Villig eller stressad?

Q

qrumelur

Förra numret av Islandshästens omslag är ju ganska omtalat vad jag förstått.
I senaste numret kommenterar redaktören att hästen är mycket villig.

I artikeln om tävlingen i föregående nummer står det faktiskt att hästen i fråga blev stressad men att ryttaren löste det fint.

Jag har ibland upplevt att hästar som anses "villiga" i själva verket är väldigt stressade. I mina ögon är det skillnad att vara arbetsglad och gångvillig och att rusa framåt (oavsett gångart).

Hur tänker ni om detta?

Sv: Villig eller stressad?

Jag saknar ett uttryck, och det finns gott om hästar som verkligen tänder till i vissa situationer vilket alltså inte handlar om stress i den bemärkelsen.

Jag saknar ett uttryck, och det finns gott om hästar som verkligen tänder till i vissa situationer vilket alltså inte handlar om stress i den bemärkelsen.

:idea:
Jag har en träningsvideo med en isländsk tränare. Han talar om "spark" (gnista). Vid ett tillfälle när han tränar pass visar han hur hästen bättrar sin tölt efter passläggningen.

Jag kände det igår när jag red min häst. Efter en frisk galopp uppför en backe släppte tölten helt fantastiskt och hon bara dansade fram.

*KL*

Jag vill förtydliga att jag inte vill diskutera det enskilda fallet utan snarare vad VILJA är och vad STRESS är och vart gränsen går....

Vilja för mig är när hästen är MED på noterna utan att vara stressad och takta. Framåt på bara tanken från ryttaren och kan växla gångarter o tempo på lätta hjälper.

Men takta behöver inte alls innebär att hästen är stressad i den bemärkelsen, för OBS också att en villig häst kan vara villig med en vad man kan kalla positiv stress då den blir upphetsad av vissa saker. Den tänder till, blir taggad.

Takta tycker inte jag är nåt positivt.

Det beror ju på när det sker, jag har en häst som knappast kan kallas för stressad. Men taggar du honom tillräckligt så kommer han att takta vid tex en samling. Men fortfarande helt hanterbar, dvs du har full lydnad, detta kan man märka när de andra galopperar iväg och du ber honom stanna kvar. Ber man då om tölt, ja då får man en sådan som gör en minst sagt knäsvag av lycka.:love::love:

Men då har du framkallat det, jag tänker på hästar som taktar jämt o ständigt för allting.

Jo och här har du skillnader, vilket jag också vill framhäva. All stress är inte negativ, det finns sk positiv stress också vilket jag tycker är viktigt att skilja på. Sen är det inte alltid att alla hästar blir så uppmärksamma vid den här typen av stress, och det kan bli jobbigt för ryttaren. Ibland är det möjligt att träna in, i andra fall är det svårare. Oavsett så kan stress komma av många orsaker även på en häst som normalt sätt inte är en stressad individ, det kan räcka med att man vänder på rutinerna för att det ska bli ett faktum för vissa individer.

För mej är en villig häst en framåt häst med mycket kraft i sej. Att sen det är enklare att göra en villig häst stressad och därav dessa två saker blandas ihop tycket jag oftast beror på "fel" ridning av en villig häst.

Delvis KL
Stress behöver inte vara sammankopplat med villighet, det finns de hästar som blir sävligheten själv när man tar bort orsaken till stressen, t.ex om den beror på smärta.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·
Övr. Hund Nu behöver jag bukehjälp igen. :) Jag har målat in mig själv i ett hörn med Qito och vet inte hur jag ska komma ut. Bakgrund: bara...
Svar
16
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 845
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈