Vindskydd-regler-tillstånd?

Sv: Vindskydd-regler-tillstånd?

Det gäller antal hästar på hela anläggningen, inte i varje stall. Annars skulle man ju junna bygga 10 stall med plats för fyra hästar i varje, för att slippa förprövning... ;)

Ja, jag vet att det är antal hästar på hela anläggningen som gäller... Men frågan var ju om jag har 4 boxar och max 4 hästar totalt på anläggningen. Och så vill jag erbjuda SAMMA hästar tillgång till en ligghall i hagen också. Och då har jag hört en del säga att det är ok.

Men det var väl dumt av mig att fråga här... :smirk:

Man ansöker förprövning för antalet hästar som kommer att finnas på anläggningen. Ska man ha 4 hästar behöver man ej förpröva, men om du flyttar dit en eller flera hästar till så ska det förprövas då. Principiellt gäller att förprövningen är kopplad till en byggnadsåtgärd, men i sådana här specialfall gör man annorlunda från länsstyrelsen. Vad jag vet gäller detta i Hallands och Skånes län, jag vet ej hur övriga landet gör. Det är samma sak om man t ex bygger en maskinhall och några år senare använder den som ligghall för 5 eller fler hästar, ligghallen ska då förprövas men behöver ju ej vara kopplad till en byggnadsåtgärd.

Sådär, nu har jag ringt till den ansvarige på min länsstyrelse och fått ok på detta :)

Man ansöker förprövning för antalet hästar som kommer att finnas på anläggningen. Ska man ha 4 hästar behöver man ej förpröva, men om du flyttar dit en eller flera hästar till så ska det förprövas då.

Det verkar vara olika beroende på var man bor:confused:
Här är det hur många hästar som ryms i stallet efter ombyggnad som gäller, dvs hur många platser det blir. Om ett par platser står tomma spelar ingen roll, det ska förprövas i alla fall.

Önskar att jag bodde i skåne.:D

Ja, som jag skrev så vet jag hur de gör i Skåne och Halland. Liksom olika kommuner gör olika så gör säkert olika på olika länsstyrelser också. De jag har kontakt med sköter förprövningsärenden i Skåne och Halland.

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Någon som vet och kan hjälpa mig... Jag har jordbruksfastighet, 10 hästar, tillstånd för hästverksamhet. Nu tänkte jag bygga ett...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte...
2
Svar
37
· Visningar
3 371
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar