Vind/väderskydd

C

Cheers

Jag funderar på att bygga ett vind/väderskydd i vår kombinerade sommar och vinterhage.
Hagen är lagom för 2-3 hästar och vindskyddet ska vara därefter.
Underlaget är åkermark och det kan blåsa ordentligt.
Ska fungera som sol och vind/regnskydd.

Jag undrar om någon har bra erfarenheter vad det gäller byggmaterial, kontruktion, storlek mm.
Har tänkt mig följande: 3x6 m. Brädor till sidor, korrigerad plåt som tak. Målat med Falurödfärg. Höjd 2,5 där taket är som lägst. 3,0 som högst.

Kom gärna med synpunkter....

Cheers,

Sv: Vind/väderskydd

Jag tycker det låter bra fast underlaget kanske blir upptrampat?

Sv: Vind/väderskydd

Tänk på att det är samma bestämmelser om invändig takhöjd för vindskydd/ligghall som för stall. Angående ytan; 80% av den storlek på boxen som dina hästar har som minimimått ska ytan per häst minst vara (d v s om hästs box ska vara minst 5m2 inne i stallet så ska densamma ha minst 4m2 i ett vindskydd/ligghall).
Öppning till vindskydd/ligghall ska också beräknas (hur var det nu då...står i djurskyddmyndighetens broschyr som jag har på vift...finns annars på deras sida på nätet http://www.djurskyddsmyndigheten.se

Underlaget blir antagligen besvärligt för dig att hålla torrt och fräscht om du inte fixar till. Tips är att fylla med singel i botten och lägga sand över. En del sätter halm, spån m fl strömedel. Kan vara bra att fixa underlaget först alternativt beräkna hur och/eller om innerhöjden på taket förändras.

Hoppas att det går bra för dig & pållarna! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka