Vilse i bettdjungeln ...

ohpus1

Trådstartare
Kan någon förklara de olika betten, dess inverkan, hur "snälla" de är och gärna "vilken typ av häst" de är tänkta för :confused:
De jag funderat över är ; kimblewick , eggbett, D ringsbett, pelham o babypelham, waterfordbett, och gagbett ....

Sv: Vilse i bettdjungeln ...

kimblewick och pelham; är hävstångs bett, kan båda ridas med 2 tyglar eller med en, pelham har man delta på då, jakt bettet kan man fästa tyglen i olika skåror för att få mer/mindre hävstång, båda ska användas med kedja under hakan. bra i hoppning/ uteritt för att ha extra kontroll. passar inte hästar som lätt knäpper av men kan vara ett hjälpmedel för hästar som drar iväg efter hinder eller ute. är ett skarpt bett.

eggbett, D ringsbett eggbett, D ringsbett och parer bett är vanliga tränsbett men med en flat sida mot munnen, minskar risken för att knipa mungipan samt vid ledande tygeltag så blir det ett större tryck mot motsvarande mungipa(bettet ringarna kan inte dras in i munnen om hästen gapar). D rings bett är lite skarpare än egg och parer bett. parerbett är bra för svårsvängda hästar i t ex hoppning. eggbett är som ett vanligt tränsbett fast med fasta ringar, inte skarpare eller mildare.

waterfordbett fler ledat bett, skarpt, ska få hästen att suga mer på bettet men kan lätt få motsatt verkan. skarpt bett. har aldrig träffat en häst som gått bra på eller behöver ett fler ledat bett.

gag gag eller hissbett som pessoa bettet ger 2 signaler och är väldigt skarpa, finns för många bett som är bättre och snällare för att man ska ha en orsak att använda gag bett. extrema fall av heltokiga hästar i högre hoppning kan gå bra på gag, men det är inget snällt bett och det drar upp munnen på hästen samtidigt som det trycker ner i nacken. gag är inget hävstångs bett då de inte har ngn kedja under hakan som kan stoppa bettet innan man drar i sönder munnen på hästen.

detta är vad jag vet om dessa betten, hoppas det hjälper ^_^

Jag vet hästar som funkar bra på waterford. Det har varit bra för sådana hästar som lätt "biter sig fast" i bettet och blir stumma.

Nja.. Det är väl meningen att man ska rida med två tyglar?

Håller med du. Skulle aldrig i mitt liv rida med delta om man kan rida på två tyglar. Delta blir jäkligt otydliga signaler på och dessutom kan du inte lira med bettet så som det är tänkt. Så jag skulle hellre skriva Pelham rider man alltid med två tyglar på!

jag menade att både pelham och jakt bett kan man rida på 2 tyglar med, (ser själv att jag skrivit konstigt), men för att ha endast en tygel på pelham så ska man ha delta. vilket inte behövs på jakt bettet då det finns olika skåror i bettet man fäster tygeln i istället.

själv tycker jag bättre om att rida med 2 tyglar för att kunna reglera mer, men alla tycker ju olika och kanske vill ha delta :D.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 266
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 757
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka