Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

O

Onion

Jag har en 6-åring som nu i februari har varit riden i ett år. Har bara haft äldre hästar innan och han refereras alltså till "Bäbis" även om andra tycker att han är en stor kille nu..:angel:

Har några frågor om hans beteende och undrar om det är typiskt för småttingar eller om det är en del av hans personlighet (med andra ord : kommer hålla på med hela livet! :crazy: )

Han vill smaka på allt! Upplever det inte som att han vill bitas, utan om något kommer närmare hans mun med 5 cm så är han där och tuggar. Det gäller tyglar, grimskaft, täckeshängare, dragkedjor och (förut) händer!

Han har dessutom börjat stanna när man ska leda honom (!?) Han är inte rädd när han stannar, misstänkar att han bara vill kolla vad som händer och han hittar på något eget..

Vad har ni för erfarenheter i er hantering? Kommer det tillfällen när hästen börjar med något plötsligt? (trotsåldern??)
 
Sv: Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

Hej.
Min 6årgin är likadan, ska smaka och titta på allt!!
Inte för att han är rädd, dum osv utan för att han är NYFIKEN.

Jag brukar säga att han är väldigt barnslig, för det är så jag upplever beteendet....
Dock försöker jag inte göra ngt speciellt åt det, utan behandlar honom som alla andra hästar...

Nån gång ska han väl växa upp:p
 
Sv: Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

Jag har en 6-åring som nu i februari har varit riden i ett år. Har bara haft äldre hästar innan och han refereras alltså till "Bäbis" även om andra tycker att han är en stor kille nu..:angel:

Har några frågor om hans beteende och undrar om det är typiskt för småttingar eller om det är en del av hans personlighet (med andra ord : kommer hålla på med hela livet! :crazy: )

Han vill smaka på allt! Upplever det inte som att han vill bitas, utan om något kommer närmare hans mun med 5 cm så är han där och tuggar. Det gäller tyglar, grimskaft, täckeshängare, dragkedjor och (förut) händer!

Han har dessutom börjat stanna när man ska leda honom (!?) Han är inte rädd när han stannar, misstänkar att han bara vill kolla vad som händer och han hittar på något eget..

Vad har ni för erfarenheter i er hantering? Kommer det tillfällen när hästen börjar med något plötsligt? (trotsåldern??)

De är förmodligen bara "unghästFasoner" minkille på 4 år tuggar på allt, är nu lite trotsig så nu biter han tag i de och vägrar släppa, men nu börjar han lära sig "loss" :smirk:
Är i grönsakslådan med gurka mm, till marsvinet och äter tomater, gurka paprika mm, vilket han vägrat röra innan.
Kan bero på att den äldre hästen äter gurka, och den lilla försöker bli stor ;)
 
Sv: Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

Travare? *s* :D
Min häst är precis likadan. han bara är sån. Han blir aldrig äldre än 2 i huvudet. Och så var hästen innan med (båda vbl travare).
 
Sv: Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

Min häst är oxå så att han vill smaka på allt. Jag upplever inte heller att han vill bitas eller är dum. Han tar allting i munnen och undersöker noga. Första året tillbringa jag med att få honom att sluta, utan resultat. Så nu har jag gett upp och insett att det nog är hans sätt helt enkelt. Han skulle aldrig bitas hårt eller av elakhet. Dock tuggar han inte på människor utan bara saker. Typ grimmor, grimskaft, täcken...tja, allt.

Ska säga att han är 9 år :smirk: :smirk:
 
Sv: Vill smaka på allt! Unghästfasoner?

Även jag har en sån häst, och han blir nio i maj! :angel:
När jag tog över honom, för fyra år sedan, så var han hur jobbig som helst. Skulle pilla på precis ALLT! Till saken hör oxå att jag alltid vill att alla mina hästar ska kunna stå lös i gången när jag gör iordning dem, utan att de hittar på en massa saker.
Gissa om jag fick jobba med herrn!
Det blev till att ha honom i grimskaft och korrigera varenda liten grej, stup i kvarten! Men trots att det tog mycket tid och tålamod är han tusen gånger bättre idag och står där lugnt och stilla. Visst vill han ibland kolla på saker genom att undersöka med munnen, men det är inte lika överdrivet längre.

Och min metod? Ja, jag sa åt honom VARJE gång och tog av honom det han skulle ha i munnen, vare sig det var en tygel, en borste, en grimma eller min handske.
Ett annat problem som minskat med det här är att han tidigare ofta hade en benägenhet att ta av de andra hästarna sina grimmor! Något som blev lite jobbigt i längden när man fick leta grimmor var o varannan dag! ;)

Tilläggas bör oxå att iaf vad gäller min häst; det här problemet syns tydligare när han är understimulerad och inte blivit jobbad på länge. Han behöver få röra på sig och TÄNKA! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 448
Senast: Emanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp