Vindflöjel

_Yggdrasil_

Trådstartare
Finns det händelsevis någon händig bukefalist som gjort en egen vinflöjel???
I såfall berätta allt om bygget!

Vi håller på att renovera stallet här hemma så jag känner att en vindflöjel vore på sion plats på stalltaket (och ev. ett klocktorn:D )
Så nu skissar förfullt på en egen designad häst vindflöjel till stalltaket.
Visst det finns många fina att köpa men jag har inte lyckats hitta DEN. Så det blir till att tillverka en egen. (tur att taket är ganska högt så den inte syns så väl :angel: )

Hursom bilder på Flöjlar av alla slag är varmt välkommna och även tips och råd!

Sv: Vindflöjel

Jag har inte gjort någon, men jag kan tänka mig att det blir bra om man klipper ut hästen i plåt av något slag och sedan svetsar på en stång under den.
Och för att få den att sitta löst så monterar man ett litet rör på taket (liiiite större än stången under hästen) som man bara sticker ner hästen i.

Lät det lika logiskt som i mitt huvud? :p

Det finns en firma som tillverkar vindflöjlar efter dina önskemål. http://www.vindflojel.se. Du kan skicka en bild till honom så gör han en vindflöjel exakt som du vill ha den :-)

Ja det är ju ett elände... Jäkla svårt dethär. Har provat att göra en flöjel i trä men det gick inte så bra :D Men antar att det borde gå att såga ut en med sticksågen om man bara skaffar ett metallblad till den

röret o rund stången skall vara tvärt om stången nertill röret uppe annars regnar det in,sen gör man pinnen lite spetsig med plan eller kupad spets och en lös kula överst .Jag tror även att det är viktigt med någorlunda jämnvikt så det inte blir snedtryck så att den svänger lätt.

Liknande trådar

Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
21 028
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar