Vill jobba men får inte??

Vinterbarn

Trådstartare
Hej, behöver ha lite synpunkter på hur jag ska göra.
Jag är för tillfället mammaledig med en dotter på 3 år och en på 8 mån. Har börjat jobba lite på en ridskola ett par lektioner i veckan, så då pappan hand om barnen. Han tycker inte om detta, dels för han tycker inte om hästar och dels så får han ju inte tid att renovera hemma. Min mamma ställer upp som barnvakt ofta men jag tycker ändå det känns bäst om barnen kan vara hemma med sin pappa. Jag tycker det är skönt att komma hemifrån ett par timmar i veckan och få vara annat än mamma.
Jag har blivit erbjuden att ta mer lektioner och detta är det jag vill jobba med sedan, men då betyder det att vi kommer att mötas i dörren hemma och han får ha barnen kvällstid.
Jag ser helst att min lilla inte börjar på dagis förrens hon är minst två och ett halvt och då skulle detta vara en bra lösning. Förstår ju han också att tiden finns ju inte att greja hemma mer och huset blir aldrig klart!
Hur ser ni på det? Jobbar ni skift på nått sätt? Har ni olika synpunkter vad gäller hästar/ridsport?
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Han får väl ta ut pappaledighet medan du jobbar? Dax för honom att vara hemma ett tag, medan du går till den utökade tjänsten.
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Vi jobbar skift . Varannan dag jobbar jag sent och varannan dag jobbar sambon sent. Jag har lika stor rätt att jobba som han har. Inget att gnälla över. Ni får renovera på helgen
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Ni får försöka pussla ihop det så gott det går, men jag skulle anse att all möjlighet till inkomst om det är nödvändigt går före.
Du kan väl motivera: Inga pengar = ingen renovering
Vad han tycker om hästar eller inte är en skitsak och hans problem.

Hur ofta är han borta, hur mycket jobbar han osv..ni får försöka komma överens om hur mycket vardera av er verkligen är borta. Någorlunda rättvis fördelning måste man kunna få till det, för annars håller jag med: varför valde han att bli pappa?

Det värsta jag vet är att se hur ena parten av föräldrarna kan vara iväg hur mycket som helst, jobba, jobbresor osv..medans ena ska stå hemma och ordna allt kring barnen, jämt. Jag vill inte vara fördomsfull, men tycker fortfarande att det är kvinnan som mest är hemma med barn och hushåll.
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Jag förstår dig men måste samtidigt fråga om det var ett gemensamt beslut att renovera hemma? För isåfall skulle jag nog säga att du faktiskt inte kan fatta ett sådant här beslut själv... kan ni lägga upp renoveringen på något annat sätt? Skulle det kännas bättre att "använda" din mamma till barnvakt på helgerna, när ni båda är lediga, så att ni kan renovera tillsammans? Allt arbete som inte blir färdigt frestar på och om min partner plötsligt fattade beslut som tar ifrån mig den tid jag behöver för familjens väl och ve utan att stötta upp på annat sätt skulle jag känna mig otroligt besviken på henom. Jag håller med om alla aspekter på kvinnans roll etc men ett fungerande hem borde väl prioriteras av vilken person som helst, oavsett kön. Finns det något du kan göra för renoveringen medan du är hemma på dagarna? Kapa lister (kan man göra med handgersåg), bära fram material, mäta, ev t.o.m. måla lite om det är i sådan miljö att lite spill och kladd inte gör något så treåringen kan hjälpa till medan bebisen sover?

Sedan tänker jag att du inte ensam kan bestämma när barnen ska börja på dagis och sedan förväntar dig att pappan rättar sig efter det. Jag förstår helt din inställning och tycker många barn börjar på dagis väldigt tidigt men fortfarande blir det en helt annan sak om detta är något ni diskuterat och är överens om, inklusive vad ni ska "offra" för att kunna uppnå detta. Föräldrapenning till 2,5 års ålder är inga stora summor per månad och kanske ni dessutom vill ha lite kvar till skollov, stängdagar etc genom första årens skolgång? Kort sagt - ni behöver vara överens om era prioriteringar och hålla er till det :)!
 
Sv: Vill jobba men får inte??

:up::up::up: Håller med i varenda stavelse, man måste sätta sig ner och komma överens om hur planen ska se ut.

Vår plan var den när barnen växte upp, min man tog barnen när han inte arbetade eftersom hans tider var 06-15 men mina tider var spridda skurar över hela dygnet alla dagar i veckan. Samt att jag jobbade i princip 70 timmar per vecka, hur vi skulle lösa uppkomna situationer pratade vi om i takt med att de dök upp. När jag inte jobbade hade jag hand om barnen.
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Jag blir lite orolig när jag läser den här tråden, kanske allra mest när jag läser att barnens pappa mostsätter sig TS (extra)jobb eftersom han inte tycker om hästar.
Det skulle lika gärna kunna vara "inte träffa tjejkompisarna", eller "inte gillar simning", eller vilket som helst jobb eller aktivitet.

Det kan vara början till en väldigt kontrollerande relation, där ena parten styr den andra partens livsinnehåll. Att jobba med hästar, är det på något sätt sämre än att jobba i en blomsterhandel eller datorer?

Att renovera hus är "evighetsprojekt". När en delmängd är klar, så dyker snart nästa projekt upp. Det är viss skillnad på att vara tvungen att lägga om taket för att det läcker (är på väg att börja läcka)eller att måla om en flagnande fasad, och att förnya med nya tapeter, måla om från ful färg till fin färg, byta dörrar inomhus för att de gamla var fula, ta bort gammal plastmatta och slipa om golv etc.

Är pappans husrenovering en "nyttig hobby" eller är det helt nödvändigt för att huset ska fungera?

Att vara föräldraledig med små barn är är trevligt men jobbigt, och det är lätt att man får en känsla av att vara isolerad i en barnbubbla, även om man träffar andra barnlediga.
Det är jätteviktigt för ens egen självkänsla att få ha en egen sfär, där man gör något som man tycker roligt och som gör att man träffar "andra människor". Om då det man gör dessutom drar in lite pengar, och kan ha en positiv påverkan på ens framtida jobbsituation, så är det väl bara dubbelt så bra.

Om TS ger lektioner 2-3 kvällar i veckan, så finns ju 4-5 kvällar och dagtid på helger kvar att renovera på, så det lär väl räcka en stund.

När mina numera vuxna barn var små, så elitidrottade jag i en lagsport. Vi tränade med laget 2-3 ggr per vecka, spelade 2 matcher per vecka under säsongen, och dessutom så tränade jag individuellt utöver detta.

Självklart så blev det ofta "skiftgång" med att ta hand om barnen. Jag tog på mig en hel del extra planering runt mat, planering runt dagis/skola, men min man jämkade också en del, t.ex. gick tidigare från jobbet då och då.

Stå på dig, du behöver din egen tid.

Se för sjutton också till att pappan tar en lång, minst tre månader lång föräldraledighet, det kommer ni att ha igen senare i livet, alla i familjen.
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Jag ser det som att eran relation är destruktiv. Maktmissbruk. Den ena parten vill inte den andre parten dess bästa. Frågan är ju hur det kommer sig?
 
Sv: Vill jobba men får inte??

Jag tycker nog att det lika gärna kan vara så att ingen av dem vill vad den andre vill.

Jag har själv en skiftjobbare till barnafar/sambo och jag upplevde stor skillnad i vår relation under den tid som han jobbade dagtid. Allt var oerhört mycket lättare utan att vi gjorde något annorlunda, skillnaden satt bara i att vi var hemma samtidigt och det blev helt naturligt att vi hjälptes åt. Under alla år då vi haft olika arbetstider måste vi anstränga oss på ett helt annat sätt för att samarbeta och det går inte alls gnisselfritt då vi inte ser saker på samma sätt. Nu när barnen är större är det mycket lättare men småbarnsåren minns jag inte i något rosenrött skimmer, direkt. Jag jobbade också extra (på ridklubb!) under min föräldraledighet och hade vi levt i en husrenovation samtidigt hade vi nog gått under. Vi lärde oss så småningom att ta en sak i taget och att vara överens om hur saker skulle vara under den tiden.

Visst, det är ett kasst argument att han inte gillar hästar. Om det vore enda argumentet så skulle jag också heja på för att skita i det. Men om husrenoveringen är nödvändig tycker jag att det är bättre i det långa loppet även för TS om alla större delar av den är färdig innan hon tar på sig mer jobb utanför familjen. Ni får väl göra en tidsplan helt enkelt. Prata om det på riktigt så att man kommer fram till en kompromiss som gynnar båda - extrainkomsten lär ju gynna TS partner också framöver men ofta får man välja mellan tid och pengar och ibland behöver tid få vinna också. Huvudpoängen är väl att båda måste jobba för familjen i första hand, annars kommer relationen att bli lidande.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 008
Senast: Pengy
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 428
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 116
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 530
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp