Sv: vill inte stå still när vi åker
Jag köpte en häst förra året som säljaren sa kunde vara stökig när den åkte själv. Den kom ner till mig med lastbil från Norrland. Han som körde ner henne sa att hon hoppat i bilen och försökt gå över. Första gången vi körde henne själv åkte hon ihop med en annan häst och visst första kilometern var det lite stoj i släpen men inget alarmerade. Vi körde sedan henne ett par gånger med sällskap i släpen och märkte inget med henne alls.
Så kom den dagen så hon skulle åka själv första gången. Snäll att lasta och stod snällt så länge vi stod still. När började köra var hon still kanske100 - 200 meter sedan började det. Vi fortsatte köra och hoppades att det skulle avta, men icke. Tvärt om blev bara värre och efter ca 1 mil var vi tvungna att stanna. Vi provade att köra henne brett, går lätt att andra vår släp. Körde ca 1 mil till med samma resultat. Tyvärr hade vi ingen kamera i släpen vid detta tillfälle så vi visste inte riktigt vad hon gjorde där bak. Så när vi stannade nästa gång gjorde vi det inne på en stor parkering. När jag kom bak och öppnade släpen stod som ett ljus och hade gjort så var gång vi stannat innan också. Men här på parkeringen så gjorde vi som så att vi började köra långsamt så att jag kunde gå vi sidan om släpen. Jag kunde så se vad hon gjorde där inne och jag blev något paff. Hästskrället stod med öronen rakt fram och hoppade jämfota. Man kunde riktigt se hur det lyste i ögonen på henne av bus. När bilen stannade stod hon som ett ljus igen så fort den började rulla började hon hoppa. Inte för att komma över bommen utan bara jämfota hopp.
Vi löste det hela mycket enkelt. När släpen började rulla igen och hon började hoppa slet jag upp dörren och röt till henne. Uopps! Var kom du ifrån? såg hon ut att tänka.... efter den upplevelsen åker hon numera också som ett ljus, även ensam i släpen. Så i mitt fall handlar det om en häst som är lite full i F och som kommit på att om man hoppar stannar transporten och folk kommer och hälsar på en stund.