Vill någon hjälpa mig?

M

Muminmamma

Nu har vi fått vår analys på vårt hösilage...men jag är ur-dålig på detta!
Jag har en normal-svårfödd häst. Han brukar alltid falla ur lite framåt vårkanten. Vad bör jag tänka på? Då vi har inslag av klöver i vallen så blev resultatet som nedan.

Torrsubstans: 83,0 %
Energi häst: 8,3 MJ
Smältbart råprot: 55g
Kalcium, Ca: 3,5g
Fosfor, P: 1,6g
Magnesium, Mg: 1,0g

Tackar Ödmjukast för hjälpen!

Sv: Vill någon hjälpa mig?

du har en kvot på drygt 6,6 på det grovfodret. :laugh:
Hade gärna haft det till mina o slippa ge nått kraftfoder alls.

Strax efter jul bör man höja upp proteinet ganska mycket, för då börjar hästar sätta sin sommarpäls. Då krävs mycket protein. Det är därför din häst (och många andra med) faller ur på vårkanten. Men då har ju bristen hållit på ett tag.

Du har ju så bra balans mellan protein och energi att du kan fodra med grovfodret och ge hästen så mycket den vill äta. (Önskar jag hade samma värden)

Jättebra hö, speciellt för en lite svårfödd häst då energiinnehållet är ganska högt och kvoten är kanonbra. Som de andra sa, förutsatt att hästen äter tillräcklig mängd kan du ge bara höet. Du behöver bara komplettera med selentillskott, och då ha något smaskigt att blanda ut det med. Ev andra mineraler också eftersom den analysen du hade inte täcker in resten av spårämenena hästen behöver.

Om hästen inte gillar att äta grovfoder i tillräcklig mängd, det kan ju behövas ganska mycket om hästen år svårfödd, så kan du kompletterá med i stort sett vilket bas-kraftfoder som helst, kanske havre och betfor om du brukar ge det. (tex så behöver den 15 kg hö om den behöver 130 Mj för att gå runt, inte alla hästar som pillar i sig allt det):)

Sen brukar jag alltid öka på höet med ca 1 kg över jul-nyår och behålla det tills gräset tittar fram. Då slipper de falla ur efter vintern. Har jag dåliga värden på höet ökar jag på kraften nåt hekto istället/också. :)

Senast ändrad:

Nu har vi fått vår analys på vårt hösilage...men jag är ur-dålig på detta!
Jag har en normal-svårfödd häst. Han brukar alltid falla ur lite framåt vårkanten. Vad bör jag tänka på? Då vi har inslag av klöver i vallen så blev resultatet som nedan.

Torrsubstans: 83,0 %
Energi häst: 8,3 MJ
Smältbart råprot: 55g
Kalcium, Ca: 3,5g
Fosfor, P: 1,6g
Magnesium, Mg: 1,0g

Tackar Ödmjukast för hjälpen!

Bara en liten fråga; är det där hösilage som har en torrsubstans på 83%? Är det inplastat?

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 244
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?