Vill inte gå

M

maximilia

Nu har jag fått nog :devil:
Hon är en ängel på marken, men ibland när man rider så får hon för sig saker. Häromdan skulle hon inte gå från stallet genom allén. Vi brukar ha lite problem vid ett speciellt träd, men oftast löser jag det. Men inte den är gången. Hon bockade och bockade och ruskade på sig och bockade. Jag brukar inte bli rädd när hon hoppar runt, men det här var det värsta jag varit med om! Så jag vände faktiskt och gick in i paddocken en stund, sen försökte vi igen och tog ett steg i taget, långsamt. Kom lite längre än gången innan, så jag nöjde mig där. Och hon var mycket lugnare.
Idag när jag red gick hon snällt förbi det "farliga trädet", men en bit längre bort skulle hon inte gå. Då frös hon fast istället för att bocka. Sparkade och stegrade lite, och stog och trampade på stället med krökt nacke och hängande tyglar. Löste det genom att backa henne en bit, sedan gick hon. Det konstiga var att hon var helt lugn direkt efteråt, annars brukar hon alltid bli lite stressad och skuttig när vi har bråkat. Så det kändes som om det bara var dumheter.
Men så här kan vi inte ha det! Så nu undrar jag om ni har tips på någon bra tränare i gbgområdet? Antingen om h*n har kurser hemma eller åker runt. Har ni andra tips på hur vi kommer vidare tar jag gärna det oxå.

Sv: Vill inte gå

Det finns många olika sätt att fånga en häst! Eftersom du säger att din häst inte är agressiv förrän du förrän du försöker få den med dig tror jag du törs prova detta.

Hästar är hemskt nyfikna av sig, så man kan med fördel gå in och mocka eller bara sätta sig på en stol och läsa mitt i hagen. Utan att bry sig i hästen eller försöka locka den alls. När hästen kommer fram och luktar på en så kan man låta den göra det, men nödvändigtvis inte beröra den och absolut inte försöka fånga den. Gå ut ur hagen ca 5-10 minuter och gå sedan in igen. Låt hästen komma fram till dig (även om det tar en stund - så ha varma kläder på den här årstiden) och utöka beröringen lite för varje gång så att hästen inte känner att den måste gå iväg eller känner pressen av att den kommer att bli fångad.

Ta gärna med grimma/grimskaft med in. Låt hästen lukta lite på den, men ta undan den innan hästen vänder bort huvudet. Många hästar avskyr sina rep/grimmor för att de sätter dem i samband med något negativt. När du kan vara med hästen utan att sätta fast den för att den ska stanna hos dig - gno hästen med grimman och grimskaftet. Ge hästen en positiv upplevelse av sina saker!

Du kan även här ta med ex. en morot och locka hästen med dig! Om du står vid hästens sida ett/två steg ut från hästens bog exempelvis, så lockar du hästen att ta ett steg för att få en liten bit morot. Gnussa hästen med grimma/grimskaft. Gör en liten lek av det och be hästen följa dig ett par steg och bjud på morot.

När hästen första gången gått ett steg (det ska vara en positiv respons - inga sura miner och ett nafs efter det goda!) då går du ut ur hagen igen en stund innan du går in igen och upprepar samma sak igen.

Uppmuntra hästen att vara med dig med smek och ibland en morot eller något annat den tycker om! Ganska snart brukar man ha en häst som följer med utan att man sätter på grimma/grimskaft!

För att göra det lättare för sig är det bra om man kan flytta hästens bakdel (för då vänder den ju upp huvudet mot dig!) men det bör man lösa med grimma/grimskaft innan man har hästen lös.

Det finns mycket mer att göra, men det här är ganska "basic".

Sv: Vill inte gå

Det ända sättet är nog att inte ge sig. försök att rygga hästen om den inte vill gå framåt, snurrar den runt så fortsätt styra den åt det hållet men sluta när ni kommer åt rätt håll åt det håll ni ska, om han inte rubbar sig så styr åt sidan för då måste han ta ett steg när han gör det släpp efter gör om samma sak tills han går, använd inte våld det löser inget. Sätt på ett "fegissnöre" i sadeln så du har något att hålla i om det behövs. Hoppas du förstår vad jag menar. Lycka Till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?