Vill nån kommentera sadelns plats??

Persikan

Trådstartare
Vi provade för första gången westernsadeln på ett varmblod och vi sadlade skapligt tyckte vi men efter ridturen hade sadeln kanat bak en bit, som ni ser på bilderna...

P5070034.jpg

P5070031.jpg

Brösta fanns men vi satte inte på den och om vi skulle haft den så skulle den väl ha skavt och spännits jättemycket i så fall för att förhindra att sadeln åkt bak(?)

Jag bara undrar om tyngpunkten ska ligga på samma ställe på hästens rygg som en engelsk sadel eller om westernsadlar ska sitta längre bak?

Som ni ser här så blir ju min tyngdpunkt att hamna längre bak än "normalt"

P5070027.jpg

Bry er inte om att sadeln var för stor för mej tydligen.
Finns det förresten mindre storlekar på dessa sadlar eller ska det kännas som om det får plats en halv jessica till framför en?

Jättetacksam för svar, försöker hjälpa min jobbarkompis men lite svårt när jag inte vet nått om western själv:confused:

Måste tillägga att det var första gången jag red med fendrar och SHIT vilken skillnad, det var skitskönt! I loved it:love:

Sv: Vill nån kommentera sadelns plats??

Intressant tråd. Har en massa funderingar gällande sadling med westernutrustning. Ska följa denna tråd och hoppas det kommer upp mängder med matnyttigt.

Var någonstans skall tyngdpungten vara på en westernsadel?
Sadeln är konsturerad så att den fördelar trycket över hela anläggnings ytan. Trycker den endast på en liten del passar den inte på den hästen.
Var skall sadeln ligga?
Bommen på sadeln måste ligga bakom bogbladen så att sadeln inte stör/låser hästens rörelse. Och jivetvis skall ju inte sadeln heller vara för lång.
Kanar sadeln runt glider bak/fram (i normal ridning) passar den inte hästen ordentligt.

"Var någonstans skall tyngdpungten vara på en westernsadel?
Sadeln är konsturerad så att den fördelar trycket över hela anläggnings ytan. Trycker den endast på en liten del passar den inte på den hästen."

Fast tyngdpunkten i sadeln har ingenting med anläggningsytan att göra! Jag tror att det TS menar är var den djupaste delen av sitsen ska vara, alltså var i sadeln tyngdpunkten ligger. Är tyngdpunkten för långt bak kommer ryttaren att automatiskt tippas bakåt med överkroppen och skänkeln åker fram. Ligger tyngdpunkten för långt fram (vilket jag tycker den gör på bilderna) tippas ryttaren framåt och har svårt att finna balansen.

Jag tycker sadeln ser ut att vara för vid. Prova med en smalare. En för vid sadel åker bak och det är därför du tycker att tyngdpunkten kommer för långt bak, fast sadeln ligger i framvikt.

/ Milschen

tyvärr så brukar inte sådana sadlar passa på någon häst, satsa på en sadel med "märke".

finns massor med sadeltrådar, använd sökfunktionen :idea: där det mesta stötts och blötts i evigheter :)

Om det är en ''Börjes sadel'' så passar den.

På tippen. Dom är kass, värre än kass.

Photo0054.jpg

Jättedålig bild. Jag vet. Men jag har ingen annan på min häst när den är sadlad.

MIn kompis hade exakt samma problem som dig. Att sadeln är fär vid i bommen. Men tyvärr så hade hon inte så mycket pengar (eller något) så att hon kunde köpa en ny. Så det hon gjorde var att köpa en tjock pad som var utskuren för manken. och det fungerade perfekt.
:laugh:
Min kompis kan mer om western är jag så jag skriver bara det hon har gjort.:angel:

Tack för alla svar, då vet jag lite mer..
Att den inte ska användas på hästen förstod vi med, det var därför hon slängde upp mej som inte väger nått tyckte hon så jag skulle få prova.
Nej tror inte det är börjes eller Hööks, den kosta 3700 begagnad men ja vet inte vad dessa sadlar ligger på.

Men ja skulle inte kunna ha den till mitt haflingersto då som har mycke bredare rygg??
Eller är hela sadeln skit? Hur fan ser man d?? Jag vill oxå kunna se d..

tycker det ser ut som hööks sadel för ca 3900 så tror ni blivit lurade med priset på den, tyvär

Den kommer från HÖÖKS och nypriset är 3995:- så jag får nog hålla med om att ni tyvärr blivi blåsta.:(

Tack för alla svar, då vet jag lite mer..
Att den inte ska användas på hästen förstod vi med, det var därför hon slängde upp mej som inte väger nått tyckte hon så jag skulle få prova.
Nej tror inte det är börjes eller Hööks, den kosta 3700 begagnad men ja vet inte vad dessa sadlar ligger på.

Men ja skulle inte kunna ha den till mitt haflingersto då som har mycke bredare rygg??
Den ser precis ut som en Börjes sadel.

Haflingers brukar kunna ha ganska korta ryggar, så kolla då upp att ingen vikt hamnar på länden heller.

Länk till mer om westernsadlar och dess tillpassning kommer här:

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/86/386/1386/

Hoppas det kan ge lite mer kött på benen!

*kl*
lånar denna tråd.
Hur ligger min sadel då ? enligt mallarna ska den passa, lite stor kanske då den inte ligger an riktigt vid manken.
20392478.jpg

20392475.jpg

20392822.jpg

dom kanske är bort plåckade för att den ska se ut som en annan :idea: för form och mönster mässigt ser det ur somm hööks, med det är ju bara för TS att komma vad det är för märke :D

Denna sadeln passar - tills du spänner gjorden
Eftersom ringen som du trär strapen igenom sitter ganska långt fram lyter sadeln där bak när du spänner och "rullar över"
Sitt upp på hästen och galoppera längs med långsidan samtidigt som något tittar på dig, "bakdelen" på denna sadeln borde då lyfta-åka tillbaka-lyfta-åka tillbaka mot ryggen
Lite svårt att förklara men...

dom kanske är bortplockade för att den ska se ut som en annan :idea: för form och mönster mässigt ser det ur somm hööks, med det är ju bara för TS att komma vad det är för märke :D

det blir svårt för TS att komma på vad det är för märke när holdern är blank...
en sak är säker om denna sadeln, är det inte en b*rjes så är det en h**ks och är det inte en h**ks så är det en b*rjes, du har tyvärr blivit blåst på denna sadeln
gissningsvis så är det en äldre variant av h**kssadel, de brukar byta modeller lite och jag tycker att jag känner igen den

kan tyvär inte kolla hur den "fungerar" med ryttare ännu då pållen inte är inriden, men såg det du så när han travade lös med den, men inte i galoppen, kan man göra något åt det ?

Vad det är för sadel spelar mindre roll , det ända jag kan säga är att bogbladet skjuter sadeln bakåt. Det ser ut som att den är för vid o på det viset ligger ann längre ned på sidorna på hästens rygg. Efs bogbladet inte bara rör sig upp o ned , utan har en så kallad pendlad rörelse, som ni vet så har pendeln mest utslag längst ned, ( där då sadeln har hamnat) så förskjuts den bakåt i en ganska kraftig rörelse. Du har helt klart för dig att en brösta inte hadde funkat i detta läge. Kan även sägas att westernsadlar inte sitter lika som klassiska sadlar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag är inget proffs på westernsadlar och skulle vilja få lite tips över vad jag ska tänka på när jag provar ut sadlar till min ponny...
Svar
3
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka