Vill ngn upplysa?

nyponros

Trådstartare
Har hört på flera håll att den värsta raskombinationen överlag de akn tänka sig är rottweiler/dobberman.

Håller du med om det och vad är det som gör just den kombinationen så dålig?
Nu pratar jag överlag, jag förstår ju att det påverkas av föräldrar osv, samt att blandisavel inte är att förlite sig på...

Frågar eftersom jag själv känner en sådan hane, som är en ganska skarp och känslig hund, men ändå trevlig.
jag nämnde honom i ett samtal nyligen, och att jag passat honom i perioder (då var han typ1,5-2 år)
och fick kommentaren "Oj, ja då måste du verkligen haft att bita i, med den kombinationen".

Så, nu undrar jag, vad är det som gör detta till "den värstaste av de värsta blandisar?":angel:

Här vill jag inte ha en blandras eller inte tråd, vill man diskutera det kan man vända sig till 1 miljon andra trådar.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag äger en sån korsning och är nog ganska förvånad över att så många tycker att den ska vara så "värst"......


Han är inte ett dugg svårare att hantera än den renrasiga Rottweiler vi hade när jag var yngre, inte direkt nån knähund, men för mig som ville ha nåt lite "bitigare" som vakthund på gården var han utmärkt.

Som stadshund (flyttade in i höstas) fungerar det alldeles utmärkt, jag kan ha honom med överallt, han tål de flesta miljöer, älskar folk och djur, det enda är att han är fruktansvärt aggressiv mot andra hanar. Dock inte ohanterbar, det är ett jäkla muckande när man möter andra hanar, men han håller sig numera inom gränsen för vad jag tolererar - lite ragg upp (det verkar gå på automatik) och lite spänd gång, men inga utfall längre, och morrandet och skällandet han hölls med i vintras är numera reducerat till ovanstående beteende. Nån enstaka gång händer det att han försöker sig på att gruffa, men han slutar vid tillsägelse numera.


Vad gäller hans skärpa vet jag inte om han ens vet hur det stavas, snällare pojk får man leta efter, man skulle kunna vända honom upp och ner utan att han protesterar. Det har iofs varit mycket jobb att komma dit vi är med honom idag, men jag har svårt att tro att det beror på hans raskorsning, utan mera för att han under två år gjorde lite som han ville. Jag köpte honom som nybliven 2åring, och det var en kille i värsta trotsåldern som kom hem då..... Men den hund man möter idag är en riktig raring som jag för allt guld i världen inte skulle byta bort!
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Tycker jag låter konstigt - den blandningen är ju 2 hyfsat lika raser. Tänk istället doberman/pudel/tax - det vore mindre kul.....
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Den kan väl bli lika fel eller lika rätt som alla blandraser, men värst.....nä, det beror väl snarare på individen, att kombinationen är vanlig är väl anledning till att folk kanske träffat dåliga individer.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Men du har också hört det?

Nej, jag har inte märkt ngt som skulle vara så värst på han som jag känner heller.
Han var lite misstänksam mot män, och bestämde gärna över okunniga, men inte på ngt otrevligt sätt.
Hanhundsaggresiv var han också, men nu är han kastrerad och det har blivit bättre... men jag tror inte att han har fått dessa egenskaper pga sin korsning.
Dessutom väldigt glad i barn, och mysig som bara den!

Men vad är det som är så "farligt" med just den, det förstår jag inte?

Då borde väl rottis/schäfer vara olämpligare, eller rottis/jakthund?


Rent ytligt tycker jag just hunden jag känner är mkt snyggare än både rottis och dobberman, inte lika kraftig som en rott och inte lika spetig som en dober...:angel:
 
Sv: Vill ngn upplysa?

men såå vanlig har jag inte upplevt den vara. Man ser ju hela tiden korsning rottis/schäfer tex, men åtminstone jag ser rott/dobermann sällan. men det kanske bara är här omkring?
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Ja, så tänker jag också, korsningar med stora kontraster borde ju vara värre?
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag tycker också att korsningen är snyggare än ursprungsraserna, Dobermann är så himla ranglig och "vass" och Rottweilern ser ju ut som en bulldozer med ben och svans numera. Självklart finns det undantag, som Piru här på Buke, DET är en SNYGG rottis :love: :d !



Men visst får man höra att man har en hund som "ska" vara vass och jobbig många gånger, många blir väldigt förvånade när jag visar upp min mes. Har haft honom med på jobbet och tom hundrädda människor kelar med den här lunsen när de får lära känna honom!


Dock är jag egentligen emot att korsa över huvud taget, det bästa är att behålla raserna som de är, men ska man nödvändigt korsa så är det väl bätre att använda raser som ligger i närheten av varandra tycker jag. Den här killen hittade jag på blocket, och han var bara så :love: , så han fick följa med hem, trots mitt motstånd mot blandavel...... Nästa hund blir dock en Rottweiler, av den lättare typen.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

nyponros skrev:
Så, nu undrar jag, vad är det som gör detta till "den värstaste av de värsta blandisar?":angel:

Border Collie/Finsk Spets är nog en av de sämsta kombinationerna :crazy:
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Mycket beror ju på generna också men överlag är det ju rätt onödigt med blandraser :smirk: .
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag tycker det är svårt att säga den värsta blandrasen men en kombination av mina doggar skulle nog inte vara spec lyckad, eller vad sägs om en belgare/pitbullmix :angel: .
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Ja, jag tycker också att det är onödigt , men det var ju inte det jag ville ha ut av det hela:)

Undrade mest om ngn visste varför ju denna korsning, av alla, skulle vara så dålig, eller svår.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag kan inte uttala mig, kan ingenting om spetsar öht;)
tror aldrig ens jag sett en irl...
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Ja, men det skulle jag också säga!
och ändå är den ju bland det vanligaste man ser, blocket vimlar av dessa!
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Tror det där ryktet att dobbis/rottis ska vara så svåra kommer från att båda hundraserna är krävande var för sig från början. Men alla tar inte detta på allvar då det gäller blandraser tyvärr.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Har oxå hört mkt snack om det,men vet inte varför
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Ja det kan ju vara så, och eftersom hundar som används i blandrasavel oftast inte är bevisat lämpliga för avel, så kanske det blivit en dålig hund från varje ras, vilket resulterar i ganska svåra hundar?
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag har fått höra att dobberman ofta kan vara osäkra och rottisar har skärpa och att det är därför dom inte mixar bra.. En osäker hund med skärpa vill man inte ha:crazy: Jag känner bara en så jag kan inte uttala mig utifrån egen erfarenhet men den jag känner är en tik som inte är särskilt trevlig men snygg som få:love: /C
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp