Vill inte gosa!!

H

horse_tjej

Jag rider å ridskola och tycker det är jätte skoj ;) men jag tycker det är minst lika viktigt att man får borsta, pyssla, gosa och kela med hästen! :love: vem tycker inte det??

När jag ska göra i ordning hästen efter ridningen, så försöker nästan alla hästar nafsas, men jag vill ju gosa med dem! :(

Hur ska jag göra? Det är ju en del av vad det innebär att gå på ridskola, tycker jag i varje fall...

men jag kanske ska blir skötare snart...först ska jag gå en skötarkur så klart, och då kanske jag kan umgås mer med hästen och försöka förstå den mer :idea:

Sv: Vill inte gosa!!

Tyvärr är det nog många som vill gosa med ridskolehästar, därför är de inte så sugna på det utan vill hellre vara ifred.

Tänk på att man aldrig kan tvinga hästen att gosa, vill den inte så vill den inte. Börja med att sträcka fram handen till hästen och låt den bara nosa, försök inte ta hästen i ansiktet om den tar undan huvudet och visar att den inte vill. Många hästar tycker att ansiktet är väldigt privat och vill inte att vem som helst "kladdar" på dem.

Om hästen däremot visar intresse för dig och kanske vänder sig mot din med spetsade öron så kan du lägga handen på halsen och smeka lite. Om hästen visar att det är ok och mysigt så kan man börja klia den i mankammen, och sedan gå vidare mot huvudet om ni verkar vara överens.

Stoppar hästen direkt in huvudet under din hand är det bara att gosa på! Med försiktiga rörelser såklart, och så mycket som hästen tillåter. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama