Vindruvor vs godis

Och visst är det märkligt att precis samma människor gärna slurpar i sig vin utan att reflektera över saken!

Jag hade dålig koll på vin före Uppdrag Gransknings doku för ngr veckor sedan...

Jag har köpt naturvin eller EKO-vin tidigare med tanke på besprutning - men detta med alla tillsatser, hur det hanteras i produktion, och olika jästsorter etc i vinet hade jag inte reflekterat över. Det var en ögonöppnare för mig.

Och visst är det märkligt att precis samma människor gärna slurpar i sig vin utan att reflektera över saken!
Jag förstår inte riktigt det där resonemanget. Det är väl bättre att minska på giftet i några produkter än att inte minska intaget av gift alls :confused: Hellre äta ekologiska produkter till vardags och ett glas vin då och då än att aldrig äta ekologiska produkter och sen dricka ett glas vin då och då på det.

Farligt? Varken druvor eller godis är farligt att äta. Då skulle det inte finnas på butikshyllorna. För bekämpningsmedel finns gränsvärden. De brukar vara satta med mycket god marginal. Så sannolikheten att du får i dig skadliga mängder borde vara försumbar.
Ekologiskt innebär förhoppningsvis att de som plockar och hanterar dem utsätts för mindre gifter och att det förhoppningsvis är bättre för miljön än konventionellt odlade..
Sedan kan det vara mer eller mindre nyttigt. Vindruvor gissar jag innehåller en hel del nyttigheter, C-vitamin, fibrer t ex och sannolikt en del annat som är bra för oss. Vad jag vet finns det inget nyttigt i smågodis.
Jag tycker att du ska fortsätta äta druvor i lugn och ro och strunta i dem som har åsikter om det (vad är det för persoer som har åsikter om vad andra äter?)

Vad innebär det? Är biodynamiskt odlade druvor ekologiska?

Innebär att det minst 95% måste vara gjorda på ekologiskt odlade druvor.

100 % ekovin är dock gjord på 100% ekodruvor.

Biodynamiska måste vara 100 % eko odlade men därtill har man lagt till ett annat sätt att odla på, typ vilken fas månen befinner sig. Så det är ganska stor skillnad mellan biodynamisk och ekologiskt vin.

Uppdrags granskning var en ögonöppnare för mig med @Lager. Hoppas på nya lagar så att man faktisk vet vad man stoppar i sig.

Biodynamiska måste vara 100 % eko odlade men därtill har man lagt till ett annat sätt att odla på, typ vilken fas månen befinner sig. Så det är ganska stor skillnad mellan biodynamisk och ekologiskt vin.

Uppdrags granskning var en ögonöppnare för mig med @Lager. Hoppas på nya lagar så att man faktisk vet vad man stoppar i sig.
Du glömde den döda fisken i nordvästra hörnet av odlingen, som skall begravas vid fullmåne.

Nja, det beror på hur produkten är certifierad. Att enbart marknadsföra en produkt som ekologisk säger egentligen ingenting om hur den producerats. Om den däremot är certifierad (t.ex. KRAV eller EU-ekologisk) så har den blivit producerad enligt deras certifieringsregler som benämns som ekologiska. :)

Asså jag har aldrig köpt ekologiska druvor och paprika köper jag jämt. Man kanske borde tänka sig för mer men har ju ätit det i så många år så går nog bra ett tag till :p

Jag tänker så här - dö ska vi alla göra någon gång. Har minskat mitt vindruvsätande och har egen vinranka här hemma, men den är ju inte så söt och go som man köper...

Törs inte äta hästkött längre med tanke på att veterinärer inte alltid skriver in i passet när hästen behandlats med grejer som gör att den inte får gå till människoföda.
Min tant fick något, minns inte längre vad det var, och vet skrev inte in i passet.

Är inte kanin sådant där rött kött som, liksom charkuterier, ökar cancerrisken?

I flera av de studier som gjorts avseende den ökade risken för vissa hälsotillstånd hög konsumtion av rött/processat kött innebär klassas kanin som vitt kött. Eftersom en av de ledande teorierna om varför stora mängder rött kött ökar risken för tjocktarmscancer har med den stora mängden hemjärn rött kött innehåller. Kanin innehåller avsevärt lägre mängder hemjärn än t ex nötkött och lamm.

I flera av de studier som gjorts avseende den ökade risken för vissa hälsotillstånd hög konsumtion av rött/processat kött innebär klassas kanin som vitt kött. Eftersom en av de ledande teorierna om varför stora mängder rött kött ökar risken för tjocktarmscancer har med den stora mängden hemjärn rött kött innehåller. Kanin innehåller avsevärt lägre mängder hemjärn än t ex nötkött och lamm.
Jag har knappt sett kaninkött i mitt liv. Jag trodde att det var rött, därav min fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka