Vill någon förklara för mig? Ang. sadlar.

Apollo 13

Trådstartare
Jag har en liten stilla fundering....

När man har läst runt lite här på buke ang att prova ut en engelsk sadel och jämför det med att prova ut en westernsadel så känns världarna så himla olika.
Det känns som att alla "pjoskar" jätte mycket när det gäller de engelska sadlarna och att det är jätte viktigt hur de sitter och att de sitter exakt. Sedan när man ser vad folk skriver när det gäller westernsadlar så pratar folk om obefintliga sadellägen och man får lite känslan av att det inte är riktigt lika viktigt att sadlarna sitter PERFEKT längre.

Skulle någon som iaf har lite koll vilja förklara för mig eller har jag bara fått allt om bakfoten?

Tack / H

Sv: Vill någon förklara för mig? Ang. sadlar.

Visst är det jätteviktigt att sadeln sitter så perfekt som möjligt! Men om det sen är 100% perfekt eller 99% är en annan sak. I de flesta fall går det inte att få en 100% passning eftersom hästar ändrar sig beroende på årstid, kondition, m.m. och de flesta av oss har inte möjlighet att ha ett gäng sadlar till en häst.

Sv: Vill någon förklara för mig? Ang. sadlar.

Det är inte lika svårt med en westernsadel. Den är av bladsadeltyp vilket betyder att den sprider vikten på en större yta och på så sätt blir trycket inte lika markant. Dessutom så är en westernsadel inte stoppad vilket betyder att du med hjälp av paddar kan få sadel att ligga bra på olika hästar. Det finns otaliga paddar på marknaden. Medicinska och ortopediska som bygger upp under, framför eller på annat sätt, som följer ryggen, mm. Med en sadel av GOD kvalitet som är byggd för en hästrygg så klarar man sig långt. Däremot så måste man passa sig för de billiga sadlarna för dom är inte alls byggda för en hästrygg. Om sadeln ligger illa så kan ingen pad i världen hjälpa till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III