Vill nån kommentera sadelns plats??

Sv: Vill nån kommentera sadelns plats??

Jag vet vad det är för sadel, jag har en lika dan på min fjordingkorsning. Den funkar bra o ligger still. Kolla pax tråden , kan finnas bild där på min pålle med sadel. Men jag har en vid bom på min.

okey tror jag fattar, jo att den inte ska sitta som en engelsk har jag förstått därför jag tagit hjälp sökandet på sadel, att den är lite vid var tanken, då jan inte har någon brådska med inridningen utan tar arbetet från marken som första prioritet tror jag att han kommer ändrat sig ganska mycket innan han är igång med ridningen. men då borde det bli lite bättre med tex en Correction Pad ?

Vi provade för första gången westernsadeln på ett varmblod och vi sadlade skapligt tyckte vi men efter ridturen hade sadeln kanat bak en bit, som ni ser på bilderna...

P5070034.jpg

P5070031.jpg

Brösta fanns men vi satte inte på den och om vi skulle haft den så skulle den väl ha skavt och spännits jättemycket i så fall för att förhindra att sadeln åkt bak(?)

Jag bara undrar om tyngpunkten ska ligga på samma ställe på hästens rygg som en engelsk sadel eller om westernsadlar ska sitta längre bak?

Som ni ser här så blir ju min tyngdpunkt att hamna längre bak än "normalt"

P5070027.jpg

Bry er inte om att sadeln var för stor för mej tydligen.
Finns det förresten mindre storlekar på dessa sadlar eller ska det kännas som om det får plats en halv jessica till framför en?

Jättetacksam för svar, försöker hjälpa min jobbarkompis men lite svårt när jag inte vet nått om western själv:confused:

Måste tillägga att det var första gången jag red med fendrar och SHIT vilken skillnad, det var skitskönt! I loved it:love:

Sadeln passar helt enkelt inte hästen. Det ser man ju bara på vinkeln..:confused:. Den måste ju ligga i balans. Din häst behöver en sadel som är mycket, mycket mer uppbyggd fram+förmodligen en built it-up pad under.

Vi finns nära om det är något . Brukar åka till k krona en gång i veckan.

Förlåt , jag svarade på persikans knapp , men det blev din :crazy:
Din sadel ser ut att ligga ok. Det blir bra med lite rygg muskler senare.:)

Haha, hej på er, kul att ni blir så engagerade:love:

Hästen är inte min och sadeln är inte min!
Sadeln ska läggas ut på annons så fort hon får tid.

Jag var bara själv nyfiken på hur det funkar med westernsadlar och nu vet jag mer:idea: än innan:)

Rider själv i en bomlös Barefoot som passar oss super, kom på att man kan beställa fendrar till de sadlarna så det ska jag göra bums!
Så kanske jag kan hålla mej nått år till innan jag vill ha en western..
Förresten det finns ju bomlösa western oxå! hmm

Men tack än en gång för alla svar:bow:

Detta är vi:

P5040002.jpg

Glad Sommar allihopa! Ja kommer och spanar på er på grevagården!

Ps, ägaren till hästen ska åka och titta på en vanlig dressyrsadel i veckan så ni behöver inte oroa er att det blir nån ny western på den stackaren;)

Den ser fin ut din häst, snacka om man!!!! :love:
Är den jobbig att hålla så fin. :confused:
Min äsklings pannlugg växer inte utan är i samma längd hela tiden och det är lika illa med manen.
Men jag älskar honom över allt ialla fall:love:.

En så härlig man.:)
Jag vet ingenting om bomlöst, men en sak vet jag att bomslösa westernsadlar är defenetivt ingenting för westernryttare, du får nämligen inte använda den om du tävlar, möjligtvis på e o klubbtävlingsnivå. Bomlöswesternsadel räknas som felaktig utrustning.
För mig blir känns bomlöst som att cyckla tvåhjuling utan ram det blir ingen stabilitet eller bärighet. Men är du skicklig så kan du nog sitt på vad som o det funkar.

Sadeln passar helt enkelt inte hästen. Det ser man ju bara på vinkeln..:confused:. Den måste ju ligga i balans. Din häst behöver en sadel som är mycket, mycket mer uppbyggd fram+förmodligen en built it-up pad under.

:D Ännu en av Bukes "sadelutprovare" har uttalat sej. Hur kan du från ett foto påstå nåt sånt. I Amerika skulle nån sagt" You´re so full of shit" men det skulle jag inte säga! :D

"Var någonstans skall tyngdpungten vara på en westernsadel?
Sadeln är konsturerad så att den fördelar trycket över hela anläggnings ytan. Trycker den endast på en liten del passar den inte på den hästen."

Fast tyngdpunkten i sadeln har ingenting med anläggningsytan att göra! Jag tror att det TS menar är var den djupaste delen av sitsen ska vara, alltså var i sadeln tyngdpunkten ligger. Är tyngdpunkten för långt bak kommer ryttaren att automatiskt tippas bakåt med överkroppen och skänkeln åker fram. Ligger tyngdpunkten för långt fram (vilket jag tycker den gör på bilderna) tippas ryttaren framåt och har svårt att finna balansen.

Jag tycker sadeln ser ut att vara för vid. Prova med en smalare. En för vid sadel åker bak och det är därför du tycker att tyngdpunkten kommer för långt bak, fast sadeln ligger i framvikt.

/ Milschen

Var skänkel och sits hamnar beror också många gånger på vad det är för modell av sadel och kvalitet.

Ännu en av Bukes Besserwisser har uttalat sej...:devil::angel:

Det är självklart att man ser sadeln inte passa från de foto som vissas. Man också kan ser att sadeln ridas "downhill" och mesta av vikten kommer bäras övermanken och även möjligtvis låser bogbladerna åt stackarn (inget illa menade mot TS). hanoirocks var inte alls fel.

Sen att jag är från amerika så kanske jag kan säga det då...You are so full of shit Bill, your knee deep in it!

:rofl::rofl::rofl:

Ne faktist inte :crazy:

(Jessica skäms) Piggborste när jag reder ut den..
Vilket jag inte alltid gör, min kompis stog nästan och grät när hon såg mej:angel:

Foxfire och riders magic har jag hemma men gillar inte att spreja foxfire i manen för den blir så flottig efteråt, som fett hår.
Oså fastnar all skit i hårbottnen så det blir grått.
Och riders magic blir den att se så tunn av så jag kör naturligt;)

Det värsta var att när hon fällde så fällde hon ju manen me så borsten vart FULL i man hela tiden och då var det nästan så att matte grät:(

Var någonstans skall tyngdpungten vara på en westernsadel?
Sadeln är konsturerad så att den fördelar trycket över hela anläggnings ytan. Trycker den endast på en liten del passar den inte på den hästen.
Trycket fördelas över hela anläggningsytan i alla bomsadlar. Tror hon menar sadelns djupaste del. Just där ryttaren sitter. Hon tycker ju att hon sitter längre bak än i andra sadlar.

:D Ännu en av Bukes "sadelutprovare" har uttalat sej. Hur kan du från ett foto påstå nåt sånt. I Amerika skulle nån sagt" You´re so full of shit" men det skulle jag inte säga! :D

jag skrev hur jag kan se det. Bara vinkeln är hel-tokig, dessutom kan jag avgöra det för att hon skrev att sadeln åkte bakåt vilken vi se att den gjort. Det innebär att sadeln inte passar. /bukes sadelutprovare:rofl:

Hur lägger man in bilder som ni andra gjort?

Liknande trådar

Western Jag är inget proffs på westernsadlar och skulle vilja få lite tips över vad jag ska tänka på när jag provar ut sadlar till min ponny...
Svar
3
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka