. Efter veterinärbesök igår lutar väl diagnosen åt att hon ska ha fått en blödning som trycker på en nerv i halskotpelaren, detta orsakat av troligen ett trauma genom fall.

Någon annan som fått liknande diagnos efter liknande symtom och vad hände? Hur lång tid tog det innan vingligheten försvann?

Nu får hon metacam som avsvällande och går bara i hage.

Sv: Vinglig-blödning som trycker

Min häst fick förmodligen en spark i hagen, på muskeln över armbågen vä fram. Han blev också mycket vinglig, och halt. Förmodligen någon nerv i kläm.
Han fick smärtstillande och antiinflammatoriskt, bättre redan morgonen efter. Ingen synbar hälta, men har boxvila nu i 3 veckor. Svullnaden kom dagen efter, och har vandrat neråt benet. Men är nu nästan borta, det har gått 12 dagar.

Sv: Vinglig-blödning som trycker

Har ingen erfarenhet alls tyvärr. hoppas att den blir helt återställd.

Jag skulle dock smörja in nacke o mankam- om man inte vet exakt var skadan sitter med Hirudoid- för att om möjligt hjälpa kroppen att få bort blödningen fortare.

Lånar tråd. Hittade också en mycket, mycket vinglig häst i hagen ikväll som knappt kunde gå.
Allmäntillståndet är för övrigt som vanligt.
Veterinär misstänker halskotpelaren och hon har fått smärtstillande, avvaktar till imorgon för
att se om hon har blivit bättre, så får vi ta det därifrån..
Vill höra såväl positiva som negativa erfarenheter.
Kan de bli så pass vingliga (jag tänkte varje steg in till stallet att nu trillar hon ihop) om det
"bara" är en blödning?

Viktigaste är såklart att hon inte lider, men vad är oddsen på att hon kommer bli bra? Om ni spekulerar alltså. Detta är alltså inte en ridhäst så enda önskan är att hon kan gå i hagen och skrutta utan att lida.

Så spekulera på , både värsta tänkbara scenarion och mildaste..

Lånar tråd. Hittade också en mycket, mycket vinglig häst i hagen ikväll som knappt kunde gå.
Allmäntillståndet är för övrigt som vanligt.
Veterinär misstänker halskotpelaren och hon har fått smärtstillande, avvaktar till imorgon för
att se om hon har blivit bättre, så får vi ta det därifrån..
Vill höra såväl positiva som negativa erfarenheter.
Kan de bli så pass vingliga (jag tänkte varje steg in till stallet att nu trillar hon ihop) om det
"bara" är en blödning?

Viktigaste är såklart att hon inte lider, men vad är oddsen på att hon kommer bli bra? Om ni spekulerar alltså. Detta är alltså inte en ridhäst så enda önskan är att hon kan gå i hagen och skrutta utan att lida.

Så spekulera på , både värsta tänkbara scenarion och mildaste..

Alltså nu har jag ingen erfarenhet av sådan skada, Men hästar med sadeltvång kan ju trilla ihop och då är det ju en nerv som kommer i kläm.
Så de borde kunna bli så vingliga om blödningen pressar i hop en nerv?

Alltså nu har jag ingen erfarenhet av sådan skada, Men hästar med sadeltvång kan ju trilla ihop och då är det ju en nerv som kommer i kläm.
Så de borde kunna bli så vingliga om blödningen pressar i hop en nerv?
Och bara man får bort trycket på nerven borde hästen väl bli återställd om ingen annan skada än en blödning bredvid kotpelaren finns.

Hur går det nu?

Jag har en häst som fått den diagnosen. Var normal på morgonen och kunde knappt resa sig vid lunchfodring. Diagnos troligt slag mot halskotpelaren.

Han hade väldigt dålig koordination på bakdelen (tänk kraftigt wobbler-syndrom) och hade ingen koll på hur han skulle använda sina bakben. Stog i egen gräshage några veckor tills han kunde hålla sig på benen, sedan fick han gå med lugn kompis i några månader. Gick på kortison lääänge och var helt sjukskriven ett år. Sedan provade vi att sitta upp och han är riden i alla gångarter sedan dess.

Han har fortfarande nedsatt koordination i bakdelen, har svårt att rygga och sidförande övningar men rids utan problem i alla hastigheter!

Min lilla tjej hittades vinglig vid intag i lördags kväll. Förutom lätt instabilitet och dragning åt höger är hon ua. Efter veterinärbesök igår lutar väl diagnosen åt att hon ska ha fått en blödning som trycker på en nerv i halskotpelaren, detta orsakat av troligen ett trauma genom fall.

Någon annan som fått liknande diagnos efter liknande symtom och vad hände? Hur lång tid tog det innan vingligheten försvann?

Nu får hon metacam som avsvällande och går bara i hage.
Bara erfarenhet av en som fått nåt liknande, veterinären trodde på hjärnblödning. Den kunde bara svänga åt ett håll och hade lite dålig balans. Den var ju visserligen 35 så det var ju inte riktigt tal om att vänta och göra nåt åt det så den togs bort.

Pupillerna var dock lite olika storlek annars likadana symptom som din.

I samma stall som jag stod för många år sedan så slog en unghäst över vid longering. Han blev vinglig och konstig. De trodde på hjärnblödning. Ägaren åkte till Ultuna i hopp om att kunna rädda hästen men den togs bort där.

Hej! Haft en häst som vinglade vid intag från hagen, han var som en orm o hade ingen koll på fötterna, svårt att vända mm vetten sa att det var halskotpelaren , ev förskjutning av ett par kotor o röntgades, vanlig, men nästa vett sa att för att få svar behövdes scintografi . Hästen blev utdömd o avlivades till slut. Han lixom ragglade som om han vore full.

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix