Vill veta mer om islandshästtävlingar!

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar.

Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de olika passgrenarna och dressyr, men så nu läste jag om v5 o T5 o T3 o alla möjliga konstiga grenar och blev helvirrig jag som trodde jag hade hyffsad koll.

Var på sm och såg hur det gick till där o trodde de va samma grenar fast lättare nivå, men det finns tydligen massa fler grenar eller om det är klasserna som heter så. Trodde jag hade hyffsad koll men de hade jag tydligen inte.

Snälla kan inte någon snäll berätta för mig om dom olika klasserna om hur dom går till mm.

Ska fixa ett fipo men jag vill så gärna veta nu.

Sen undrar jag hur länge man får tävla som young rider också?

Sen undrar jag hur pass höga krav det är på form i lätt klass fyrgång, behöver hästen gå i form för att ha en chans till något resultat.

Min isis är 5 år gammal och har väldigt rena och fina gångarter men någon form har vi inte kommit till ännu även om det är påväg.

Han har även bra lyft tkr jag de e han på lilla bilden, fast de e svårt o se men jag vill inte hänga ut mig här me en större bild utan vara lite anonym:p

Jag har tävlat ganska mkt i dressyr o hoppning förut så isis är nytt för mig men det verkar väldigt skoj.

E så sugen på o starta en lätt tävling i sthlm i september.

Senast ändrad:
Sv: Vill veta mer om islandshästtävlingar!

Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de olika passgrenarna och dressyr, men så nu läste jag om v5 o T5 o T3 o alla möjliga konstiga grenar och blev helvirrig jag som trodde jag hade hyffsad koll.
Svar: V5, T5, T3 m.m. är bara förkortningar av de grenar som du skrivet längst upp. V5 är samma sak som lätt fyrgång och T5 är en slags töltgren. Alla förkortningar på T är töltgrenar, alla på V är fyrgångsgrenar och femgång har jag toltalt hjärnsläpp på nu, kommer nog på det om en stund:D

Var på sm och såg hur det gick till där o trodde de va samma grenar fast lättare nivå, men det finns tydligen massa fler grenar eller om det är klasserna som heter så. Trodde jag hade hyffsad koll men de hade jag tydligen inte.
Eftersom det är lite högre nivå på SM är det lju ite skillnad på lätt klasstävlingar som hålls vid klubbtävlingar. Tror att de kallas för öppen klass och gångarterna rids då i lite annan ordning och man rider inte i valfritt takt och temop, utan det finns bestämelser.

Sen undrar jag hur länge man får tävla som young rider också?
Upp till 21 år

Sen undrar jag hur pass höga krav det är på form i lätt klass fyrgång, behöver hästen gå i form för att ha en chans till något resultat.
På lättklasstävlingar är det inte några större krav på att hästen ska gå i rätt form, men det beror lite på domare också. Vissa är petigare och andra ser lite mellan fingrarna;) Men det viktigaste är iaf takt och tempo, att hästen går i ren takt och håller ett jämnt tempo hela tiden. Sedan följer hur ryttaren inverkar på hästen, hästens aktion och form m.m. (obs! ej kronologisk ordning)

va roligt att du börjat med island, tycker verkligen du ska ställa upp på den där tävlingen i september. Din häst ser ju riktigt fin ut, ser ut att ha häftiga lyft;) Är det i Göteborg du ska tävla, på Säve? Då ska iaf jag vara med. Det går två tävlingar med en veckas mellanrum i slutet av augusti/september. Den första är på Skansens gård i Uddevalla och den andra på Säve. Landi arrangerar om jag inte minns fel.
MVH

oj sorry såg inte att du skrivit stockholm:o:D

Saxar från FIPO.

Junior och Young Rider. Junior är man t.o.m. det år man fyller 15 år. Young Rider är man fr.o.m det år man fyller 16 år t.o.m. det år man fyller 19 år. På nationella tävlingar och SM rider dessa till sammans. På SM delas resultatlistorna upp trots att ekipagen blandas i uttagningarna. Vid SM rids separata finaler om antalet startande i klassen är 8 eller fler. På internationella tävlingar såsom NM gäller att man minst fyller 12 år under det innevarande tävlingsåret.

okej tack så mkt jo T, V och F grenarna har jag förstått men trodde de hette 1 o 2 på lätt klass också men att det var lättare nivå bara. 5orna eller vad jag ska kalla det är det lättaste o sen 4 o 3 o slutligen 1 svårare? som tex LB 1 o LA 5 osv i dressyr tex?

Haha jag verkar säkert dum nu men inte lätt för mig o fatta.

Nej de va ju sthlm som sagt.

Tack:) det e min mammas hingst o han har fin härstamning o har fått bra exteriör poäng så han ska visas riden men det ska ju något proffs få göra nästa år för de e jag alldeles för mkt nybörjare på isis för :p

Men det ska bli jätte kul o få tävla honom, det ser ruskigt skojjigt ut o tävla islandshäst iaf och sen är ju isisar sånna super roliga hästar. Älskar deras power och att dom inte e fjompiga.

oj vad ung man är när man slutar vara junior på vanliga pållar så e man ju junior till o me 18.

Aja jag e för gammal junior och young rider så de e bara o tävla me gubbarna och tanterna för min del:D

Va? Är det ändrat från 21 till 19? Varför?

Det KAN inte stämma. Vet flera som är 20-21 och som red SM YR i år.

Gällande kraven på form ska de väl vara samma oavsett nivå på tävling, däremot kan man få hyfsade poäng utan att ha en bra form, så om det bara är det som saknas så fungerar det utmärkt att tävla en lättklasstävling.

Har ju inte satt mig in i åldern, men vet åtminstone 1 som tävlade för sista gången i YR enligt henne själv och är defenetivt under 20. Därför kopierade jag texten från svenska tillägget, just för att slippa skriva fel.
Länken jag kopierade stod 2007 på, men i svenska tillägget 2008 står 21 år. Så det får anses stämma, och 19 vara felaktigt.

Det är ju synd att det står olika på olika sidor och om folk då tror att de måste tävla vuxenklass när de inte behöver det! Anledningen till att det ändrades till 21 för 3-4 år sedan är att det skulle passa in med de internationella reglerna. Jag vet det själv eftersom jag var 19 precis när det höjdes och fix därmed två år extra som ungdom. ;)

lyckos dig att dom ändrade vill ju också ha ungdomsår kvar men men jag e för gammal :P

E 22 så jag har precis passerat den tiden, hade för mig att nån sagt att de va upp till 25 så de va därför jag frågade här.

Ingen som har lust o berätta för mig vad som menas med de olika siffrorna?

Och berätta lite mer om hur det går till i tex lätt fyrgång och lätt tölt och typ vad domarna dömmer och sånt.

Tack på förhand!

Liknande trådar

Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: Freyr
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om ni skulle kunna förklara lite mer exakt vad som innebär och menas med alla dessa grenar. Vad som är lätta klasser...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Freyr
·
Islandshäst Har ridit islandshästarar vid flera tillfällen och det har varit riktigt kul när man fått en pigg häst med bra tölt och gångarter. Å så...
2
Svar
28
· Visningar
3 769
Senast: Elina8
·
Dressyr Hejsan! Har sökt och sökt men inte hittat svaret jag ville ha. Jag själv rider bara på vanligt tredelat så jag bryr mig inte, men...
Svar
3
· Visningar
1 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka