Vindskydd/ligghall?

musen21

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har gått in på diverse sidor och letat men jag hittar ingenting om det. Vi byggde till ett vindskydd på en bifintlig lada i somras som har tre väggar. Kortsidorna är 3 m och långsidan och öppningen ca 4-5 m. Sen har vi ett plåttak på som är ganska högt i tak. Kan detta räknas som ligghall till ett varmblod och en shettis lr är det för litet? Trots att vi är i slutet på november så är det fint väder och mina hästar vill helst vara ute och för att slippa vissa påhopp om detta (irl) så vore det bra att få veta om det är tillåtet och att det räknas som ligghall.

Sv: Vindskydd/ligghall?

Jag har sand i botten och sedan har jag lagt halm utanpå det så dom har en halmbädd. Då borde det väl kunna räknas som ligghall då?

Här kommer en bild. Skulle ni klassa detta som vindskydd lr ligghall och varför?
skotervindskydd013.jpg

Skulle klassa det som ett vindskydd, men jag kan ju ha fel ;) Har tyvärr ingen bra motivering, sorry

Jag tycker det är ett vindskydd.
Vet faktiskt heller inte varför !
Jag kommer att ha ett liknande, fast 3x så stort
till 2 islänningar och en shettis .
Det kallar jag " lösdriftsstallet".
Då spelar det ju ingen roll om det är ett vindskydd
eller ligghall.
Så kalla det du för lösdriftsstallet !!!
Hej från Hambo

Tror att det klassas som vindskydd för det har inte fyra väggar och är inte så stort.
Ligghall ska ha fyra väggar och storlek som motsvarar ungefär vad hästarna skulle haft som box i ett stall. D v s att hästarna ska ett antal kvadratmeter var.
Sedan kan en ligghall om den går att stänga in hästarna i eller om man fodrar i den falla in under kraven på stall med förprövning m m.
Tror att det står en del på djurskyddsmyndighetens sida annars så kan länsstyrelsen svara på frågor om det här.
Men visst det är svårt att avgöra vad som ska vara vindskydd och vad som är ligghall.

Jag får ringa till länsstyrelsen på måndag och fråga. Vad jag har förstått så ska en plats i en ligghall motsvara 80% av den rekommenderade storleken på boxen för resp häst. I såna fall är ju vindskyddet tillräckligt stort för en shettis och ett varmblod. Jag har ju ett stall och hade bara tänkt ha dom ute dygnet runt vid bra väder då dom trivs bättre då. Men klassas det inte som ligghall så är det ju olagligt och jag vill ju inte bli anmäld. :smirk:

Kan tyvärr inte svara på din fråga men undrar själv - För att ha lösdrift, krävs det ligghall eller räcker det med vindskydd?:confused:

Det krävs ligghall. Det är därför jag undrar. Skillnaden mellan dessa verkar ju vara hårfin så det är inte lätt att veta.

Är det så? Vindskydd krävs ju för att man ska kunna ha hästar ute längre än 12 timmar men som jag har förstått så krävs ligghall för dygnet runt? Jag vill verkligen ha klarhet i det här då jag riskerar att bli anmäld pga att mina okunniga grannar påstår att hästarna kan få lunginflammation av att vara ute till 21.:confused: Om dom anmäler så vill jag vara säker på min sak.

Du har ju ett stall, så du behöver inte bry dej om vad du ska kalla liggplatsen utomhus. Det viktiga är ju att dina hästar har tillgång till en torr liggplats oavsett vad den kallas.Ta kontakt med din kommuns djurskyddsinspektör så får du svar på dina frågor.Skulle bli förvånad om din anläggning ej godkänns, eftersom du ju har möjlighet att ta in dom vid behov.Det är ju djurens livsvillkor som är det viktiga - inte vad driftsformen kallas.

Det är ju vad jag tycker! Vill iaf ha klarlagt vad som är rätt och riktigt så jag kan visa det på papper sas. Ska ringa kommunens djurskyddsinspektör så fort jag får tid. Huvudsaken är att mina hästar har tillräckligt skydd enligt lag, sen att dom inte använder det är en annan sak... Tack för svaret!

musen21 skrev:
Det är ju vad jag tycker! Vill iaf ha klarlagt vad som är rätt och riktigt så jag kan visa det på papper sas. Ska ringa kommunens djurskyddsinspektör så fort jag får tid. Huvudsaken är att mina hästar har tillräckligt skydd enligt lag, sen att dom inte använder det är en annan sak... Tack för svaret!
Vi har hästarna ute 24/7 och vi har bara vindskydd , byggda helt enligt kommunens instruktioner och godkända. Vi har boxar till alla hästarna också men dom används bara till att ge kraftfoder i:)

Liknande trådar

Anläggning Hej! Här börjar planeras för att bygga ett vindskydd för att kunna ha hästar på lösdrift hemma. Nu står mina hästar hos andra på...
Svar
10
· Visningar
14 083
Senast: pews1972
·
Anläggning Ni med ligghall/vindskydd, hjälp! Jag har planer på att bygga ett vindskydd till grabbarna för att de ska ha skydd ute. De kommer...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: lundsbo
·
P
Hästhantering jag har mina kallblod i ett stall där de inte har haft vare sig ligghall el. vindskydd, men jag och den andra tjejen som har sin häst...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Blomskan
·
Hästmänniskan Jag håller på att bygga vindskydd i min hage. Tanken är att de (halvblod + shettis)skall få någonstans att ta vägen om det blir uselt...
Svar
9
· Visningar
8 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar