Lupin

Trådstartare
Igår började jag och min dvärgpudeltik på viltspårkurs! :banana:

Det blev två korta (ca 25 m) välblodade spår rakt in i obanad skogsterräng. Både hon och jag tyckte att det var jättekul och jag fick en bytta fryst nötblod och två hjortklövarna med hem, vi fick i hemläxa att gå två spår till nästa gång (totalt 9 torsdagkvällar och möjlighet till anlagsprov i slutet av september). :laugh:

Sv: Viltspår

Vad kul! En sådan kurs hade vi också velat gå :laugh: Nybörjare som jag är dock, vad innebär anlagsprovet?

Jag kan inte alla detaljerna om hur många meter och vinklar och sånt, men anlagsprovet är ett lite lättare prov som man måste klara innan man får starta i öppen klass (tror jag att det heter). Jag är nybörjare själv. :laugh:

Oh, det lät skoj!
Hoppas det går bra på anlagsprovet sedan :laugh:

Det var jättekul och vovven var jätteduktig! H*n som håller i kursen sa att h*n var äldigt imponerad av de dvärgpudlar h*n haft på kurs tidigare, så det var ingen som ifrågasatte vår närvaro.

Låter roligt! Kul att det gick bra.
Har funderat på att ta någon kurs själv, lite inspirerad av kompisens tre viltspårchampions :p

Jag spårar massor med min vovve!
Anlagsprovet måste du gå med godkänt resultat för att få gå de öppna spåren. Det är 600 m långt, och ska ha legat i minst 2h, och med 4 vinklar.
De öppna spåren är också 600 m långa, men ska ha legat längre (tror minst 12h). I de öppna spåren ingår återgångar (man blodar en rak sträcka, och går sedan tillbaks en bit på den sträckan och blodar i en vinkel, som att den skjutna äglen vänt tillbaks liksom), bloduppehåll på 10-15m, samt skott.
För att erövra championatet ska du ha gjort en anlagsprov samt 3 öppna spår med 1or i betyg. Minst 1 av de öppna spåren måste vara fast, det innebär att det är ett fast datum och en fast tid. Resten kan vara rörliga. Du måste också ha minst två olika domare vid spårtillfällena.
Oj, fattar någon vad jag skrivit? :rofl:

Jag förstod precis allting. :D Jag har köpt viltspårboken och läst på, man kan ju behöva både teori och praktik. 600 meter är ju hur långt som helst. :o

Låter roligt! Kul att det gick bra.
Har funderat på att ta någon kurs själv, lite inspirerad av kompisens tre viltspårchampions :p

Gör det! Man kan nog inte hitta någon mer ursprunglig aktivitet, det måste ju tilltala så gott som alla hundar tror jag. :)

Mitt slutmål, överambitiös som jag allid är, är viltspårchampion. Man måste ju ha något att jobba mot. :D

Självklart ska du jobba mot championatet :)
Det som är så bra med viltspår är att ALLA hundar oavsett ras kan göra det. Och de får verkligen jobba med hjärnan. Min hund kan simmas, cyklas och joggas, men sover allra bäst gör han efter ett par spår i skogen.

Jag tränar också viltspår, började en kurs i höstas men har fått lägga det lite på is pga Lokas hälsa. Vi kör nåt kort spår ibland. Tänkte ta upp det till hösten igen om hon är piggare då, nu sover hon mest hela dagarna.

Jag kör också viltspår! Beya verkligen älskar när vi ska spåra, redan när jag tar selen och linan ur bilen blir hon helgalen och hoppar och tjuter, här ska spåras!!:rofl:
Har lite att bevisa också då två bröder är viltspårchampions!!;)

Självklart ska du jobba mot championatet :)
Det som är så bra med viltspår är att ALLA hundar oavsett ras kan göra det. Och de får verkligen jobba med hjärnan. Min hund kan simmas, cyklas och joggas, men sover allra bäst gör han efter ett par spår i skogen.

Trött blev hon verkligen, sov nästan hela dagen igår. :)

Jag tränar också viltspår, började en kurs i höstas men har fått lägga det lite på is pga Lokas hälsa. Vi kör nåt kort spår ibland. Tänkte ta upp det till hösten igen om hon är piggare då, nu sover hon mest hela dagarna.

Är din hund sjuk?

Jag kör också viltspår! Beya verkligen älskar när vi ska spåra, redan när jag tar selen och linan ur bilen blir hon helgalen och hoppar och tjuter, här ska spåras!!:rofl:
Har lite att bevisa också då två bröder är viltspårchampions!!;)

Då får jag hålla tummarna så att han lyckas leva upp till brorsornas bedrifter. :laugh:

Jag kör viltspår med två av mina dalmatiner och de har gjort godkända anlagsprov bägge två. Jag har gått några eftersökskurser och vill helst syssla med det. Hanen skulle jag vilja träna till eftersök på gris. Jag har nyligen blivit klar med min jägarexamen och köpt mig en älgstudsare som lämpar sig för eftersök. Ska anmäla mig till min jaktvårds krets att jag finns tillgänglig både som skytt och hundförare vid skadeskjutningar och olycker. Tiken kommer jag även att anmäla till öppenklass nu i höst.

Gör det! Man kan nog inte hitta någon mer ursprunglig aktivitet, det måste ju tilltala så gott som alla hundar tror jag. :)

Bortsett från vinthundarna då :p
Jag hade gärna spårat en del med min hund, men jag vill absolut inte ha en hund som sticker både när hon får syn på något och om hon känner någon spännande lukt...
Det har jag hört att andra salukis gjort. När de är "på jaktstigen" är de tyvärr satans svåra att avbryta...

Kanske man ska skaffa en annan hundtyp, för att våga spåra lite :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att ha mottagit 2 rådjursskånkar och två flaskor blod från allas vår Gnist (TACK!!!) gav jag mig glatt ut i skogen för att lägga...
2
Svar
30
· Visningar
3 131
Senast: Isis
·
Övr. Hund Nu är det ett tag sedan det skrevs ngt om viltspår här. En del har ju haft/har vinter och snö och inte tränat ngt pga det, men här har...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Jarrah
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 787
Senast: Disen
·
Hästvård Tror närmare bestämt att jag köpt mig världens dyraste marsvin. För att göra en lång historia kort: Min häst trampade mig på foten...
Svar
17
· Visningar
1 969
Senast: percival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka