Vill veta om det finns fler!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare magdatjo
  • Startdatum Startdatum
M

magdatjo

Hej.

Jag undrar hur vanligt det är att ston tar på sig rollen som barnvakt/extramamma? Vårt kallblodssto har en liten kille på tre månader nu. Hon är den lugna typen som låter honom springa iväg utom synhåll utan att ropa på honom... ja om jag skulle ge henne mänskliga värderingar så skulle jag säga att hon tror på "fri uppfostran":p

Så till mitt halvblodssto. Hon har övertagit detta föl, all tid hon bara kan. Och hon är en riktig hönsmamma, springer och ropar efter honom om han är tre steg bort, skyddar honom mot allt farligt (som inte finns). Jag kan nästan inte ta henne ur hagen och rida ut med henne själv längre, för vem ska vakta fölet?

Fölet tyr sig mer till mitt halvblodssto än till den biologiska mamman. Han diar förstås hos den biologiska, och sover hos henne på nätterna, men det är mitt sto han ropar efter.:eek: Och när det är dags för avvänjning ska han alltså skiljas från två mammor...

Snälla, visst finns det fler som har det så här? Eller har alla knasiga hästar hamnat i mitt stall?:D

Sv: Vill veta om det finns fler!

Jag har ett sto som är likadant som ditt halvblodssto, eller hon är inte överbeskyddande men hon tar sig ann andra föl, hon brukar tom få mjölk! Så jag har låtit henne agera fostermamma åt två ungar som har varit moderslösa. Mitt stos syster ska tydligen vara likadan. Så vissa är nog bara så.

Å vilken tur att mitt sto inte fått mjölk i alla fall! Tack för svaret.:bow:

Min fjordhäst som jag hade förut föddes i samma månad som sin halvbror med samma pappa, så de gick i samma hage med sina mammor. Hästen som jag sedan köpte hälsade tydligen ofta på hos sin halvbrors mamma och drack hennes mjölk. Hon verkade inte ta illa vid sig, men om jag förstått rätt så blev hon såklart väldigt tunn, medan stoet som knappt behövde dia sin son var rund och go! :D Men de var ju nyblivna mammor båda två, så de hade mjölk redan.

Bra, då finns det fler i landet... det som känns märkligast är att den biologiska mamman går med på att lämna bort fölet till det andra stoet. Men det är kanske skönt med barnvakt... han är ganska bufflig!:p

Jo, jag tror att min fjordhästs mamma tyckte att det var jättebra att det andra stoet tog hand om hennes son också! Kan ha att göra med att det andra stoet även var mamma till min hästs mamma. Krångligt, men om jag förklarar såhär; två ston, som är mor och dotter, betäcktes med samma hingst och fick en hingstunge vardera. Så, nu vart det enklare, tror jag! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns bara så himla hopplöst! Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 853
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar