Ville ej stödja på benet efter ridturen (senskada?)

E

Eeiram

Hej!

Jag är så ledsen, nu är hästen halt igen. Jag var ute och red en 45-minutersrunda i skritt och märkte ingenting under själva ridturen. När jag kom tillbaka till stallet ville hon inte stödja på ena frambenet, i vilken hon har en gammal senskada. Benet var lite varmt och svullet men det är egentligen inget konstigt i sig för hon brukar bli det efter ridturer. Veterinärer har sagt det till mig att hon aldrig kommer bli helt bra i benet efter senskadan, som hon fick som travande unghäst och som gjort sig påmind X antal gånger. Idag är hästen 17 år.

Vad gör jag med benet? Just nu har jag lindat båda frambenen...

Vad ledsen jag blir. Vi som skulle ut på sommarbete snart och allt.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Ville ej stödja på benet efter ridturen (senskada?)

OM det är senskada så har jag fått rådet att först kyla, nu så fort som möjligt, helst med rinnande kallvatten. Sedan linda HÅRT (båda benen) med elastisk linda och padd som stöd.
Sedan måste du ju ringa akutvet ikväll om hästen ej kan stödja på benet alt vänta tills imorgon om den iaf kan stå/gå.
Kolla senorna med ul gör man inte förräns ca 5 dgr efter skadan, då ser man som bäst/lättast vad som är skadat.

Håller dock tummarna för att det ej är senskada.

Hon kan stödja på det. Vi sprang lite fram och tillbaka med henne och hon visar hältan tydligt. Hältan syns inte så mycket i skritt, dock ville hon inte gärna stödja på benet när hon stod stilla. Då stod hon och vilade på benet och lyfte det någon cm från backen.

Ja, jag hoppas verkligen att det inte är en senskada. :smirk:

Det var lite kletigt och blött på ett ställe i skogen där vi red så det är troligt att hon kan ha gjort sig illa där men det är bara spekulationer. Som sagt, det märktes ingenting under själva ridturen eller innan. Man brukar ju kunna känna på hästen om den inte går som den skall...

Tack för svaret!

Hoppas att det bara är en rejälv vrickning då.
Var i benet sitter svullnaden & värmen?

Svullnaden sitter på skenan. Den är mjuk och hon ömmar ej vid tryck. Jag har kylgele, kan det vara bra att stryka på sådant efter att man har kylt en stund med vatten, och därefter linda benet (plus det andra frambenet) med pad och elastisk linda?

Tidigare då hon haft återfall av den gamla senskadan sedan hon var unghäst har hon alltid varit helt ohalt i skritt och trav, men hon har varit svullen och varm. Det är det som är så konstigt nu, att hon visar hälta om än väldigt lite i skritt.

Mvh Marie

Har du testat Back On Track skydd? Ska ju vara bra vid gamla skador. :smirk:

Pigalle skrev:
Har du testat Back On Track skydd? Ska ju vara bra vid gamla skador. :smirk:
Nej, jag har bara hört namnet "Back On Track" och hört att det skall vara bra mot senskador, men mer vet jag inte. Är det alltså som "vanliga" skydd? Vad ger de för effekt? Dyrt?

/Marie

Astriden skrev:
Nej, jag har bara hört namnet "Back On Track" och hört att det skall vara bra mot senskador, men mer vet jag inte. Är det alltså som "vanliga" skydd? Vad ger de för effekt? Dyrt?

/Marie

Det är paddar du har under lindor (tror jag).
Jag har ryggvärmaren till min häst som jag brukar sy in i täcken. DEn håller honom fräsch och mjuk i ryggmuskulaturen. :love: Han har känslig rygg pga att han blev riden i sadlar som inte passade hans rygg. :(

Jag betalade 620 för ryggvärmaren. Tror paddarna kostar runt 2-300 kr.

Det är paddar(finns också för rygg osv)som du lindar över som vanliga paddar.I början ska hästen inte ha dem så många timmar för att vänja sig,sen kan dom väl ha dom tex över nätterna om dom står inne.Kostar några hundra men många som tycker att dom är jättebra.Jag ska testa till mig själv nu.(nack/axelkrage)

Kan vara värt & prova & se om det hjälper!

Hoppas din häst blir bra & det inte är så farligt.Håller annars med Cosmic Queens råd.

Hej!

Tack för all hjälp!
Idag var dock hästen aningen haltare. Hon har dock inte ont vid tryck, men benet (skenan) är svullen och varmt. Hon har benlindor med paddar under både i hagen och i boxen på natten. Jag tar bara av dem när jag kyler benet.

De här Back-on-track-paddarna verkar intressanta. Kan det få senskador att bli bättre alltså?

/Marie

Förhoppningsvis ska den läka snabbare. Paddarna reflekterar ju värmen från kroppen och värmen påskyndar ju läkning! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 764
P
Hästvård Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt. Märkte...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Gisburne
·
E
Hästvård Hej! Jag har hört talas om Back on Track-bandage, men inte mer än att jag vet om att det finns. Jag har också hört att det kan vara...
Svar
12
· Visningar
5 308
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama