vill inte vara på ridbanan

lovehorses

Trådstartare
Jag har en arab på 8 år. Har ridit till henne själv. Vi e på hobbynivå och tomtar på lite sjäälva på banan.
Jag märkte ganska snabbt att ridbanan va inte det roligaste, men förra vintern/våren börja jag riktigt fundera på det och kollade läget med det. Så fort vi va på banan och red så börja hon bråka. Tömköra m.m. va de inga problem på detta viset. Hon e då kollad av massör. Ute ridning så går de galant, hon går frmåt med öronen fram i alla gångarter. Kräver lite små saker vid uteritten också ibland och visar inget där heller.

Nu har hon fått stått i ca 8 mån pga graviditet för mig. Trodde då att de skulle bli bättre.
Igår red jag lite på banan. Körde mycket basic och bara lösgörande. Inga krångliga och jobbiga saker. Hon började direkt med sitt problem.

HUr visar hon detta då, jo speciellt i trav och när jag ska ta galopp,Hon stannar/vägrar gå fram, lägger öronen bakåt och surar. Svårt att förklara. Men man märker att hon inte vill göra något mer. Ute i skogen e de aldrig något sådant problem.

Tänkte ta ut tränare förra våren men blev gravid å de blev lite mycket där så de blev inte av. Ska försöka med tränare igen men tänkte om ni har några ideer? kanske ni har haft en häst som inte tyckt om banan, vad har ni gjort?

JAg är ju en lite dressyrnisse och vill kunna rida det, men just nu känns det att vi har trampat på samma ställe i flera år och "bråkat" om detta varenda ridning.

Funderar lite på att skaffa en till/ny häst om inte börjar funka. vill ju kunna jobba på bana utan att bråka varenda gång.

Hoppas någon orkar läsa detta och kan hjälpa mig utan att göra grova påhoppningar. Vill bara få andras erfarenheter på detta problem.
Hoppas det

Sv: vill inte vara på ridbanan

Om hästen är frisk, verkar det vara så att den tycker uppsutten träning på bana är tråkigt.

Jag som ryttare ser det som mitt ansvar att motivera hästen till arbete, att få hästen att arbeta med mig, tycka det är roligt. Är jag en tråkig tränare, blir hästen inte bättre än så.

Vad tycker din häst är roligt?

uteritter tycker den om och mark arbete på banan.
Förra vinter/våren så va jag mycket ut och red, kanske red 2 ggr på banan/vecka och då ville jag jobba igenom henne bara.
Försökte hitta på nya övningar på banan, att de aldrig blev tråkigt. Har provat att bara rida korta och intensiva pass på banan, max ½ timme. Samma sak händer.
Jag tycker att skulle hon ha ont ngnstans så skulle de visa sig på uteritter också och när man ex tömkör. men icke.

Förutsatt att hästen är frisk: Hon kanske tycker att det är tråkigt och har hittat ett sätt att slippa? Vad gör du när hon krånglar? Avslutar du eller ser du till att få igenom det du tänkt dig?

Om du har för vana att avsluta eller göra något annat så prova att istället se till att få igenom det du vill. Du får vara beredd på protester men förhoppningsvis blir det mer och mer klart för henne vad som gäller ju mer konsekvent du är. Min häst krånglar mer ju "snällare" jag är, hon måste ridas konsekvent för att inte bli farlig.

Om ni inte har problem med sådana grejer så gör det roligare på banan. Sätt in koner att styra runt, bommar att gå över och se till att det händer grejer hela tiden så att fokus hamnar på det istället för att krångla.

Men varför inte träna igenom allt ute då? Det finns ju hästar som inte tycker banarbete är inspirerande.

Jag kan på rak arm inte komma på något som jag tränar på bana men inte ute. Mycket påbörjar jag ute, för att bjudningen är bättre där. Vad är det du gör som inte kan göras ute?

Jag avslutar inte arbetet utan "strider" med henne. Jobbar en stund till, när hon sedan gör bra ifrån sig så avslutar jag. Det beror på vilket humör hon e på, hur mycket man får bråka.

Visst kan man göra mycket ute som på bana men just i dagsläget vill jag kunna rida på bana när jag är mammaledig och "kan" passa på att träna på dagen.
Vill ju också kunna jobba igeonom henne ordentligt på bana och känna hur hon känns, men det är inge roligt när efter ca 20-30 min hon trilskas.

Ska försöka i vår/sommar att åka runt till olika ridhus och banor och se om de blir samma sak. Antagligen int, för då är det nytt och spännande.:meh:

Spännande med skillnader.

Mina hästar är pigga och glada vid uteritt och ändå har jag svårt att få dem förbi paddocken för där ska de minsann in, allihop.
Märkligt.

Att motivera hästen med korta, omväxlande pass som man ser till att avbryta tillräckligt fort kan vara ett sätt.
Att liksom vända attityden kring paddocken från "suck, jobb!" till "kul, här behöver jag bara jobba en liten stund och så får jag beröm och så får jag snart komma till stallet".

Variera övningarna till att inte bli så jobbiga.

Mina jobb-pass i paddocken är sällan mer än 20-30 minuter långa. Rida fram kan man ju göra utanför paddocken, sedan jobba i 20 minuter, sedan sluta innan hästen hunnit tröttna.

Är hon kollad av veterinär att hon är helt frisk?
Jag kan tänka mig att ridningen ändå blir annorlunda i paddock, man kräver mer av hästen och rider kanske mer böjda spår och då märks det att det gör ont. Vad är det för underlag? Om det är så att hon har ont så kan underlaget också vara en utlösande faktor.

Ok, då är det ju inte att hon är van att få bestämma som är problemet. Då återstår att göra det roligt att vara på banan, kanske inte alltid rida utan tex klickerträna, leka "följa John" eller något annat som omväxling.

Som tidigare sagts, analysera vad som sker. Om hon börjar bråka efter 20-30 min, vad är det som sker då? Är det då du börjar höja kraven eller börjar hon bli trött? Är du noga med att ge skrittpauser då och då så att hon inte protesterar pga det? Skritta fram och av utanför banan och lägg bara själv jobbet där inne och var noga med beröm när hon gör rätt.

Jag brukar göra annat på banan också. Tömköra, långatyglar och longera/springa av sig. Staketet har varit nere på ridbanan så jag har longerat så hon har fått springa av sig då.

Avskrittning och igångsättning gör jag nog. Ibland mer, ibland mindre, de har inte varit någon större skillnad.
De jag kräver av henne när hon börjar krångla är basic, lång och låg och få upp ryggen och jobba avslappnat. Vi kan sitta och rulla på volt och jobba med de, byter ofta varv och fyrkantsspåret men ändå kommer det till en gräns där de är tvärnit och öronen bakåt och vägrar gå fram. Visas oftast i trav första gången. Sen dalar det därifrån.

Underlaget är en åker jag rider på. LIte sten å ojämnt men inge omöjligt.

Hej!

Jag håller med du.

TS: Min arabpärla har till och från varit lite likadan. I skogen är det alltid fullt ös medveslös, öronen spetsade och jippie, vad kul allt är! På ridbanan har det ibland varit mindre kul, då har vi ibland hittat smärta hos fröken. Det är som att skogen är så skoj att hon helt glömmer att hon har ont, men arbete på ridbanan är lite lite mindre skoj (och kanske kräver jag lite mer av henne där) och då talar hon om för mig när det är obehagligt mycket fortare.

När jag precis köpt min pärla hade vi också problem med att hon tyckte att jag red som en veritabel kratta, hon tjurade ihop och ville INTE, för matte satt ivägen och var inte alls så mjuk som hon ville. Min pärla är en känslig prinsessa med klara åsikter om hur det borde vara att bli riden! Med hjälp av en superbra tränare har vi kommit igenom våra problem.

Hade det varit min häst hade jag börjat med en ordentligt koll på klinik- en massör ser inte på långa vägar lika mycket som en veterinär, kanske finns där cystor eller spatt som stör? Efter det hade jag kollat utrustningen (trivs häst med bettet, har du testat att byta, passar sadeln?) och sen sett till att ta ut en tränare med förståelse för de lite känsligare raserna. Min pärla avskyr tex att ridas med motsägande hjälper, hon hatar när jag sätter mina sittben rätt ner i ryggen på henne, när jag låser mina höfter och när jag inte är känslig nog. Hon vill ha "full frihet" att röra sig framåt och kunna göra rätt!

Numera vill hon hellre vara på ridbanan än i skogen, konstiga häst!

Lycka till!

/Lavinia

och sen sett till att ta ut en tränare med förståelse för de lite känsligare raserna. Min pärla avskyr tex att ridas med motsägande hjälper, hon hatar när jag sätter mina sittben rätt ner i ryggen på henne, när jag låser mina höfter och när jag inte är känslig nog. Hon vill ha "full frihet" att röra sig framåt och kunna göra rätt!

Vilken hästras gillar det? :meh:

Jag tycker att skulle hon ha ont ngnstans så skulle de visa sig på uteritter också och när man ex tömkör. men icke.

Jag hade en som glatt tuffade på i skogen, men som protesterade i paddocken. Det visade sig vara ena bakknät som var helt slut. :(

jag tänker också så. Och när hästen tjurar ihop, öronen bakåt och tvärvägrar efter att ha varit igång typ 20 min. Det känns sannolikare att något börjar göra ont och störa än att det tvärt blev tråkigt på ridbanan.
Vi börjar med de tre grunderna.
1. Sadeln? Utprovad, kollad, bra stoppning, passar och är hel?
2. Munnen? Är tänderna kollade? Trivs hästen med bettet? Inga munskador?
3. Veterinär. Har hästen ont? Hälta, smärta, muskelstatus?

4. Tränare. Få hjälp att rida igenom, hitta på nya övningar eller ev. få upp annan ryttare och se om hästen beter sig likadant. (OBS att det här är sista steget efter de andra utredningarna)

En enkel början är att röntga bakknäna avseende cystor.

Lägger till, "knapplån". Såklart.

Sadeln belv utprovad för ca 1 år sedan. Ja den kanske borde stoppas om men de borde inte va såna fel på den, men jag har nog tänk göra det såsmåningom. Bara man får vardagen på plats.

Tandläkaren är ut varje år å de har inte varit något fel på tänderna. Bettet passar, ett vanligt tredelat bett.

Funderar på att ta ut veterinär men våra veterinärer här e som de e. Ingen som e specifierad på häst.

Tränare ska jag ta kontakt med, eller har gjort de men fått inget svar.

Nu har jag lagt upp de så:
ta ut massör och se om hon hittar något,diskutera igenom vad hon tror de e.
ta hjälp av en tränare och rida intensivt för den några gånger så kanske hon också se problemet.
Kolla sadeln i vår/sommar, ta ut en veterinär också.

Hon borde ju reagera när jag tömkör på volt också tycker jag. inte villa gå fram om hon hade ont någon stans?!

Det är väl smartare att börja med veterinären? Så har du uteslutit fysiska problem, och slipper det dåliga samvete du kommer att få när du tränat och ridit en häst som har ont.

om du är öppen för att ta kontakt med veterinär, gör det innan träning med tränare :) Bara bortkastat OM det är något fysiskt fel som stör henne. Tipset är även att fara till klinik ist för att ta ut veterinär som inte är "hästveterinär".

På ett år så kan det hända att sadeln inte längre ligger optimalt. Främst när hästen inte arbetat särskilt mkt vid graviditet tyckte jag du skrev? Känner du dig osäker på sadelinpassning själv, så kolla med utbildad igen.

Något som stör när det är ryttare på ryggen verkar det ju som, när det funkar ok på ridbanan utan ryttare.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sol
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 693
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 668
Senast: tott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka