Hästen går bra i alla gångarter, men förstår han alla hjälper? Kan han stanna för tygel och/eller (hellst) sittsen? Går han frammåt för skänklarna? Går han sidvärts för sidförande skänkel? Böjer och ställer han sig rätt på volten? Går han rakt fram på ett spår om du går några meter innanför långsidorna på ridbanan? Kan du ställa och böja honom i hörnen? Annars tycker jag att du ska börja jobba med dessa rörelser och strunta i vart han har huvudet just nu. Vid rätt ridning kommer det troligtvis att trilla på plats. Det kan också vara bra att jobba från marken med tömkörning och liknande för att få honom att förstå hjälpernas inverkan.
Om han har gått som travare tror jag att han ínte förstår att han ska ta lätt stöd på tygeln och ge efter i halsen (tänker på de travare jag sett träningsköras, de går ofta med huvudet högt upp och tygeltag betyder stanna eller sakta farten). Jag har aldrig kört någon travare eller så men jag tror inte att travkuskar jobbar särskilt mycket med eftergift för tygeln. Det kan mycket väl tänkas att han är van att göra motstånd mot handen om han körts med okänsliga och hårda tygelhjälper. I så fall kan du leka "lilla fisken" för att få honom att ge efter för tygeln. Börja på lång tygel så du själv får in känslan. Krama lätt på tygeln, det ska kännas som om du just fångat en liten fisk. Korta sedan tyglarna succesivt tills du har lagom motstånd i händerna - det ska kännas som om du leker med en liten fisk (OBS! inte såga eller ta i, bara leka). Detta ska resultera i att hästen blir avslappnad i ganacherna och huvudet, nicka och ge efter. Beröm! Observera att detta inte ska vara en dragkamp utan ett sätt att visa hästen att bettet och tygeln är trevliga. Och lyckas du inte få till önskad avslappning och eftergift, sluta innan hästen eller du tröttnar. Sedan när du rider är det viktigt att du fortsätter ha den lilla fisken i händerna hela tiden och inte bli hård och stumm, även om han blir det. Har han ett bett som passar honom? Om det är för skarpt kanske han gör ännu mer motstånd mot handen. Jag har bäst erfarenhet av tredelade tränsbett eller happy mouth, de brukar hästar tycka är trevliga att ha i munnen.
Mitt bästa tips för att få en stel häst att trampa under sig och hitta bakbenen är små, korta bakdelsvändningar. Gå på volten och flytta två steg, gå rakt fram och flytta två igen upprepade gånger. Detta om hästen förstår sidförande hjälper.
Välj den lösning ovan som passar ditt problem bäst, och ta hjälp av en duktig instruktör där du bor för att gå vidare.