Vill inte gå igenom grinden

KattisL

Trådstartare
Hej!

Det är så att jag rider en häst ibland som kan vara knepig att få in från hagen..
Han är inte svårt att fånga in eller att få med sig utan det är just vid grinden man får problem..
Ägaren säger att han ibland har problem med tråden om den knäpper till, och att han då backar, men nu backar han mest hela tiden så fort man kommit ända fram till grinden, och när han väl börjat backa så vill ha inte fram igen..
Han vågar oftast gå efter en annan häst, men ibland funkar inte det heller, och även om man tar undan tråden så ger han sig inte heller..
vi har iaf aldrig låtit honom vinna (vad jag vet) genom att släppa honom igen.. så han går ju in tillslut.
Det finns även de ggr då han gått in helt utan problem, så man undrar ju!?
Man undrar ju egentligen hur mkt man ska ta i om han nu är rädd, eller om han nu bara jävlas..

Några tipps på hur man ska gå till väga, eller vad ni tror detta beror på.

Tack!
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Hmm, har ni elen på i hagen när ni tar in honom?

Kanske har han fått en stöt av grinden? och är därför rädd nu.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Det verkar ju som om han har fått sig en borre ju. Kan ni inte göra en öppning på ett annat ställe?
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Om eltrådarna ligger ner i marken så sprakar det och då kan de bli rädda. Men det kan också bli så att de får stötar i benen på ganska långt håll. Speciellt om det regnar eller är fuktigt i gräset där trådarna ligger i backen.

Vi har t ex en öppning mellan två hagar och på sommaren är det öppet där. Då gäller det att vara noga med att hänga upp trådarna så att de inte alls nuddar marken. För ett tag sedan när det hade regnat så gick jag in i den andra hagen för att hämta min häst. Men redan 4-5 meter eller mer innan vi kom till öppningen så tvärstannade han och började lyfta frambenen växelvis och vart väldigt uppskärrad.

Jag såg då att någon hade hängt trådarna väldigt slarvigt så de låg ner på backen och förstod att han förmodligen fick ström i benen och det tog ett tag (med strömmen av) innan han vågade lita på sin matte igen och gå igenom. :o

Jag tror inte att det är för din häst vill "vinna" eller nåt. Kolla så att inte trådarna rör marken någonstans i närheten av öppningen.

Dra av strömmen och träna. Jag gick fram och tillbaka genom vår öppning jättemånga gånger innan han började lita på mig.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Tack för de bra orden :)
Jag ska genast kolla staketet extra noga så att det inte ligger i nånstans! men trogligast är nog att han blivigt skrämd nån gång innan, för de andra hästarna reagerar inte.
Vet inte om jag har möjlighet att stänga av elen, då de går en massa andra hästar i samma hage, några dygnet runt.. kanske testa en annan grind som nån annan sa!
Är väldigt nog med att trådarna inte ska gå i marken så att det smäller, men han tror väl att det ska komma så han backar ändå!
Ja som du sa, övning, övning är väl det som gäller!
Ska till honom idag så vi får se vad han säger då!

Tack!
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Men du kan väl stänga av strömmen bara just när du hämtar hästen - sen dra igång elen igen direkt.
Då bör det inte vålla några problem.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Min foderhäst är mycket känslig för strömmen i trådarna. Om det är blött så knäpper det ju en del så då får jag oftast stänga av strömmen när jag tar in hästen.

Förr höll han på och tramsade en del när jag skulle ta in honom men nu fungerar det bra, men skulle han få en stöt så blir det till att stänga av när jag skall hämta honom nästa gång. Jag kan ju inte lägga ner trådarna om det är ström i dem för då får jag aldrig honom förbi öppningen - han är så känslig för ström i marken.

Jag stänger bara av strömmen precis när jag tar in hästen, det borde du ju också kunna göra, och sen sätta på den igen när hästen står i stallet. Det hinner troligtvis inte hända så mycket på en liten stund - men efter ett tag har din häst kanske vant sig vid att det händer inget när man går genom grinden, då kan du testa med strömmen på igen.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Ett tipps är att dela av trådarna i grinden från resten av staketet, så där inte är någon ström just i grinden. Då behöver man inte tänka på om tråden nuddar marken eller inte. Det inne bär förståss att man aldrig har ström på just i grinden med det brukar inte vara något problem. Så slipper man att stänga av och sätta på strömmen hela tiden
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Tack för alla kloka svar!
Jag ska höra med ägaren till stallet om jag får stänga av strömmen för att underlätta!
Streiff, hur fungerar det när man stänger av strömmen endast i grinden?! låter rätt klokt!
Förövrigt gick det ganska bra att få igenom honom idag, lite tålamod å ett äpple så va han igenom efter ett tag! :)
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Man stänglar så dom trådarna inte har kontakt med det övriga staketet. Vill man så kan man ta en klämma och koppla på el även där och bara ta bort klämman då man hämtar hästen.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

Åke sammanfatta ganska bra. Tråden i grinden är alltså en "egen" tråd som är separerad från det övriga saketet. Den löper alltså inte vidare runt hagen utan man har kapat tråden precis innan grindhålet.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

En annan lösning är... hoppas jag klarar av att förklara bara...:angel:

Grindhålet isolerar du från övriga staketet genom att ha trådar bara mellan stolparna ut. Däremot kan man ha en grindknorr eller dyl där man fäster handtagen.
Detta gör att det är ström i grinden när den är stängd = kontakt med övriga staketet men ej när man tar loss handtagen.
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

En annan lösning är... hoppas jag klarar av att förklara bara...:angel:

Grindhålet isolerar du från övriga staketet genom att ha trådar bara mellan stolparna ut. Däremot kan man ha en grindknorr eller dyl där man fäster handtagen.
Detta gör att det är ström i grinden när den är stängd = kontakt med övriga staketet men ej när man tar loss handtagen.

Hm det där låter riktigt smart! det borde man ju kunna införa på alla grindar, ja menar det är ganska skönt att veta attt man kan råka komma åt tråden, när man ska in eller ut med en häst som kan hitta på vad som helst, utan att få en härlig stöt! :)
 
Sv: Vill inte gå igenom grinden

hans beteende beror på nog av att han fått en stöt och respekterar ingången rejält .. testa och stäng av elen när du tar in han så behöver du inte vara rädd för att de ska knäppa kanske funkar bättre då

/m
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp