Vinca - jag blir gaaaalen

tanten

Trådstartare
Någon mindre listig person har planterat vinca - vintergröna- längs ena sidan av tomten. Den del som är kuperad och mer "naturtomt". Den är att betrakta som invasiv...

Jag har testat att elda på den och den blir brun och ful men någon månad senare spirar den vackert (hrm..) grön igen. Den har rejäla rötter och är inte helt enkel att riva upp. Jag har inte lyckats i alla fall. Bara ansa, mer än så blir det inte. Körde över en del som börjat kväva gräsmattan med gräsklipparen men det enda som hände var att den blev av med bladen. Marken fortsatte vara täckt av en tät matta av revor. Revor som senare började skjuta grönt igen.

Den kväver allt i sin väg dessutom.

Någon som har något käckt tips hur man blir av med den? Eller åtminstone får den att trivas mindre bra?

Någon mindre listig person har planterat vinca - vintergröna- längs ena sidan av tomten. Den del som är kuperad och mer "naturtomt". Den är att betrakta som invasiv...

Jag har testat att elda på den och den blir brun och ful men någon månad senare spirar den vackert (hrm..) grön igen. Den har rejäla rötter och är inte helt enkel att riva upp. Jag har inte lyckats i alla fall. Bara ansa, mer än så blir det inte. Körde över en del som börjat kväva gräsmattan med gräsklipparen men det enda som hände var att den blev av med bladen. Marken fortsatte vara täckt av en tät matta av revor. Revor som senare började skjuta grönt igen.

Den kväver allt i sin väg dessutom.

Någon som har något käckt tips hur man blir av med den? Eller åtminstone får den att trivas mindre bra?

Jag kan komma och gräva upp, köpte tio plantor till häromdagen :D

Jag kan också komma och gräva lite :angel: vill hemskt gärna ha lite Vinca i trädgården :)

Vi har Parkslide nere på vårat fält :yuck: Väldigt svår att bli av med, nu är det nedklippt och övertäckt med tjocka presenningar som får ligga på i minst fem år :crazy:

Det kanske funkar med en kortare tid för Vinca?

Följer denna tråden med intresse, utifall någon skulle veta hur man gör.

Att täcka med plast förutsätter ju att man inte vill ha något annat i trädgården eftersom vincan finns under, mellan, över och inne i allt annat.
Kirskål, maskrosor och våtarv är lättrensat i jämförelse.

Ni som köpt plantor - plantera dem inte! Vill ni absolut ha - sätt dem i krukor eller liknande.

I Centraleuropa har den fått hela städer och skogar i sitt våld. Har den väl fått fäste går den inte att hejda.

/mamman som har vinca över nästan hela trädgården och skogsbacken som är vår tomt (knappt 4000 kvm)

Jag har i rabatten bakom garaget, upphöjd med plattor framför och långt till gräsmattan så jag är inte orolig för för den saken.

oj då! aldrig hört om problem..
planterade några stråntar för säkert 10 år sedan, inte spridit sej alls så som jag hoppats, nästan inte alls faktiskt, fast fet finns jord att leva på :o. Detta är nästan uppe på ett berg, och jag ville att det är grönt runt omkring.. Nää, jag e besviken på vinkan..:confused:

Vi har Parkslide nere på vårat fält :yuck: Väldigt svår att bli av med, nu är det nedklippt och övertäckt med tjocka presenningar som får ligga på i minst fem år :crazy:

Det kanske funkar med en kortare tid för Vinca?
Jag kan säga redan nu att det inte kommer hjälpa, parkslide kan krypa 25 m under asfalt och minsta lilla rottråd är början på en ny skog. Jag är väldigt glad att jag inte planterade den hemma som jag först tänkte när jag flyttade hit för ca 10 år sedan. :crazy: Det finns de som försökt gräva bort rötterna mha grävmaskin, de är armtjocka längre ner, utan att lyckas! :eek:

Jag kan säga redan nu att det inte kommer hjälpa, parkslide kan krypa 25 m under asfalt och minsta lilla rottråd är början på en ny skog. Jag är väldigt glad att jag inte planterade den hemma som jag först tänkte när jag flyttade hit för ca 10 år sedan. :crazy: Det finns de som försökt gräva bort rötterna mha grävmaskin, de är armtjocka längre ner, utan att lyckas! :eek:

O_o O_o O_o

Oj jag som just beklagade mig att jag inte har råd att plantera vintergröna runt vår nyanlagda ridbana - hade varit så bra där! Men det skulle behövas någonstans 2-400 plantor...

Det var den snälla förra ägaren som lät grannarna slänga allt sitt trädgårdsavfall på ängen. Prova tänker vi göra i alla fall, beståndet är väldigt nära våran lada så det behöver hållas borta därifrån så gott det går :S Vi är medvetna om att det blir en väldigt långdragen kamp.

Mindre naturvänligt, men om inget anat hjälper....RoundUp?

Jag gjorde misstaget när vi flyttade hit att slänga humlen som satt vi brokvisten på komposten.
Det var på hösten och den hade vissnat, jag trodde att den hade dött.
Det hade den bevisligen inte och trivdes i jordhögen bredvid komposten.
Jag fick kämpa lite men när jag sprayade RoundUp på varje stjälk (vilket tog sin tid) så gick det till slut.

Mindre naturvänligt, men om inget anat hjälper....RoundUp?

Jag gjorde misstaget när vi flyttade hit att slänga humlen som satt vi brokvisten på komposten.
Det var på hösten och den hade vissnat, jag trodde att den hade dött.
Det hade den bevisligen inte och trivdes i jordhögen bredvid komposten.
Jag fick kämpa lite men när jag sprayade RoundUp på varje stjälk (vilket tog sin tid) så gick det till slut.
Helst inte.

Jag bor ovanför/invid en bäck och vill inte få ner något i den. dessutom är det stora ytor med annat i. Borstnejlika, gullvivor, blåsippor och en oherrans massa scilla och vårstjärna. Den mesta växer runt träd dessutom.

Så nej. Fast visst är det lockande....

Vi funderar starkt på en massiv attack med grävaren (men vart slänger man jorden?), alternativt en eldkastare :cautious: Men det kanske inte är aktuellt om man vill ha kvar det som bor runtomkring :angel:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka