Vindskydd-regler-tillstånd?

Kioskansvarig

Trådstartare
En bekant hade besök av kommunens Djurskyddsinspektör, det blev inga påpekanden, utan allt var ok. MEN 2 dagar senare ringer Djurskyddsinspektören om frågar om hennes vindskydd (min kompis föder upp welsh och dartmoor, och dom flesta går i lösdrift med rejäla vindskydd i stora hagar), när var vindskydden byggda, om hon hade tillstånd från Länsstyrelsen för dom. Min kompis hade ingen aning när vindskydden var byggda eftersom dom fanns när hon flyttade dit för 14 år sen. Är det någon som har det minsta hum om regler/tillstånd vad gäller vindskydd, eller var man kan hitta det? All info mottages tacksamt så jag kan hjälpa min kompis.

Sv: Vindskydd-regler-tillstånd?

Det var antagligen för att kolla om det fanns en förprövning hos länsstyrelsen. Alla ny- och ombyggnader om man har fler djur måste förprövas. Det kostar 3000:- att söka per gång och om man vid kontroll visar sig ha byggt utan förprövning ska de ta ut en avgift som är 12 000:-.
Nu lät det inte som det var nybyggt men din kompis har kanske ändrat och byggt om under tiden hon bott där?

Är det ett vindskydd som verkligen bara är ett vindskydd så behövs ingen förprövning. Men en lösdrifts stall behöver det. Det är väldigt svårt att säga exakt var gränsen mellan dem går. Men länsstyrelsen här där jag bor sätter gränsen vid att det går att på någotvis stänga in djuren i det. Kan vara med dörrar eller lösa grindar spelar ingen roll egentligen bara att går att på någotvis stänga in dem. Gör det de så är det att räkna som ett stall och ska förprövas.

Är det ett vindskydd som verkligen bara är ett vindskydd så behövs ingen förprövning. Men en lösdrifts stall behöver det. Det är väldigt svårt att säga exakt var gränsen mellan dem går. Men länsstyrelsen här där jag bor sätter gränsen vid att det går att på någotvis stänga in djuren i det. Kan vara med dörrar eller lösa grindar spelar ingen roll egentligen bara att går att på någotvis stänga in dem. Gör det de så är det att räkna som ett stall och ska förprövas.

Stort tack för den infon. Vindskydden är 3 väggar och tak, alltså inget stalliknande där det går att stänga in några ponnys med dörrar eller grindar. I detta fallet verkade som djurskyddsinspektören måste hitta något att slå ner på eftersom allt annat var perfekt.

Varierar litet mellan länen verkar det som. Frågade "vår" länsstyrelse på mail om hur man hanterar flyttbara ligghallar (tunnel) eftersom de ju inte kan ritas in på en situationsplan. Jag fick följande svar:

Jag har som ett ex. gjort ett klipp ur beslut taget där hallen skulle användas för hästar.
Transportanordning skall vara bortmonterad under användningstiden..
* Ligghallen skall förankras väl.
* Väggarna skall ansluta väl mot underlaget.
* Plåtkanter som lätt skadas skall förses med skydd.
* Utfodringsplats och andra ytor som belastas hårt av djuren skall vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
* För hästar som behöver särskild vård skall det finas tillgång till minst en box för var 25-te häst. 1/3 av boxarna skall vara uppvärmningsbara.
* Beläggning får ske enligt följande:
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhäst- alt.
fölningsbox
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Rekommendationer
o Ligghallen bör placeras högt på väldränerad mark med öppning åt söder och fri sikt över omgivningen
o För att uppnå en bättre luftväxling skall det i motsatt sida till port finnas en högt placerad öppning, alternativt en öppning i tak.

Verkar inte vara så mycket annorlunda. Det handlar ju inte om ett vindskydd utan om en ligghall. Ligghall är ju en typ av stall för djur på lösdrift. Vindskydd är vad det låter som ett skydd för vinden och behöver inte ens ha tak. Så fort man går över till att de används som någon form av stall kräver det förprövning om man har många hästar eller egentligen djurenheter på gården.

Kompisen kan vara lugn, eftersom hon inte ägde fastigheten när ligghallen byggdes.

Enligt Djurskyddslagen (1988:534) gäller följande
"3 §... Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, Statens jordbruksverk får meddela ytterligare föreskrifter om
1. stall och andra förvaringsutrymmen för djur,
2. skyldighet att låta förpröva sådana utrymmen, och
3. skyldighet att låta förpröva ny teknik inom djurhållningen.
Regeringen får föreskriva att den som inte låter förpröva stall eller andra förvaringsutrymmen för djur skall åläggas att betala en särskild avgift. Avgiften skall tas ut av den som var ägare av stallet eller förvaringsutrymmet när byggnadsåtgärden vidtogs. Den särskilda avgiften skall bestämmas till ett belopp som motsvarar fyra gånger den avgift som skulle ha betalats om förprövning skett, om det inte finns särskilda skäl att bestämma avgiften till ett lägre belopp."

*trådkapning*

Hur länge gäller ett förhandsbesked från länsstyrelsen...

Säg att man köper en gård och vill göra om till stall men som i många fall så gör man det i etapper, då blir set ju billigast att söka för hela "slutstallet" direkt istället för att begära / ändring....

Den ansökta byggnadsåtgärden ska vara påbörjad senast 2 år efter ansökan, men länstyrelsen i vårt län skriver den 31/12 det året det ska vara påbörjat som slutdatum för, allt som sökts år 2007 ska alltså vara påbörjat senast den 31/12 2009.

Hmm, jag är lite trög här kanske, men jag förstod inte riktigt...

Om man har hästar ut dygnet runt så ska de ha en ligghall, men om den går att stänga på nått sätt så räknas den som stall och då ska man söka efter tillstånd? Eller?

Svarar mig själv:
Kollade upp detta och fann endast att jag i mitt län skall söka förprövning om jag ska ha fler än 5 hästar.

Svarar mig själv:
Kollade upp detta och fann endast att jag i mitt län skall söka förprövning om jag ska ha fler än 5 hästar.

Om man ska ha förprövning eller inte beror på hur många djurenheter det finns på gården. Finns det bara hästar så går gränsen vid 5 hästar. Men finns det andra lantbruksdjur på gården så ska det räknas i djurenheter. (en häst är en djurenhet medan, tror jag, det går fyra får på en djurenhet som exemepel)
Sedan är det skillnad på vindskydd som inte behöver förprövas och ligghall som behöver förprövning. Ligghallen räknas som stall, vindskydd som vindskydd och är då inte heller godkänt som ligghall. (Blev lite konstigt på slutet)

Det handlar ju inte om ett vindskydd utan om en ligghall. Ligghall är ju en typ av stall för djur på lösdrift. Vindskydd är vad det låter som ett skydd för vinden och behöver inte ens ha tak. Så fort man går över till att de används som någon form av stall kräver det förprövning om man har många hästar eller egentligen djurenheter på gården.

Milou, jag tycker Masse har beskrivit det rätt bra ovan...

Hmm, jag är lite trög här kanske, men jag förstod inte riktigt...

Om man har hästar ut dygnet runt så ska de ha en ligghall, men om den går att stänga på nått sätt så räknas den som stall och då ska man söka efter tillstånd? Eller?
Jag tolkar det som att byggnad som man har för avsikt att ha djuren i under tid då de inte går på sommarbete ska förprövas. Vad man sedan kallar det (lösdriftsstall/ligghall/vindskydd) spelar ingen roll.

Det verkar finnas skillnader mellan olika län vad som ska förbrövas när det gäller ligghallar. Jag har förstått att skåne har låtit vissa typer av ligghallar passera utan förprövning vilket verkar vara mest för att man saknar resurser. Här i östergötland så kan/ska man söka även för flyttbara ligghallar/vindskydd.

När byggnadsåtgärden är HELT klar skall den besiktigas innan lokalerna får tas i bruk.

Från den 1/7 i år så ska även ligghallarna i Skåne förprövas, så nu är det samma regler över hela landet när det gället förprövning av stallar/ligghallar.

Jag tolkar det som att byggnad som man har för avsikt att ha djuren i under tid då de inte går på sommarbete ska förprövas. Vad man sedan kallar det (lösdriftsstall/ligghall/vindskydd) spelar ingen roll.

Det verkar finnas skillnader mellan olika län vad som ska förbrövas när det gäller ligghallar. Jag har förstått att skåne har låtit vissa typer av ligghallar passera utan förprövning vilket verkar vara mest för att man saknar resurser. Här i östergötland så kan/ska man söka även för flyttbara ligghallar/vindskydd.

När byggnadsåtgärden är HELT klar skall den besiktigas innan lokalerna får tas i bruk.

Nu är jag lite mer uppdaterad. Min kompis kontaktade förra ägaren som gav följande besked: Förra ägaren hade kontakt med dåvarande Länsveterinär och frågade om gällande regler och fick av honom till svar att för vindskydd (3 väggar och tak) behövs ej något tillstånd, utan det var fritt fram att bygga sådarna till sina hästar. Så var det för 16 år sen, och en ny ägare kan väl knappast tvingas söka tillstånd för något som tidigare ägare ej behövt tillstånd för enl länsveterinär.
Jag funderar själv på att köpa ett flyttbart vindskydd till mina småttingar, ska jag begära tillstånd varje gång jag flyttar det från en hage till en annan?
Jag tycker det verkar vara ett I-landproblem ;-) för nog har väl Djurskyddsinspektörer viktigare saker att syssla med?

Jag funderar själv på att köpa ett flyttbart vindskydd till mina småttingar, ska jag begära tillstånd varje gång jag flyttar det från en hage till en annan?
Jag tycker det verkar vara ett I-landproblem ;-) för nog har väl Djurskyddsinspektörer viktigare saker att syssla med?
Om du läser det svar (längre upp i tråden) jag fick från "min" länstyrelse för just en flyttbar ligghall så anser i alla fall jag att det är rimliga krav de ställer. Min fråga till länsstyrelsen var ju precis den du ställer och som jag tolkar deras svar så behöver jag bara tillstånd för ligghallen. Att jag har för avsikt att flytta den framgår då också i min ansökan. Om det är ett I-landsproblem att vi genom gemensamma regler försöker åstadkomma ett bra djurskydd så är jag glad att jag lever i ett I-land. Sedan kan man bara applådera de ansatser som nu görs för att kostnaden för kontroller inte ska drabba de av oss som försöker följa regelverken.

Förprövning söker man hos länsstyrelsen och det är då en person därifrån som kommer ut och kontrollerar, inte djurskyddsinspektören som är anställd av kommunen. Djurskyddsinspektören ska kontrollera de flesta verksamheter med en rekommenderad frekvens på var 3:e år. All information angående förprövningar skickas från länsstyrelsen till kommunen i informationssyfte till dem så att kommunen vet att stallet är nybyggt/ombyggt och godkännt av länsstyrelsen.

*knapplån*

Här kommer en angränsande fråga. Om jag har fyra boxar och bygger en ligghall på ca 50 m2. Då skulle jag ju rent teoretiskt kunna ha 9 hästar på gården, om jag använder boxarna och ligghallen till olika hästar. Och i så fall ska jag ju förpröva. Men om jag bara tänker ha max 4 hästar, dvs det är samma hästar som ska ha tillgång till både boxar och ligghall, måste jag då förpröva?

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Någon som vet och kan hjälpa mig... Jag har jordbruksfastighet, 10 hästar, tillstånd för hästverksamhet. Nu tänkte jag bygga ett...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 371
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar