Villken sport!!

freddispotti

Trådstartare
Hejsan har en liten hund som älskar när man tränar.:) Men.......
Jag vet inte vilken sport jag ska satsa med henne.Hon tycker om rally lydnad fast hon tröttnar på det ganska snabbt.Spårning har jag inte prövat.Rapport så kan man kasta 10-15gånger sedan springer hon fram till bollen men tar inte upp den.Sök går sisådär (med godis). Agility gör hon nästan allt förutom slalomen för hon kan inte det, men mellan sakerna GÅR hon bara och kallar man på henne så kollar hon bara på en precis som om man vore korkad!
Tacksam för svar!:)

Sv: Villken sport!!

Jag skulle säga att jag hade satsat på rallylydnad i så fall. Apportering av bollen hade jag använt som belöning lite då o då. När hon håller på att tappa koncentrationen så drar du igång henne med bollen, använd gärna boll i snöre så du kan svänga med den lite. När hon gör något riktigt bra antingen kastar du bollen eller leker med henne med den eller både och. Då lär hon sig snabbt att om hon är riktigt duktig händer det nåt skoj.

Så finns ju även HTM (heelwork to music) som många hundar gillar. Freestyle kan kanske också vara något. Kolla på youtube, det finns massa filmer med både och.

Ni kanske skulle testa att gå en kurs på någon brukshundklubb? Då kan du inte bara testa på någon spännande hundsport med bra hjälp från instruktör utan du får dessutom hjälp av instruktören att klura ut hur du på bästa sätt motiverar din hund att träna så som du vill göra :)

Hejsan har en liten hund som älskar när man tränar.:) Men.......
Jag vet inte vilken sport jag ska satsa med henne.Hon tycker om rally lydnad fast hon tröttnar på det ganska snabbt.Spårning har jag inte prövat.Rapport så kan man kasta 10-15gånger sedan springer hon fram till bollen men tar inte upp den.Sök går sisådär (med godis). Agility gör hon nästan allt förutom slalomen för hon kan inte det, men mellan sakerna GÅR hon bara och kallar man på henne så kollar hon bara på en precis som om man vore korkad!
Tacksam för svar!:)

Tröttnar hunden för snabbt kanske du kör för långa pass. Jag vet inte vad "ganska snabbt" är. På mina nybörjarkurser brukar jag rekommendera att man gör 5 repetitioner och sen pausar. I agility kommer farten med säkerheten och här gäller det att belöna ofta och träna fart på enkla övningar. Har du gått någon kurs eller har du bara tränat själv?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Tränar ofta agility med hunden ute på gården, han älskar att hoppa och far runt som en virvelvind:D Jag tränar oftast bara med vanliga...
Svar
12
· Visningar
2 238
Senast: PonnynPoni
·
Övr. Hund Nu har det äntligen blivit aktuellt att (ev.) köpa en till hund. Om det blir om ca en månad (när skolorna slutar) eller om det blir om...
Svar
15
· Visningar
1 396
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 239
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024