Vilodagar för hund?

Nota

Trådstartare
Idag har varit en hektisk dag för mig och mina hundar har bara varit ute på korta rastningsrundor, jag sitter just nu och äter middag och hundarna stökar runt.
Jag kom på mig själv med att mina hundar faktiskt får aktivering varenda dag om inte annat en lång promenad jag kommer förmodligen ta en långpromenad även ikväll då jag inte klarar av att ha rastlösa hundar :)
Men jag förstår att det inte är riktigt sunt och att hundarna borde kunna ha en vilodag utan att stöka såhär. Hur gör ni andra? Har era hundar planerade vilodagar? Jag tror mina hundar kan vara överaktiverade , hur trappar jag ner på rätt sätt?

Vad består denna överaktivering av utöver långa promenader? Hur lång är en lång promenad?
Jag tycker själv att en längre promenad alternativt en cykeltur är liksom minimum av aktivitet för mina hundar.. Jag tycker liksom inte att de är särskilt överaktiverade om de ligger hemma 21,5 av dygnets 24 timmar även om man går en två timmars promenad, det är typ en lugn dag. Nu är det inte jätteofta jag promenerar superlångt utan jag lägger den tiden på träning och sen mot sommaren blir det även mer promenader naturligt.
Sen händer det när jag är sjuk att de ändå får finna sig i nån tråkig dag då och då men det inget jag känner ett behov av att planera in.

Jag tycker det är viktigt att hundarna lär sig att det vissa dagar inte händer något. Det är inte så att jag planerar in några speciella vilodagar men jag anstränger mig verkligen inte för att aktivera dem dagar när jag har dåligt med tid.

Skulle bli galen om min hund förväntade sig att det skulle hända något kul varenda dag - även om det nästan alltid gör det.

Även om det inte är @Nota s fråga i sak så ang överträning av hund ser man tyvärr det oftare och oftare i takt med att sporten uttvecklats så mycket att det nu finns oerhört många tävlingsgrenar som samma hund kan gå om matte/husse är väldigt tävlings och träningsdriven.

Ang stimulans och träning så är det lika viktigt på hund som med häst, att variera intensitet och typ av träning . Jag tycker inte att det i sak betyder att man har en exakt veckoplanering /schema . Det blir väldigt fyrkantigt. utan det handlar mer om en allmän insikt om detta och att man utifrån det anpassar .

@mackan själv tycker jag det positivt att det finns mycket hund sporter så kanske fler aktiverar sina hundar. Jag träffar en hel del hundar som tävlas i lite i olika sporter men de verkar varken överaktiverade eller må dåligt av det, tvärtom. Sen finns det såklart alltid folk som lyckas överdriva oavsett vad de gör.
Jag tränar och tävlar min hund i rally, agility ska tävla heelwork och vallar. Agility kör vi just nu en gång i veckan, rally och heelwork träningen går liksom in i varann en hel del då det funkar för mig att köra det ihop och valllar gör vi några ggr i månaden. Dessutom har vi tävlat lydnad men det ligger på is just nu då jag tycker att det inte så smidigt att köra med rallyn och lydnad kräver mycket mer träning av just lydnad för att det ska bli bra och just nu tycker jag det roligare att träna annat.
Jag tycker inte att det särskilt synd om min hund för att hon får träna en massa olika saker men så har jag varken tid eller ork eller som mål att köra slut på henne, vi har tre hundar till att träna och tävla. Alla våra hundar tränas på olika nivå, mängd och individuellt anpassat efter deras ork och lust då de har väldigt varierande behov av träning.

Min hund är på inget sätt överaktiverad, då det är regelrätt träning (kurs eller på egen hand) 1-3 ggr i veckan, och däröver mycket promenader och vardag.

Har dock börjat gå i massage hon en erkänt väldigt duktig massör med Humla, och hon rekommenderade att ha en vilodag i veckan med bara kissetundor i stort sett. Både för att ”kunna” ha tråkiga dagar, men också för återhämtning för muskler och sinne. Då jag fortfarande känner mig rätt ny i mitt hundägande så försöker jag ta till mig kunskap av människor jag litar på, så detta har jag tagit till mig och kör på nu :)
Denna veckan blir det nog två vilodagar, då det är extra mycket kurs denna veckan, och jag vill att hon ska orka och ha roligt :)

@Bulldoozer du missuppfattar helt om du tolkar min kommentar som att det gäller alla 😳

Men ja - tyvärr har det blivit vanligare att hundar får överträningsskador . Det finns hyfsat mycket ang det att läsa om även utifrån veterinärers erfarenheter .

Min reflektion var som sagt bara en passus i sammanhanget och som jag skrev var det ju inte heller vad @Nota s tråd avsåg. Så ämnet blir OT . Det var mitt fel 👍

Jag är av den åsikten att rena vilodagar som planeras in (typ en gång i veckan) endast behövs för arbetande hundar såsom jakthundar (under säsong), vallhundar, tjänstehundar samt de hundägare som verkligen satsar på träning/tävling och då tränar ordentligt typ 5-6 dagar i veckan. Här tänker jag att en vilodag består av endast rastningar.

I övrigt, för oss alla andra, ser jag ingen behov av rena vilodagar utan tränar/jobbar hunden inte så mkt som ovan så tycker jag hunden alla dagar ska få promenader. Pratar nu om planerade vilodagar. Att det kan bli en vilodag är ngt annat. För att ta mig och min hund så tränar vi mer uppstyrt ca 3 gånger i veckan och han får promenader, varav en längre, varje dag. Att ta det lugnt hinner han absolut också göra.

Jag tycker det är viktigt att hundarna lär sig att det vissa dagar inte händer något. Det är inte så att jag planerar in några speciella vilodagar men jag anstränger mig verkligen inte för att aktivera dem dagar när jag har dåligt med tid.

Skulle bli galen om min hund förväntade sig att det skulle hända något kul varenda dag - även om det nästan alltid gör det.
Dom dagar det inte händer något så att säga, blir det då bara rastningar eller går ni även promenader?
Att något kul ska hända, vad tänker du på då - träning, promenad eller,? :)

Jag lägger in vilodagar när jag har mycket annat att göra. Ibland kan det bli flera dagar i sträck med bara halvkorta promenader men oftast handlar det om enstaka dagar med rastningsrundor. Vill att hunden ska klara av helvila ett par dagar ifall jag, eller hunden för den delen, skulle bli sjuk. Jag vill dock helst ha en vilodag i veckan så om vi inte får den "naturligt" planerar jag in en ändå.

Dom dagar det inte händer något så att säga, blir det då bara rastningar eller går ni även promenader?
Olika. Har jag jobbar många nätter på raken så kan det bli bara korta kissrundor på hela dagen.

Allmänt. Jag vill inte ha en hund som stissar runt och försöker dra igång aktivitet hemma för att det brukar bli träning eller långrunda. Det är superviktigt för mig att vi kan ha lugna dagar.

Jag är av den åsikten att rena vilodagar som planeras in (typ en gång i veckan) endast behövs för arbetande hundar såsom jakthundar (under säsong), vallhundar, tjänstehundar samt de hundägare som verkligen satsar på träning/tävling och då tränar ordentligt typ 5-6 dagar i veckan. Här tänker jag att en vilodag består av endast rastningar.

I övrigt, för oss alla andra, ser jag ingen behov av rena vilodagar utan tränar/jobbar hunden inte så mkt som ovan så tycker jag hunden alla dagar ska få promenader. Pratar nu om planerade vilodagar. Att det kan bli en vilodag är ngt annat. För att ta mig och min hund så tränar vi mer uppstyrt ca 3 gånger i veckan och han får promenader, varav en längre, varje dag. Att ta det lugnt hinner han absolut också göra.
Men det beror ju helt och totalt på vad hunden tränar. Mina hade gått sönder om de tränat varje dag. Under tävlingssäsongen tränar de 1-2 gånger vecka alternativt en träning och en tävling. Resten av tiden strosar de omkring och väljer hastighet själva.

Under träningssäsong gör det mera men också helt varierat (spurträning 1-2 dagar, drag en dag, lösspring en dag, långpromenad en dag, backträning typ.

Vilosäsong går de mest lösa och strosar men får några promenader i veckan.

Har whippet och greyhound.

Idag har varit en hektisk dag för mig och mina hundar har bara varit ute på korta rastningsrundor, jag sitter just nu och äter middag och hundarna stökar runt.
Jag kom på mig själv med att mina hundar faktiskt får aktivering varenda dag om inte annat en lång promenad jag kommer förmodligen ta en långpromenad även ikväll då jag inte klarar av att ha rastlösa hundar :)
Men jag förstår att det inte är riktigt sunt och att hundarna borde kunna ha en vilodag utan att stöka såhär. Hur gör ni andra? Har era hundar planerade vilodagar? Jag tror mina hundar kan vara överaktiverade , hur trappar jag ner på rätt sätt?
Jag har inte planerade vilodagar men självklart blir det dagar med mindre aktivitet och jag förväntar mig att Ville ska kunna koppla av. Märker jag att han är rastlös kör vi en liten stund trickträning och han blir nöjd. Men det märks mest i längre perioder av mindre aktivitet. En dag med bara kortare promenader sover han bort.

Lite detta jag lurar på :)
Bör dom klara sig på rastningar vissa dagar?
Mina verkar inte göra det nämligen, jag tog på oss lampor och tog en långpromenad i skogen igår kväll sen 🤣🐕

Olika. Har jag jobbar många nätter på raken så kan det bli bara korta kissrundor på hela dagen.

Allmänt. Jag vill inte ha en hund som stissar runt och försöker dra igång aktivitet hemma för att det brukar bli träning eller långrunda. Det är superviktigt för mig att vi kan ha lugna dagar.
Hur tror du man kan träna in detta?
Mina är nämligen vana sen flera år att jag alltid ger med mig och gör något med dom hur trött jag än är, har inte varit sjuk på flera år heller kom jag på så det har aldrig blivit något naturligt tillfälle att bara rastas 🤗

Lite detta jag lurar på :)
Bör dom klara sig på rastningar vissa dagar?
Mina verkar inte göra det nämligen, jag tog på oss lampor och tog en långpromenad i skogen igår kväll sen 🤣🐕
Kan de koppla av på egen hand? Dvs har de en offknapp eller lyssnar på "gå och lägg er" Ville kan absolut vanka runt lite och försöka pocka på uppmärksamhet men säger jag till honom att gå och lägga sig så går han och gör det.

Kan de koppla av på egen hand? Dvs har de en offknapp eller lyssnar på "gå och lägg er" Ville kan absolut vanka runt lite och försöka pocka på uppmärksamhet men säger jag till honom att gå och lägga sig så går han och gör det.
Dom är lugna inomhus och ligger och sover i många timmar så det är sällan man märker av dom sålänge dom får sin aktivitet ute:)
Jag har aldrig riktigt tränat in något gå och lägg dig på någon av dom då dom brukar vara ganska ostöriga som sagt, men uppenbarligen klarar dom i nuläget inte av en "innedag" 🤗

Hur tror du man kan träna in detta?
Mina är nämligen vana sen flera år att jag alltid ger med mig och gör något med dom hur trött jag än är, har inte varit sjuk på flera år heller kom jag på så det har aldrig blivit något naturligt tillfälle att bara rastas 🤗
Jag går bara rastningar helt enkelt.. Har gjort hela hans liv, men skulle han börja trampa runt och hålla på så säger jag åt honom att gå och lägga sig. Har inte tränat in det i övrigt.
Jag har ju liksom en arbetsnarkoman så skulle jag lära honom att man kan dra igång aktivitet när man har tråkigt skulle jag ha kaos hemma ;)

För mig blir det naturligt eftersom jag ibland jobbar ett par nätter på raken, har vaken natt och Ammo är hos hundvakt. Då aktiverar jag honom på dagen mellan passen och sover inte så mkt för att han ska vara lugn hos hundvakten = det blir mest sova sista dagen. Bara 10 min rundor liksom. Han är så inkörd på att sova så han går direkt in och lägger sig i sängen när jag hämtat honom på morgonen. Från sova hos hundvakten till sova hemma.

Ok. Min hund har inga problem alls att ta det lugnt. Är vi hemma så ligger han och vilar. Aldrig att han skulle stissa runt oavsett hur dagen ser ut, dvs även om han är van att alltid få en långpromenad varje dag och träning ca 3 gg veckan så skulle han inte göra ngt om han inte skulle få det. Men han har inget behov alls av att ha dagar bestående enbart av rastningar, han kan slappna av och ta det lugnt oavsett. Att det kan hända att det råkar bli enbart rastningar en dag är en annan sak men inget jag skulle planera in.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 117
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 034
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 727
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar